• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdaterade riktlinjer för köp/sälj och principer för forumet...

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte det jag säger. Jag tror bara inte att alla som inte kan avgöra om säljarens beskrivning är bra eller ej kommer att leta en ev tråd eller pm:a dig eller Aurum och få bra råd. Vissa gör, andra gör inte.

Jag ser inga problem i att bara slå av bumpningen på kommentarer. De finns säkert någon och jag är säker på att griniga säljare med skitklockor skulle störa skiten ur er när folk råkar kapa deras annons. Denna lösning gör livet lugnare för många men jag tror inte att det höjer kvalitén på de annonser som idag är riktigt fucked up.

Buyer beware liksom. Inget ont iofs men vi vet bägge att många köpare gör dåliga köp. För mig hade det varit roligare att rädda någon stackare. :)

Jag använder själv knappt K&S så lägg ingen större vikt till vad jag tycker. Ni har säkert vägt pro's and cons och kommit fram till den bästa lösningen. Jag, med förmodligen bristfällgt underlag, hade föredragit en annan modell. Inte värre än så.

Grejen är ju att kommenterandet inte räddar någon. Eftersom det knappt sker. Det är inte så komplicerat, det är status q på räddafronten med den skillnaden att vi får ett renare köp/sälj utan massa jidder. Bara att vara happy! ;)
 

Sond

Patek
Kan man ha en tråd i diskussionsdelen som heter typ diskutabla annonser eller liknande. Och där får man kommentera/påpeka och länka till avsedd annons.


Fungerar verkligen en sådan tråd? Jag är osäker så det är därför jag tar upp det. Riskerar den inte att bli väldigt svåranvändbar? Eller kommer den att få en preventiv effekt så att det städas i förväg?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fungerar verkligen en sådan tråd? Jag är osäker så det är därför jag tar upp det. Riskerar den inte att bli väldigt svåranvändbar? Eller kommer den att få en preventiv effekt så att det städas i förväg?

Vi kan ju testa, så ser vi ju. Man kan dessutom fortfarande PM'a, starta nya trådar och rapportera inlägg etc.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Men om man har en tråd i diskussionsdelen så kan även de som inte skulle ha klickat på annonsen lära sig något nytt.
Problemet är väl att knappast alla potentiella köpare kollar den tråden. Det känns spontant viktigare än allmän fortbildning för de som faktiskt läser tråden. :)

Ping daviden: Vore det en stor teknisk utmaning att inte ha bump på kommentarer i en viss forumdel?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Problemet är väl att knappast alla potentiella köpare kollar den tråden. Det känns spontant viktigare än allmän fortbildning för de som faktiskt läser tråden. :)

Ping daviden: Vore det en stor teknisk utmaning att inte ha bump på kommentarer i en viss forumdel?

Gör de inte det så får de väl lite skylla sig själva buyer beware, något ansvar finns ju även hos köparen.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Gör de inte det så får de väl lite skylla sig själva buyer beware, något ansvar finns ju även hos köparen.
Visst.. Tyvärr är det sällan så. Känslan är också att köpare som inte läser på och sen blir besviken försöker sälja vidare eländet med minst lika risig beskrivning och med minst samma tokiga pris. Personligen så skulle det vara bättre om eventuella brister påpekas i annonsen och säljaren sen bemöter det som antingen nonsens eller editerar annonsen till en mer korrekt beskrivning. Forumet borde inte landa i någon sorts Blocket-mentalitet där det är ok att luras om folk är så dumma att de går på det.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Visst.. Tyvärr är det sällan så. Känslan är också att köpare som inte läser på och sen blir besviken försöker sälja vidare eländet med minst lika risig beskrivning och med minst samma tokiga pris. Personligen så skulle det vara bättre om eventuella brister påpekas i annonsen och säljaren sen bemöter det som antingen nonsens eller editerar annonsen till en mer korrekt beskrivning. Forumet borde inte landa i någon sorts Blocket-mentalitet där det är ok att luras om folk är så dumma att de går på det.

Problemet var att ingen respekterade reglerna, ingen, inte ens de som varit med från början och hänger på hyllan. Detta blev konsekvensen då vi omöjligt kan lägga hela vårt liv på att moderera detta forum. Eller förenklat, ju mer folk skiter i reglerna desto mindre frihet blir det kvar..
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Per please, kan du släppa det fantasiförankrade grundantagandet att kommentarsfunktionen i sig på något magiskt sätt skyddar köpare från tveksamma annonser. Det finns inget stöd för det i hur kommentarsfunktionen har använts. Den har däremot missbrukats. Grovt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Problemet var att ingen respekterade reglerna, ingen, inte ens de som varit med från början och hänger på hyllan. Detta blev konsekvensen då vi omöjligt kan lägga hela vårt liv på att moderera detta forum. Eller förenklat, ju mer folk skiter i reglerna desto mindre frihet blir det kvar..
Absolut och jag förstår det. Frågan var bara om det inte gick att ordna med kommentarer och utan bumpningar. Som jag tolkar det är det nästan det största problemet med modererandet idag.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Då försvinner det polisandet som trots allt räddat en del köpare från att köpa skräp. Synd, men jag förstår att ni inte vill lägga tid på att städa.
Håller med, en av forumet fördelar att någon kan kommentera när något inte står rätt till.

Hoppas det går att lösa med någon annan tråd eller fixa kommentarer utan bumps.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Apansson

Torpare
Hoppas att man kan använda funktionen "rapportera inlägg" i såna fall om det är något som är galet. Tur att man är på hyfsad god kant med vissa kunniga medlemmar här som man säkert kan få hjälp av om något är knas med en annons.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hoppas att man kan använda funktionen "rapportera inlägg" i såna fall om det är något som är galet. Tur att man är på hyfsad god kant med vissa kunniga medlemmar här som man säkert kan få hjälp av om något är knas med en annons.

Ditt liv kommer helt enkelt fortsätta precis som vanligt. Med enda skillnaden att du slipper 'du har PM'-inlägg i köp/sälj. Vi har hjälpt dig till ett skönare liv. :)
 

Apansson

Torpare
Ditt liv kommer helt enkelt fortsätta precis som vanligt. Med enda skillnaden att du slipper 'du har PM'-inlägg i köp/sälj. Vi har hjälpt dig till ett skönare liv. :)

Skönare liv är ett bra liv. Dock tänker jag lite på de nya som inte haft den stora förmånen att träffa profiler som dig eller Aurum för att nämna några. De kanske inte känner till möjligheten/vågar inte fråga er kunniga om hjälp, och det är väl lite det folk yrar här i tråden om. Vi får väl helt enkelt hoppas att lurendrejare inte kommer hit, samt att folk använder sig av funktionen "rapportera inlägg" om de ser skumrask-patrask i köp och sälj-delen.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är väl att knappast alla potentiella köpare kollar den tråden. Det känns spontant viktigare än allmän fortbildning för de som faktiskt läser tråden. :)

Ping daviden: Vore det en stor teknisk utmaning att inte ha bump på kommentarer i en viss forumdel?
Inte utan att pilla i core. Vilket jag mer än gärna låter bli.
Löser dessutom enbart bumpningen. Skitsnacket stannar ju kvar.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skönare liv är ett bra liv. Dock tänker jag lite på de nya som inte haft den stora förmånen att träffa profiler som dig eller Aurum för att nämna några. De kanske inte känner till möjligheten/vågar inte fråga er kunniga om hjälp, och det är väl lite det folk yrar här i tråden om. Vi får väl helt enkelt hoppas att lurendrejare inte kommer hit, samt att folk använder sig av funktionen "rapportera inlägg" om de ser skumrask-patrask i köp och sälj-delen.

Men det är ju det som är grejen. Att skillnaden inte kommer bli någon större skillnad mot nu. Bara bättre.
 
Topp