• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppackning Panera... Nybergs "Donzé - Baume SA"

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Förr i tiden när någon ville starta ett nytt klockmärke fanns det inget som hette kickstarter. Ville du starta ett märke och sälja dina egna designade klockor var du först tvungen att fixa kapital. Ett vanligt tillvägagångssätt var att du redan var urmakare och/eller ägde klockbutik och då beställde färdiga delar eller komponenter för att på så sätt öka marginalen och tjäna lite mer genom att agera både producent och återförsäljare.
Klockorna på den här tiden var väl egentligen inte mer orginella än dagens Kinaklockor, men även om komponenterna var generiska och kunde återfinnas i flera andra märken, höll de i alla fall en hög kvalitet.

Nu för någon dag sedan hittade jag intresse för en klocka som jag fått i en affär med @holma20 (Tack för affären) :)

Klockan i fråga var en Nybergs

IMG_20160810_200820.jpg


Klockan såg rätt trött och smutsig ut, men boetten var fin och jag misstänkte att det skulle dölja sig en fin tavla under det repiga glaset.

Innan jag öppnade upp den försökte jag först googla mig fram till vad Nybergs var för något, och det var inte så lätt. Google undrade om jag istället menade Nymans, men till slut tror jag att jag hittade rätt.
Företaget som tillverkat (eller i alla fall beställt den) måste vara Nybergs ur i Jönköping. Nybergs ur har legat på samma plats sedan grundandet (vad jag kan förstå) och här är en bild från tidigt 1900-tal då verksamheten hette Gustaf Nyberg ur.
Nybergs ur gammalt kort.jpg


Så här ser butiken ut idag och verkar vara en blandning av Stjärnurmakarna och synsam. Förutom glasögon och parfymklockor verkar de även sälja Seiko och Certina.

nybergs ur idag.JPG


Så, nu var det dags att öppna upp klockan.

Under det sunkiga glaset dolde sig mycket riktigt en finfin tavla.
IMG_20160811_115321.jpg


Boetten är tillverkad av rostfritt stål, känns lite generiskt bekant men fortfarande väldigt rejäl och ska enligt boettlocket klara av ett tryck på 200m eller 600 feet.

IMG_20160811_115422.jpg

IMG_20160811_115444.jpg
IMG_20160811_115540.jpg


Med en nytvättad boett, putsat glas och ett tropic sport känns den genast mycket trevligare. :)

IMG_20160811_135107.jpg


Innuti klockan snurrar ett ganska standard ETA 2782 med quick set.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_2782

IMG_20160811_134659.jpg

IMG_20160811_134602.jpg


Direkt vid öppningen av boettlocket föll mitt öga på den graverade/stansade symbolen som jag inte kände igen.

IMG_20160811_134728.jpg

Efter en del detektivarbete och försök med olika akronym fann jag svaret på mikrolisk.de "ADB" A. Donzé-Baume SA

ADB träd.JPG


Donzé Baume befinner sig i Les Breuleux i Jura och har specieliserat sig på att tillverka boetter och länkar, från och med 2007 ingår de i Richemont Group där de levererar boetter och länkar till systermärkena inom koncernen.

Richemont acquires.JPG


https://www.richemont.com/press-centre/company-announcements.html?view=article&id=164

Efter lite mer googling får jag fram att Donzé Baume bland annat tillverkar boetterna till Panerai (iaf vissa modeller?).

panerai3.jpg

Panerai1.jpg

panerai4.jpg

panerai5.jpg

Bilder lånade från en tråd om ett besök i Donzé Baumes fabriker.

http://www.network54.com/Forum/3533...ay+(Panerais+casemaker+in+the+Jura+mountains).


Nu är ju min klocka varken en Panerai eller speciellt värdefull, men jag tycker det är kul att grotta ner mig lite djupare i en klocka och även billiga klockor kan bjuda på en intressant historia. Tack för mig och hoppas några fann underhållning i mitt detektivarbete. :)

Avslutar med några wrist shots.

IMG_20160811_134502.jpg
IMG_20160811_134140.jpg
IMG_20160811_134322.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Förr i tiden när någon ville starta ett nytt klockmärke fanns det inget som hette kickstarter. Ville du starta ett märke och sälja dina egna designade klockor var du först tvungen att fixa kapital. Ett vanligt tillvägagångssätt var att du redan var urmakare och/eller ägde klockbutik och då beställde färdiga delar eller komponenter för att på så sätt öka marginalen och tjäna lite mer genom att agera både producent och återförsäljare.
Klockorna på den här tiden var väl egentligen inte mer orginella än dagens Kinaklockor, men även om komponenterna var generiska och kunde återfinnas i flera andra märken, höll de i alla fall en hög kvalitet.

Nu för någon dag sedan hittade jag intresse för en klocka som jag fått i en affär med @holma20 (Tack för affären) :)

Klockan i fråga var en Nybergs

IMG_20160810_200820.jpg


Klockan såg rätt trött och smutsig ut, men boetten var fin och jag misstänkte att det skulle dölja sig en fin tavla under det repiga glaset.

Innan jag öppnade upp den försökte jag först googla mig fram till vad Nybergs var för något, och det var inte så lätt. Google undrade om jag istället menade Nymans, men till slut tror jag att jag hittade rätt.
Företaget som tillverkat (eller i alla fall beställt den) måste vara Nybergs ur i Jönköping. Nybergs ur har legat på samma plats sedan grundandet (vad jag kan förstå) och här är en bild från tidigt 1900-tal då verksamheten hette Gustaf Nyberg ur.
Nybergs ur gammalt kort.jpg


Så här ser butiken ut idag och verkar vara en blandning av Stjärnurmakarna och synsam. Förutom glasögon och parfymklockor verkar de även sälja Seiko och Certina.

nybergs ur idag.JPG


Så, nu var det dags att öppna upp klockan.

Under det sunkiga glaset dolde sig mycket riktigt en finfin tavla.
IMG_20160811_115321.jpg


Boetten är tillverkad av rostfritt stål, känns lite generiskt bekant men fortfarande väldigt rejäl och ska enligt boettlocket klara av ett tryck på 200m eller 600 feet.

IMG_20160811_115422.jpg

IMG_20160811_115444.jpg
IMG_20160811_115540.jpg


Med en nytvättad boett, putsat glas och ett tropic sport känns den genast mycket trevligare. :)

IMG_20160811_135107.jpg


Innuti klockan snurrar ett ganska standard ETA 2782 med quick set.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_2782

IMG_20160811_134659.jpg

IMG_20160811_134602.jpg


Direkt vid öppningen av boettlocket föll mitt öga på den graverade/stansade symbolen som jag inte kände igen.

IMG_20160811_134728.jpg

Efter en del detektivarbete och försök med olika akronym fann jag svaret på mikrolisk.de "ADB" A. Donzé-Baume SA

ADB träd.JPG


Donzé Baume befinner sig i Les Breuleux i Jura och har specieliserat sig på att tillverka boetter och länkar, från och med 2007 ingår de i Richemont Group där de levererar boetter och länkar till systermärkena inom koncernen.

Richemont acquires.JPG


https://www.richemont.com/press-centre/company-announcements.html?view=article&id=164

Efter lite mer googling får jag fram att Donzé Baume bland annat tillverkar boetterna till Panerai (iaf vissa modeller?).

panerai3.jpg

Panerai1.jpg

panerai4.jpg

panerai5.jpg

Bilder lånade från en tråd om ett besök i Donzé Baumes fabriker.

http://www.network54.com/Forum/3533...ay+(Panerais+casemaker+in+the+Jura+mountains).


Nu är ju min klocka varken en Panerai eller speciellt värdefull, men jag tycker det är kul att grotta ner mig lite djupare i en klocka och även billiga klockor kan bjuda på en intressant historia. Tack för mig och hoppas några fann underhållning i mitt detektivarbete. :)

Avslutar med några wrist shots.

IMG_20160811_134502.jpg
IMG_20160811_134140.jpg
IMG_20160811_134322.jpg

Kul!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Trevlig läsning, boettformen är lite väl klumpig men historian väger helt klart upp för den! Du måste åka till Nybergs och visa upp den! :nailbiting: Tack för att du delar med dig!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Trevlig läsning, boettformen är lite väl klumpig men historian väger helt klart upp för den! Du måste åka till Nybergs och visa upp den! :nailbiting: Tack för att du delar med dig!
Nja? Den bulliga 70-tals designen stör mig inte direkt, tycker den mer är lite fulsnygg och tidstypisk. :)
Kanske skickar någon bild till deras facebook konto.
 
  • Like
Reactions: JLW

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Förr i tiden när någon ville starta ett nytt klockmärke fanns det inget som hette kickstarter. Ville du starta ett märke och sälja dina egna designade klockor var du först tvungen att fixa kapital. Ett vanligt tillvägagångssätt var att du redan var urmakare och/eller ägde klockbutik och då beställde färdiga delar eller komponenter för att på så sätt öka marginalen och tjäna lite mer genom att agera både producent och återförsäljare.
Klockorna på den här tiden var väl egentligen inte mer orginella än dagens Kinaklockor, men även om komponenterna var generiska och kunde återfinnas i flera andra märken, höll de i alla fall en hög kvalitet.

Nu för någon dag sedan hittade jag intresse för en klocka som jag fått i en affär med @holma20 (Tack för affären) :)

Klockan i fråga var en Nybergs

IMG_20160810_200820.jpg


Klockan såg rätt trött och smutsig ut, men boetten var fin och jag misstänkte att det skulle dölja sig en fin tavla under det repiga glaset.

Innan jag öppnade upp den försökte jag först googla mig fram till vad Nybergs var för något, och det var inte så lätt. Google undrade om jag istället menade Nymans, men till slut tror jag att jag hittade rätt.
Företaget som tillverkat (eller i alla fall beställt den) måste vara Nybergs ur i Jönköping. Nybergs ur har legat på samma plats sedan grundandet (vad jag kan förstå) och här är en bild från tidigt 1900-tal då verksamheten hette Gustaf Nyberg ur.
Nybergs ur gammalt kort.jpg


Så här ser butiken ut idag och verkar vara en blandning av Stjärnurmakarna och synsam. Förutom glasögon och parfymklockor verkar de även sälja Seiko och Certina.

nybergs ur idag.JPG


Så, nu var det dags att öppna upp klockan.

Under det sunkiga glaset dolde sig mycket riktigt en finfin tavla.
IMG_20160811_115321.jpg


Boetten är tillverkad av rostfritt stål, känns lite generiskt bekant men fortfarande väldigt rejäl och ska enligt boettlocket klara av ett tryck på 200m eller 600 feet.

IMG_20160811_115422.jpg

IMG_20160811_115444.jpg
IMG_20160811_115540.jpg


Med en nytvättad boett, putsat glas och ett tropic sport känns den genast mycket trevligare. :)

IMG_20160811_135107.jpg


Innuti klockan snurrar ett ganska standard ETA 2782 med quick set.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_2782

IMG_20160811_134659.jpg

IMG_20160811_134602.jpg


Direkt vid öppningen av boettlocket föll mitt öga på den graverade/stansade symbolen som jag inte kände igen.

IMG_20160811_134728.jpg

Efter en del detektivarbete och försök med olika akronym fann jag svaret på mikrolisk.de "ADB" A. Donzé-Baume SA

ADB träd.JPG


Donzé Baume befinner sig i Les Breuleux i Jura och har specieliserat sig på att tillverka boetter och länkar, från och med 2007 ingår de i Richemont Group där de levererar boetter och länkar till systermärkena inom koncernen.

Richemont acquires.JPG


https://www.richemont.com/press-centre/company-announcements.html?view=article&id=164

Efter lite mer googling får jag fram att Donzé Baume bland annat tillverkar boetterna till Panerai (iaf vissa modeller?).

panerai3.jpg

Panerai1.jpg

panerai4.jpg

panerai5.jpg

Bilder lånade från en tråd om ett besök i Donzé Baumes fabriker.

http://www.network54.com/Forum/3533...ay+(Panerais+casemaker+in+the+Jura+mountains).


Nu är ju min klocka varken en Panerai eller speciellt värdefull, men jag tycker det är kul att grotta ner mig lite djupare i en klocka och även billiga klockor kan bjuda på en intressant historia. Tack för mig och hoppas några fann underhållning i mitt detektivarbete. :)

Avslutar med några wrist shots.

IMG_20160811_134502.jpg
IMG_20160811_134140.jpg
IMG_20160811_134322.jpg
Mycket bra jobbat, både med den fina klockan och detektivarbetet! Stort tack för trevlig läsning!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Tuff klocka och kul att du kunde rota fram så mycket kring den trots så enkel. Fin blev klockan med.
Mycket trevligt skrivet Eriksson!
 

BoEtt

Rolex
Tack @eriksson850 strålande research, intressant kul info och som vanligt ursnygg restaurering! :)

Det ligger ett par 50-60 talare i mina lådor, ett från Runes Ur, Saleby och ett från Hjalmars, Västerås. Vet absolut inget om dem, känns som att låta Google ska få svara på lite frågor... :)
 

jhellstrom

Cartier
2-Faktor
Härligt skrivet och fixat! Du gillar verkligen att rädda 70-tals klockor!
Bor själv i Jönköping och blev nyfiken på uraffären jag hade missat men det verkar vara Nyköping som Nybergs huserar i.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härligt skrivet och fixat! Du gillar verkligen att rädda 70-tals klockor!
Bor själv i Jönköping och blev nyfiken på uraffären jag hade missat men det verkar vara Nyköping som Nybergs huserar i.
Jag gillar klockor från alla årtionden :)
Självklart har du rätt i att det ska vara Nyköping och inte Jönköping, måste fått hjärnsläpp.
 
Topp