• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppackning!!

Guinness

Cartier
Hej!

Äntligen har den anlänt efter alldeles för lång väntan i julruschen. Paketet har färdats ifrån det exotiska.. . .

England!!
qSQr2uo.jpg


Parcelforce Hemsidan uppdaterades inte mellan Malmö och Umeå så väntan blev lång. Säljaren hade t.om. tagit kontakt med parcelforce som svarade att de inte visste var paketet var:/

Dock hade posten full koll och det låg en avi i lådan när jag kom hem. Strålande

Efter att det första lagret var borta såg det ut såhär.

paoEOWM.jpg



Hmm litet paket. . .

Bort med bubbelplasten och vad kommer då?

QViwnn2.jpg


Ekollonkonst! Schyssta grejer, alltid velat ha en klocka gjord av ekollon.


Men sluta tjafsa nu och öppna lådan!!

Där i fanns det. . .

UpptLZL.jpg


Ännu mer bubbelplast:/

Bort med plasten och kika vad som finns där i. . .


Y4otKMe.jpg


Hmm någonting orange, vad kan det vara?

Sliter bort det sista och kollar vad som kommer fram......
vFOyUU7.jpg



Nämligen. . . någonting orange samt en konstigt formad bezel. Vad kan det vara för klocka som hör ihop till dessa attiraljer?

Någon som kan gissa vilken klocka det var som följde med dessa två grunkor?

Fortsättning imorgon!
 

Guinness

Cartier
Det kanske var lite svårt med bara två ledtrådarna så släpper en till;)
0Lyoymu.jpg


Kan tillägga att klockan inte riktigt känns som en ett utan mer som en tvåa.

Sond med tanke på vad du skrivit tidigare så borde du kunna detta;)
 

Guinness

Cartier
Ok jag måste ut i julruschen så här kommer paketet i sin helhet.

Bra gissningar ifrån alla men det kanske inte är den vanligaste klockan att gissa på.

Kom ihåg ledtråden om att den är mer som en två än etta (väldigt bra ledtråd).
SIDcBjJ.jpg


Förutom sedelhållare (silvergrejen som ser ut som en bezel) och bezelöppnaren (orangea mackapären) följde det även med extra länkbitar samt certifikat och service lista.

Enligt säljaren har klockan varit inlåst i ett bankvalv de senaste 20 åren så den har aldrig blivit servad. Kommer inte att bli helt gratis att fixa detta:/

Men det är ett litet pris att betala för en klassiker som detta.
b0gMjei.jpg


Någon som känner igen korset?

Eller vet vad detta betyder kanske?
DWgKNaV.jpg


Ja nu har ni fattat det, korset + 222 kan bara betyda en sak =
yxEXmOt.jpg


Nämligen vacheron constantin 44018/411 aka 222. 37 mm (jumbo)

Modellen kom fram som Vacheron Constantins sportklocka 1977 i 222 års jubileum för företaget. Modellen gjordes i 500 ex i stål, 120 ex stål guld och 100 ex i guld. Den gjordes också i 34 mm samt i en damversion. Hur stora de enskilda upplagorna var vet jag inte men är det lika många i varje storlek så finns det ca 166 37mm i stål. Det gjordes även versioner med quartzverk.

Modellen gjordes med tre olika tavlor, svart, rose, och argantee(silver?)

Modellen kom antingen i quartz eller med VC 1121 dvs JLC 920. Samma urverk som användes i AP RO (2120) när den kom samt PP nautilus tio första åren (28-255).

Och det finns såklart fler gemensamma nämnare mellan dessa tre klockor. Alla sägs ha designats av Gerald Genta även om det har kommit lite motsägande uppgifter om just 222an. Jorg Hysek pekas ut som en möjlig designer till just denna klocka.
Dock går det inte att komma ifrån att det finns likheter mellan designen i klockorna. Självklart får även IWC Ingeneur vara med.
Typ samma länk på IWC och PP, inte tänkt på det tidigare.
p9hekeJ.jpg

(bilden fräckt snodd ifrån denna sida http://www.thehourlounge.com/thread/view/vacheron-constantin-quot-222-quot-review_14390_14390.html )

Nåväl vad går det att säga om klockan mer?
Ja tyvärr är det inte fullset, boxen saknas även om pappren och moneyclip finns med.
Tavlan är inte heller den bästa som ni kan se. Tydligen hade det skett spontant efter att den hade legat inne i ett bankvalv i tio år. Tidigare ägare ärvde klockan av sin farbror som tydligen investerade i klockor i 20 år (1980-2000). När farbrodern dog ärvdes dessa av den gamla ägaren. Han tog fram alla klockor och kolla de vilka de var ur bankfacket. Ca Tio år senare (dvs tidigare i år) tog han fram dom igen och märken hade framstått på urtavlan. Tråkigt men sant. Någon som har tips om detta går att fixa eller om det går att köpa en ny originaltavla?

Klocka har alltså inte servats på de senaste 20-30 åren :/ Vid nästa besök till sthlm tänkte jag ta med den och kolla vem som kan fixa. Jag har dock hört att det kan vara grymt dyrt att serva hos VC själva. Någon som har erfarenhet av detta? Urverket är som sagt relativt standard i gamet och borde kunna hanteras av flera urmakare. Kanske kan ta klockan till Rob ist för Nymans eftersom verket även har suttit i PP? Rozzy Du fick din tidiga AP fixad för en billig summa. Var det någon urmakare som du kan rekommendera för detta jobb? Annars kanske det är bäst att börja med auktoriserad service första gången och om 5-6 köra en frilansare. Vi får se, kostnadsförslag ifrån Nymans ska såklart införskaffas. Lite omständligt när närmaste urmakare som kan hantera detta är 60 mil bort.

Det jobbigaste med detta är att jag inte vågar använda klockan innan den är servad och med tanke på vad jag hört om VC och deras servicetider kan detta ta upp emot 6 månader om klockan skickas till dit.

//Guinness
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Wow!! Vilken klocka. Sicken klenod. Att ta den till rob E är nog ingen dum ide om nu verket kan vara något de känner väl till. Annars ta den till nymans. De kommer säkert inte själva laga den utan skicka ner den till Schweiz, så kanske kan du kolla med fabriken direkt??

slit den nu med hälsan. Riktigt kul val och än en gång stort grattis.
 

Guinness

Cartier
Ser att jag kan framstå som lite väl negativ i slutet av inlägget. Självklart är jag grymt nöjd med klockan och väldigt taggad på att kunna använda den. Tack för alla kommentarer. Kommer att kunna lägga upp lite extra bilder snart oavsett serviceläge!

Många anser att det är ifrån denna klocka som nuvarande Overseas modellen för VC har utvecklats ifrån. Vilket går att se med lite vilja;) Jag är också grymt nöjd med skicket på klockan, att den har legat i ett bankfack betyder också att det finns väldigt lite repor eller märken på länk och hus.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Stort grattis! En riktig superklassiker, om än inte så välkänd. Jo, denna blev ju senare Overseas som du nämner. En rättelse, APs verk heter cal. 2121 och är i stort samma urverk.
Givetvis skall jag hjälpa dig med kontakt till min urmakare som servade min RO Jumbo. Då den inte verkar använd så borde det bara behövas en rengöring och service med nya oljor. Jag PMar dig.
 
Topp