• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppackning anonym tank... Eller?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har länge varit sugen på en tank eller iaf en äldre rektangulär klocka. Så när det dök upp en traderaauktion som till en början såg ut att bara vara två lösa urverk, men som efter en fråga till säljaren visade sig vara två kompletta klockor. Tänkte jag att dom ska jag ha.
Klockorna lades i minneslistan och alarm på telefonen för "snipeskytte" ställdes.

hiW4mgt.jpg


Vad hände sedan, ve och fasa, alarmet ringde inte! Jag går in och ser förtvivlat att klockorna inte ens hade sålts! (Troligtvis hade andra inte heller förstått att det handlade om kompletta klockor) :banghead:

Sedan kom jag ju på att jag hade haft kontakt med säljaren innan avslut. Alltså hade jag säljarens e-mail adress!

5HAak4N.png


En snabb förfrågan och han gick med på att jag fick köpa dem för utropspriset!

Lycka! :woot:



Så vad var det för klockor, jag hade spanat in?

Två stycken, och här kommer den första.

Härligt case i Art deco? stil. Osignerat.

1.JPG


Osignerad tavla med härlig med guilloche.
2.JPG


Rejält skitigt verk men av god kvalitet, skulle tro att det är besläktat med Fountainemelon 3, har du koll China? Utan att ha plockat isär det, ser jag ingen signering.
3.jpg


"Boettlock" i kromat nickel, med en symbol.
4.JPG


Äntligen något vi kan söka efter! :) Efter att ha mailat runt till några experter, hittar jag med hjälp av google ett svar på egen hand!
5.jpg


SSTZ7yL.jpg


Yea! Ett märke jag känner igen!
Visst ett småfynd. Det är inget patek, JLC, AP eller ens en Omega, och klockan är nog inte värd mer än ett par hundralappar.
Men så fort jag har listat ut att det är en Oris, så har jag googlat, wikipediat och läst i timtal på olika klocksidor och drömt mig bort i en annan värld. Skulle jag ha fakturerat för varje timme hade den här klockan varit en minusaffär för länge sedan.

Men med det här inlägget har jag försökt att dela med mig av mina upplevelser och vad jag tycker är en av tjusningarna med att samla klockor. Allt behöver inte handla om dyrast klocka vinner.

För mig är klockintresset indelat i tre nästan lika stora delar.

- Informationssökandet och historian, jakten efter nya klockor, länkar, armband eller verktyg.

- Pillandet med klockor, serva, tvätta, putsa och byta band etc.

- Bärandet av klockor och här kanske inte Orisen kommer att passa så bra in, utan jag väljer nog många gånger att bära en annan klocka.

Men lite småcool är den iaf ;)

S1Bi1Qh.jpg


vHLRzEi.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kör på gris, det är coolare. Du kan få ett slitet fulstruts från reverson jag köpte på myrororna om du vill:)

Tack, men nej tack! ;)


Den klockan får du nästan berätta mer om :)

https://klocksnack.se/threads/dagens-loppis-fynd.6389/page-11#post-462658

Det stämmer bra att det är ett FHF urverk. Du missade bara en nolla, FHF 30.:)

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_30

Det står på ranfft att den började tillverkats 1940, men jag skulle ha daterat min klocka som äldre. Har jag fel?
 
C

China

Guest
Det står på ranfft att den började tillverkats 1940, men jag skulle ha daterat min klocka som äldre. Har jag fel?

Bra fråga. Jag har inga exakta årtal för när serien tillverkades, men verket förekommer i modeller från 1930talet. Ranfft brukar oftast bara skriva ut tillverkningsåret på de exemplar man visar upp.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Snyggt!
Funkade ju riktigt bra på perlon.


Tack, ja jag tyckte det med! Möjligt att den ser lite liten ut och att den växer sig något större med läder. Annars stör jag mig faktiskt inte alls på storleken och den har hållit tiden bra med tanke på hur smutsig urverket såg ut, typ 30s före på 9h.
Sjukt nöjd! :)

Edit: För övrigt rätt ball känsla att ha en 80 år gammal klocka på armen.
 

Minuteman

Rolex
Tack, ja jag tyckte det med! Möjligt att den ser lite liten ut och att den växer sig något större med läder. Annars stör jag mig faktiskt inte alls på storleken och den har hållit tiden bra med tanke på hur smutsig urverket såg ut, typ 30s före på 9h.
Sjukt nöjd! :)

Edit: För övrigt rätt ball känsla att ha en 80 år gammal klocka på armen.
Tycker definitivt inte den ser liten ut, ser ut att vara perfekt storleksmässigt.
Kul att den går så bra! Har du servat den än, eller gick den så bra i alla fall?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker definitivt inte den ser liten ut, ser ut att vara perfekt storleksmässigt.
Kul att den går så bra! Har du servat den än, eller gick den så bra i alla fall?


Nope, fick den idag. Sedan inväntar jag Elma-röd från Cousinuk. Men det ska nog inte vara något större problem hoppas jag. 15j standardverk och den går ju bra från början. :)
 
Topp