• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(Uppdaterad) - Seikodykareguide/jämförelserecension

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
BUDGET
Modellnamn - Black Monster
Tillverkare - Seiko
Referens - SKX779
Urverk - 7S26
WR Rating - 200m
Typ av klocka - Dykarur
Boettmått - 42mm
Kristallglas - Välvt Hardlexglas
Pris - 2000-3000:-
-------------------------------------------------------------------------
MID-RANGE
Modellnamn - Black Sumo
Tillverkare - Seiko
Referens - SBDC001
Urverk - 6R15 - (hack and wind)
WR Rating - 200m
Typ av klocka - Dykarur
Boettmått - 44mm
Kristallglas - Välvt Hardlexglas
Pris - 6000:-
-------------------------------------------------------------------------
PREMIUM
Modellnamn - Marinemaster Professional 300m
Tillverkare - Seiko
Referens - SBDX001
Urverk - 8L35 - (odekorerat 9S55 GS-verk, hack and wind)
WR Rating- 300m
Typ av klocka - Proffesionellt dykarur
Boettmått - 44mm
Kristallglas - Välvt högkvalitets Hardlexglas
Pris - 23 000:-
--------------------------------------------------------------------------
Lite kortfattad historik
Jag tänkte ge mig på en ganska kortfattad men ändå informativ jämförelse eller guide inom Seikos tre olika sergmenten med dykarur. Jag kan börja med att berätta att Seiko släppte sitt första dykarur 1965 - (Seiko 6217) och det hade en WR Rating ned till 150m.
first-seiko-dive-watch.jpg

En annan mycket viktig modell i Seikos dykarurs historia är 6215 från 1967 vilket var ett proffesionellt dykarur med en WR Rating ner till 300m, det här dykaruret kan ses som den ursprungliga Marinemastern.
5047001052_e5e16f64a4_b.jpg


Mera detaljerad information om historiken - http://forums.watchuseek.com/f281/concise-history-seiko-professional-dive-watches-170010.html

Till jämförelsen...

BUDGET - SEIKO MONSTER
Om vi börjar med Seiko Monster så är det första som man slås av - hur välbyggd denna dykare verkligen är, och då ska man vara medveten om att detta är lågbudget. Boetten känns väldigt solid och välbyggd, och det här med en riktigt stabil länk, vridningen är precis sådär exakt och följsam som man är van vid med Seiko. Den använder ett hardlexglas och detta är välvt på ett trevligt sätt som ger en skön känsla över klockan. Monster ger verkligen "Tooldykare" ett ansikte, det är den där nästan fula uppsynen som gör den så förbannat snygg och cool. Seiko Monster är ju en en av Seikos lågbudgetklockor och därmed har den ju förstås ett budgetverk i sig, 7S26 som är utan hack och wind. Men det gör sitt jobb utan större problem, det krävs inte så mycket skakande förrän fjädern är uppdragen, jag tror det är runt 38 timmars kraftreserv på dessa dykarna med dessa verken. Länken har en dykarförläning som vi ser på dom flesta dykarur och den är okej utan att vara något sensationellt, men den gör det den ska. Ser man till priset är detta en otrolig pang för pengen, man får helt enkelt en välbyggd och ikonisk dykare för en liten peng.

Jämförelsebilder

Seiko Monster

Seiko Sumo

Seiko Marimemaster


MID-RANGE - SEIKO SUMO
Nu kan man säga att vi har gjort ett insteg till Seikos mera förfinade och mer kvalitativa klockor. Det är ingen tvekan om att Seiko Sumo är en finare klocka än Seiko Monster, Sumon är betydligt elegantare och dressigare än Monster och har avsevärt förbättrad finish med fina linjer och polerade områden. Länken, som vissa har gett lite negativ kritik förstår jag inte riktigt grunden på. Länken kanske är en aning smal med sina 20mm mellan bandhornen men detta framhäver bara klockhuset ännu mera och ger en dressig ton till klockan. Det enda jag kanske har att invända är att dykarförlängningen är väldigt lik den på Monster men det är ju egentligen bara en bagatell, och den gör ju sitt jobb utan problem. Urverket i Sumon är ett 6r15 som är ett helt okej verk som gör det det ska göra och har 50h kraftreserv och har hack and wind. Vridningen känns väldigt bra med exakta och distinkta klick men kan på grund av det i vissa fall bristande greppet vara lite knepig att snurra runt, särskilt under blöta förhållanden. Som en ren sammanfattning är Sumon en väldigt bra kompromiss om man vill ha nått bättre och trevligare än Seikos budgetdykare men samtidigt inte har råd/lust att köpa exempelvis en SBDX001. Kvaliteten sitter där den ska hos Sumo. Rekomenderas!

Jämförelsebilder

Seiko Monster närbild

Seiko Sumo närbild

Seiko Marinemaster närbilder



PREMIUM - SEIKO MARINEMASTER PROFESSIONAL 300M
Seiko har ju en intressant historia bakom sig som dykarurstillverkare, och deras professionella dykarur är inte mindre intressanta. SBDX001 bygger på en 46 år gammal design från 1967 då Seiko släppte sitt proffesionella dykarur som klarade 300m (Seiko 6217) och är i stort sätt den ursprungliga Marinemastern. Denna hade ju en helt solid boett (monocoque case) och det har även dagens SBDX001 och detta är för att göra klockan så vattentät som möjligt och för att kunna försegla den på bästa möjliga vis så att en heliumventil inte blir nödvändig eftersom inget helium kommer att penetrera boetten (ni kan se designen på den här tekniken på fotot av baksidan av boetten där det syns att den är helt solid och utan boettlock). Det här är en ren funktionsklocka, vilket gör den så cool, samt historian bakom designen på den och dess historia gör den extra intressant. Men trots att det rör sig om ett instrument är det en mycket vacker klocka att vila ögonen på med kanske klockvärldens vackraste urtavla och visare med alla reflektioner som uppstår i olika ljus och med en häftig 3D effekt som går att se i urtavlan och visarna om man granskar tavlan. Finishen och kvaliteten är på topp, det enda som lämnar lite att önska är klaspen på den som kan kännas lite skramlig och lättviktig, men det verkar som den är gjord i TITAN. Men en väldigt bra sak med klaspen är dykarförlängningen (vilket finns illustrerat på en bild) - dra tillbaka säkerhetslåset och dra ut förlängningen och anpassa storleken efter eget önskemål. Vridningen på MM300 är även den i likhet med andra dykare från Seiko fantastisk, här är greppet perfekt på vridningen då den har en så kallad "coin edge" Det finns dom som beklagar sig att MM300 använder ett Hardlexglas, men detta är ett "highgrade Hardlex" och ska vara starkt - (min 2 åriga son har kastat hårda leksaker när han lekt av misstag som träffat glaset - men det har inte uppkommit några repor av det. Sen älskar jag Hardlexglaset på den, - det ger en sådan karaktär till klockan. MM300 har ett 8L35 verk i sig (ett odekoreat 9S55verk som inte fininställts efter Grand Seko standarden) men mitt exemplar håller tiden med 2-3 sekunders avikelse per vecka. Detta är för mig ett av dem bästa Proffesionella dykaruren man kan köpa, den har väldigt intressant design, intressant historia bakom sig och kvalitet och finish i toppklass. Det faktum att den är ihopsatt för hand av en liten grupp urmakare i Shizukuishi Watch Studio där även mekaniska Grand Seiko-ur sätts ihop för hand som hör till Seikos bästa gör inte saken sämre :)

Jämförelsebilder

Seiko Monster dykarförlängning

Seiko Sumo dykarförlängning

Seiko Marinemaster dykarförlängning


Hoppas den här guiden uppskattas, jag tyckte iallafall det var jätte kul att skriva den. Det var ju _jonte som efterfrågade en jämförelse mellan klockorna och sergmenterna. Tack för ni tog er tid :)

Lite mer jämförelsebilder...

Seiko Monster baksida

Seiko Sumo baksida

Seiko Marinemaster baksida

Sida vid sida bilder
 

Bilagor

  • IMG_2246-2 (1075x806).jpg
    IMG_2246-2 (1075x806).jpg
    119.8 KB · Visningar: 1,592
  • IMG_2254-2 (1075x806).jpg
    IMG_2254-2 (1075x806).jpg
    126.6 KB · Visningar: 1,594
  • IMG_2263-2-2 (1075x806).jpg
    IMG_2263-2-2 (1075x806).jpg
    164.6 KB · Visningar: 1,585
  • IMG_2248-2 (1075x806).jpg
    IMG_2248-2 (1075x806).jpg
    107.1 KB · Visningar: 1,574
  • IMG_2257-2 (1075x806).jpg
    IMG_2257-2 (1075x806).jpg
    120.2 KB · Visningar: 1,568
  • IMG_2265-2 (1075x806).jpg
    IMG_2265-2 (1075x806).jpg
    119.6 KB · Visningar: 1,582
  • IMG_2267-2 (1075x806).jpg
    IMG_2267-2 (1075x806).jpg
    112.4 KB · Visningar: 1,583
  • IMG_2250-2 (1075x806).jpg
    IMG_2250-2 (1075x806).jpg
    105.4 KB · Visningar: 1,569
  • IMG_2258-2 (1075x806).jpg
    IMG_2258-2 (1075x806).jpg
    128.2 KB · Visningar: 1,556
  • IMG_2270-2 (1075x806).jpg
    IMG_2270-2 (1075x806).jpg
    147.1 KB · Visningar: 1,587
  • IMG_2252-2 (806x1075).jpg
    IMG_2252-2 (806x1075).jpg
    109.1 KB · Visningar: 1,570
  • IMG_2261-2 (1075x806).jpg
    IMG_2261-2 (1075x806).jpg
    132.8 KB · Visningar: 1,583
  • IMG_2291-2 (1075x806).jpg
    IMG_2291-2 (1075x806).jpg
    73.4 KB · Visningar: 1,566
  • IMG_2334-2 (1075x806).jpg
    IMG_2334-2 (1075x806).jpg
    218.6 KB · Visningar: 1,339
  • IMG_2342-2 (1075x806).jpg
    IMG_2342-2 (1075x806).jpg
    192.9 KB · Visningar: 1,328

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

Detta ser jag fram emot att hinna läsa. Det som slår mig vid en snabb scrollning är vilken sjukt stor skillnad det är på sumon på originallänken och andra alternativ.
 
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

Riktigt bra, top notch...

Här ägt två Seiko Monster, en svart och en Orange, sålde den svarta till en kollega för att han tjatade och att jag ville ha en orange, när jag sedan köpte en orange så ville farsan ha den, det är för övrigt en av dom få klockor som jag ägt och skulle ville köpa en ny av, älskar desigen på Monster och särskillt länken och med den oranga tavlan är den en fullträff...

Hur pinsamt det än må vara så har jag aldrig testat en MM300 men får väl pallra mig ut till globen nån dag under pappaledigheten som börjar den 1st februari :)
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

80talisten skrev:
En annan mycket viktig modell i Seikos dykarurs historia är 6215 från 1967 vilket var ett proffesionellt 300m dykarur vilket kan ses som den ursprungliga Marinemastern.
5047001052_e5e16f64a4_b.jpg

Tack för jämförelsen. Dock visar bilden ovan en 6159:a, se 6215 nedan:

6215_1.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Seikodykareguide/jämförelserecension

Tack för en fin jämförelse, mycket intressant läsning! Inte heller jag har klämt på nån MM300, men man blir väldigt sugen! :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

Tack för responsen grabbar :) och tack för rättelsen Molle. :oops:
Jag har försökt övertala sambon flera gånger att ge Monstern och Sumon till mig, men fanken hon älskar verkligen bägge dinkorna. :)
 

_jonte

Patek
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

Grymt bra läsning 80talisten, strålande skrivet och bra jämförelse. Kort och koncist, tack för lösningen! :)
Har bara ägt en monster av dessa och för pengen (ca 1500kr) är det ju helt sjukt hög nivå. Sålde den endast pga att den är lite stor för mig. De andra då tyvärr på tok för stora...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

_jonte skrev:
Grymt bra läsning 80talisten, strålande skrivet och bra jämförelse. Kort och koncist, tack för lösningen! :)
Har bara ägt en monster av dessa och för pengen (ca 1500kr) är det ju helt sjukt hög nivå. Sålde den endast pga att den är lite stor för mig. De andra då tyvärr på tok för stora...
Tack! :) Sumon kommer upplevas ganska stor på armen då den är lite mera "tillplattad" MM300 är lite högre men bärs upp som en Monster ungefär, MM300 är 44mm i boetten men bärs snarare som en 42:a istället.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

... Eftersom bezeln är 42mm. Jag tycker den sitter som en Seiko skx, fast högre.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

yonsson skrev:
... Eftersom bezeln är 42mm. Jag tycker den sitter som en Seiko skx, fast högre.
Monster hör väl också till SKX familjen? ;) - antar du menar SKX007/009 :p fast dom är väl bara 41mm eller var dom också 42mm?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De är 42mm. Och ja, det var de jag syftade på (skx007/009/171/173/175)
Edit: om man mäter istället för utgår från specarna, så blir måtten dock ofta annorlunda.
 

orup

Omega
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
 

Bilagor

  • 012.jpg
    012.jpg
    76.5 KB · Visningar: 1,129

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

orup skrev:
Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
Jo... Men det blev kortfattat som jag skrev, jag ville ha det så lättläst som möjligt, sen ville jag mer berätta om MM300:as ursprung då det var den jag recenserade inom premiumsergmentet.

Jag skulle gärna se en recension av SBDX011.
 

orup

Omega
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

80talisten skrev:
orup skrev:
Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
Jo... Men det blev kortfattat som jag skrev, jag ville ha det så lättläst som möjligt, sen ville jag mer berätta om MM300:as ursprung då det var den jag recenserade inom premiumsergmentet.

Jag skulle gärna se en recension av SBDX011.

Ja, jag borde försöka knåpa ihop några rader om min Emperor. Det är klockan värd tycker jag, så vi får se lite längre fram
om jag gör det :)
 

Bilagor

  • SBDX011.jpg
    SBDX011.jpg
    69.9 KB · Visningar: 1,146

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

orup skrev:
80talisten skrev:
orup skrev:
Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
Jo... Men det blev kortfattat som jag skrev, jag ville ha det så lättläst som möjligt, sen ville jag mer berätta om MM300:as ursprung då det var den jag recenserade inom premiumsergmentet.

Jag skulle gärna se en recension av SBDX011.

Ja, jag borde försöka knåpa ihop några rader om min Emperor. Det är klockan värd tycker jag, så vi får se lite längre fram
om jag gör det :)
Jo gärna det :) jag har inte lyckats "gilla" Tunorna riktigt ännu, har iof inte sett en Emperor i verkligheten. Kanske man inte ens kan kalla sig för ett riktigt Seikofanfan om man inte älskar Tunorna :p
 

orup

Omega
Re: Seikodykareguide/jämförelserecension

orup skrev:
80talisten skrev:
orup skrev:
Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
Jo... Men det blev kortfattat som jag skrev, jag ville ha det så lättläst som möjligt, sen ville jag mer berätta om MM300:as ursprung då det var den jag recenserade inom premiumsergmentet.

Jag skulle gärna se en recension av SBDX011.

Ja, jag borde försöka knåpa ihop några rader om min Emperor. Det är klockan värd tycker jag, så vi får se lite längre fram
om jag gör det :)

Tuna modellerna var ingenting för mig heller först men när jag köpte min första Tuna SBBN 007 så blev jag förälskad i modellen med en gång. Tuna modellerna är Seikos egen modell och där kör de sitt eget race där och finns det dessutom ett grand seiko verk i den eller 7c46 quartz verk då blir klockan 100% Seiko. "High End".
orup
 

_jonte

Patek
Re: Sv: (Uppdaterad) - Seikodykareguide/jämförelserecension

orup skrev:
Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
Alltid gillat den där botten, grymt cool. Tyvärr grymt stora också... Nån som vet om de gjort en lady-size på typ 36-38 mm?
 

orup

Omega
Re: Sv: (Uppdaterad) - Seikodykareguide/jämförelserecension

_jonte skrev:
orup skrev:
Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
Alltid gillat den där botten, grymt cool. Tyvärr grymt stora också... Nån som vet om de gjort en lady-size på typ 36-38 mm?

Jag tror att de tidiga Tuna modellerna är mindre. Arnie är en Tuna modell som är mindre än 40mm, har jag för mig.
Men Tuna modellerna är inte stora som man tycka att dem är då man väl har dem på armen. Men Emeror är en stor och tung modell. Den väger runt 148 gram.
orup
 

_jonte

Patek
Re: Sv: (Uppdaterad) - Seikodykareguide/jämförelserecension

orup skrev:
_jonte skrev:
orup skrev:
Jag tycker nog att denna modell borde haft några rader!!
orup
Alltid gillat den där botten, grymt cool. Tyvärr grymt stora också... Nån som vet om de gjort en lady-size på typ 36-38 mm?

Jag tror att de tidiga Tuna modellerna är mindre. Arnie är en Tuna modell som är mindre än 40mm, har jag för mig.
Men Tuna modellerna är inte stora som man tycka att dem är då man väl har dem på armen. Men Emeror är en stor och tung modell. Den väger runt 148 gram.
orup
Syftade på cushion case modellen... :)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Fin guide!

Äger för tillfället ingen Seiko men en Monster är på väg och bör komma inom en vecka, är sjukt peppad efter all god kritik den har fått! :)

Om jag har förstått det rätt så har Monstret 20mm mellan luggarna vilket vore perfekt då jag har en massa roliga 20mm straps liggande.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
xHenke skrev:
Fin guide!

Äger för tillfället ingen Seiko men en Monster är på väg och bör komma inom en vecka, är sjukt peppad efter all god kritik den har fått! :)

Om jag har förstått det rätt så har Monstret 20mm mellan luggarna vilket vore perfekt då jag har en massa roliga 20mm straps liggande.

Kul att du beställt en! otroligt mycket för pengarna får man :) jo jag tror den har 20mm:s luggar.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
80talisten skrev:
xHenke skrev:
Fin guide!

Äger för tillfället ingen Seiko men en Monster är på väg och bör komma inom en vecka, är sjukt peppad efter all god kritik den har fått! :)

Om jag har förstått det rätt så har Monstret 20mm mellan luggarna vilket vore perfekt då jag har en massa roliga 20mm straps liggande.

Kul att du beställt en! otroligt mycket för pengarna får man :) jo jag tror den har 20mm:s luggar.

Roligt att höra, hoppas att det blir en keeper :) Perfekt, då är jag ordentligt förberedd med straps!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Chuck skrev:
kanonämne!

är mm300 bezelen keramisk?

cc
MM300 har ingen keramisk bezel, MM300 har någon glansig beläggning på den. Det verkar som att Seiko inte kör med keramiska vridkransar, dom använder däremot Safirglasvridkrans till GMTn SBGE001.
 
C

Crowolf

Guest
Tack för mysläsning....glömde nästan bort min vrickade fot för en stund.

/Poppe
 
Topp