• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdaterade riktlinjer för köp/sälj och principer för forumet...

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Spännande!

Vi har uppdaterat riktlinjerna för köp/sälj och för forumet generellt. Det är egentligen inga stora och dramatiska nyheter men i takt med att forumet vuxit så finns ett behov av att förtydliga även de informella regler som gällt så att det inte ska uppstå onödiga missförstånd.

De generella principerna för forumet har därför uppdaterats med dels förtydliganden kring paketöppning och dagens klocka och dels lite förtydliganden gällande vilka det är som driver forumet och vem man kan vända sig till vid olika typer av frågor.

De uppdaterade principerna hittar ni här.


För köp/sälj så har vi gjort två förändringar, dels har vi låst funktionen för att kommentera annonser och dels har vi strukit möjligheten att länka till auktioner och annonser på andra ställen.

Den planerade och tidigare annonserade uppdelningen av Köp/Sälj i en Säljes/Bytes-del och en Köpes-del kommer fortfarande att genomföras, vi har dock helt enkelt inte haft tid, men det kommer.

De uppdaterade riktlinjerna hittar ni här.


Vi rekommenderar självklart samtliga medlemmar att ta en titt… ;)

Med hopp om en fortsatt bra forumupplevelse! :)

/ Denke , Spencer66 , daviden , jakob.dala & hans
 

Sond

Patek
Har ni lust att utveckla varför ni låst möjligheten till kommentarer i annonser? Är det för mycket kladdande? Annars har min förhoppning varit att mer seriösa kommentarer kring tveksamma objekt skulle bli vanligare. Det är väl ett ännu större steg att lägga upp en separat tråd för det?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har ni lust att utveckla varför ni låst möjligheten till kommentarer i annonser? Är det för mycket kladdande? Annars har min förhoppning varit att mer seriösa kommentarer kring tveksamma objekt skulle bli vanligare. Det är väl ett ännu större steg att lägga upp en separat tråd för det?

Seriösa kommentarer kring tveksamheter är helt enkelt ytterst ovanliga. Det landar dock in 10-20 kommentarer per dygn som har ungefär noll allmänintresse ('du har PM' etc) vilket resulterar i att annonser lite respektlöst trycks bort i flödet samt gör annonsdelen rörig och i värsta fall inaktuell (kommentaren 'finns den kvar' i en sex månader gammal annons är inte helt ovanlig). Ungefär 80% av klagomålen rörande köp/sälj handlar dessutom om just onödiga kommentarer i annonstrådar.
 

rogart-63

Patek
Spännande!

Vi har uppdaterat riktlinjerna för köp/sälj och för forumet generellt. Det är egentligen inga stora och dramatiska nyheter men i takt med att forumet vuxit så finns ett behov av att förtydliga även de informella regler som gällt så att det inte ska uppstå onödiga missförstånd.

De generella principerna för forumet har därför uppdaterats med dels förtydliganden kring paketöppning och dagens klocka och dels lite förtydliganden gällande vilka det är som driver forumet och vem man kan vända sig till vid olika typer av frågor.

De uppdaterade principerna hittar ni här.


För köp/sälj så har vi gjort två förändringar, dels har vi låst funktionen för att kommentera annonser och dels har vi strukit möjligheten att länka till auktioner och annonser på andra ställen.

Den planerade och tidigare annonserade uppdelningen av Köp/Sälj i en Säljes/Bytes-del och en Köpes-del kommer fortfarande att genomföras, vi har dock helt enkelt inte haft tid, men det kommer.

De uppdaterade riktlinjerna hittar ni här.


Vi rekommenderar självklart samtliga medlemmar att ta en titt… ;)

Med hopp om en fortsatt bra forumupplevelse! :)

/ Denke , Spencer66 , daviden , jakob.dala & hans

Gäller den funktionen även i Klocksnacks eviga "pay-it-forward"-tråd ?.Isåfall funkar den ju inte som den är tänkt .Att man skall svara i annonsen om man vill ha nåt .Inte med PM.Helst både och kanske .I och för sig funkar den inte så bra ändå :( .Då den allt för ofta stannar av . Inges fel
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gäller den funktionen även i Klocksnacks eviga "pay-it-forward"-tråd ?.Isåfall funkar den ju inte som den är tänkt .Att man skall svara i annonsen om man vill ha nåt .Inte med PM.Helst både och kanske .I och för sig funkar den inte så bra ändå :( .Då den allt för ofta stannar av . Inges fel

Just den tråden skulle eventuellt kunna ligga på vanliga diskussionsdelen.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är väl bara de annonsörer som får negativa kommentarer i sina annonser som klagar. Tråkigt att funktionen försvinner tycker jag.

En myt. De som klagar är snarare de seriösa annonsörer som tycker det är rätt trist att få sina annonser nedknuffade till sidan 3 samma dag de lagt in annonsen, enbart pga av meningslösa kommentarer i andra annonser. Detta är fakta.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då försvinner det polisandet som trots allt räddat en del köpare från att köpa skräp. Synd, men jag förstår att ni inte vill lägga tid på att städa.

Polisandet är snarare en kultur- och beteendefråga än en funktionsfråga. Och jag har rätt svårt att tro att exempelvis du (som är en av de ytterst få som öppet och konstruktivt kommenterat en handfull annonser) kommer sluta med det. Du kommer kanske bara göra det på ett annat sätt... ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Polisandet är snarare en kultur- och beteendefråga än en funktionsfråga. Och jag har rätt svårt att tro att exempelvis du (som är en av de ytterst få som öppet och konstruktivt kommenterat en handfull annonser) kommer sluta med det. Du kommer kanske bara göra det på ett annat sätt... ;)

Nej, då skippar jag det faktiskt. Folk tjatar så mycket på PM.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hade hellre sett en lösning där kommentarer inte påverkar annonsens placering. Kladd i sig är ju bra iom det gäller objektet i fråga. Är det felaktigt eller bara kasst så är det enkelt att besvara. Jag är tveksam att newbies som köper den överpolerade hemska överprisade subben som benämns som knappt rörd alltid surfar igenom Diskussion eller Vintage och hittar tråden i fråga. Att ta bort möjligheten att folk faktiskt påtalar brister om objekt är för mig ett felaktigt steg för att försvara risiga säljare.

Jag är helt med er på att ni inte ska behöva jobba ihjäl er med att moderera. Jag tror bara att en annan lösning varit mer självmodererande än att bara ta bort möjligheten att kommentera för användarna.

Ni gör självklart som ni vill men detta tror jag gynnar fulkrängarna och bränner nybörjare. Hoppas att jag har fel.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hade hellre sett en lösning där kommentarer inte påverkar annonsens placering. Kladd i sig är ju bra iom det gäller objektet i fråga. Är det felaktigt eller bara kasst så är det enkelt att besvara. Jag är tveksam att newbies som köper den överpolerade hemska överprisade subben som benämns som knappt rörd alltid surfar igenom Diskussion eller Vintage och hittar tråden i fråga. Att ta bort möjligheten att folk faktiskt påtalar brister om objekt är för mig ett felaktigt steg för att försvara risiga säljare.

Jag är helt med er på att ni inte ska behöva jobba ihjäl er med att moderera. Jag tror bara att en annan lösning varit mer självmodererande än att bara ta bort möjligheten att kommentera för användarna.

Ni gör självklart som ni vill men detta tror jag gynnar fulkrängarna och bränner nybörjare. Hoppas att jag har fel.

Som sagt så är det en ytterst marginell företeelse att någon kommenterar vettigt i köp/sälj. Du kan ju kika igenom annonserna själv om du inte tror på vad vi säger. Vi har räddat betydligt fler från snedköp via inkomna PM än från kommentarer i annonstrådar.

Möjligheten att kommentera skapar i sig fler problem än vad det eventuellt räddar någon från felköp. Något du inte märker men som vi märker. Det är faktiskt inte så att vi sitter och hittar på saker out of the blue. Tvärtom.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som sagt så är det en ytterst marginell företeelse att någon kommenterar vettigt i köp/sälj. Du kan ju kika igenom annonserna själv om du inte tror på vad vi säger. Vi har räddat betydligt fler från snedköp via inkomna PM än från kommentarer i annonstrådar.

Möjligheten att kommentera skapar i sig fler problem än vad det eventuellt räddar någon från felköp. Något du inte märker men som vi märker. Det är faktiskt inte så att vi sitter och hittar på saker out of the blue. Tvärtom.
Inte det jag säger. Jag tror bara inte att alla som inte kan avgöra om säljarens beskrivning är bra eller ej kommer att leta en ev tråd eller pm:a dig eller Aurum och få bra råd. Vissa gör, andra gör inte.

Jag ser inga problem i att bara slå av bumpningen på kommentarer. De finns säkert någon och jag är säker på att griniga säljare med skitklockor skulle störa skiten ur er när folk råkar kapa deras annons. Denna lösning gör livet lugnare för många men jag tror inte att det höjer kvalitén på de annonser som idag är riktigt fucked up.

Buyer beware liksom. Inget ont iofs men vi vet bägge att många köpare gör dåliga köp. För mig hade det varit roligare att rädda någon stackare. :)

Jag använder själv knappt K&S så lägg ingen större vikt till vad jag tycker. Ni har säkert vägt pro's and cons och kommit fram till den bästa lösningen. Jag, med förmodligen bristfällgt underlag, hade föredragit en annan modell. Inte värre än så.
 
Topp