• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdaterade riktlinjer för Köp/Sälj...

De förbättrar saker!
Åhåhajja.
Totalt meningslöst fingrande i folks affärer. Varför lika dessa regler när KS alltid friskriver ansvar. Varför?
Denna oftare förekommande regelkåtheten är ett kycklingben i halsen på forumet. Det finns redan för mycket regler, det behövs fanimej inte en enda till.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
C

China

Guest
Åhåhajja.
Totalt meningslöst fingrande i folks affärer. Varför lika dessa regler när KS alltid friskriver ansvar. Varför?
Denna oftare förekommande regelkåtheten är ett kycklingben i halsen på forumet. Det finns redan för mycket regler, det behövs fanimej inte en enda till.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hårda bud i Mellerud.;)

Fast nu så kan KS trots allt inte ta ansvar för enskilda medlemmars affärer, och det är väl bara bra att det framgår om man accepterar returer? Det handlar inte om något krav att säljarna på K&S skall acceptera returer inom x antal dagar, vilket hade varit att lägga sig i folks affärer.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Åhåhajja.
Totalt meningslöst fingrande i folks affärer. Varför lika dessa regler när KS alltid friskriver ansvar. Varför?
Denna oftare förekommande regelkåtheten är ett kycklingben i halsen på forumet. Det finns redan för mycket regler, det behövs fanimej inte en enda till.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kör Blocket eller Tradera då. Det är inget tvång att annonsera på KS. ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Your way or the higway? Då kör vi det. Adjö Klocksnack, det var ändå roligare förr.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Vad har du emot det?
Denna regel är rätt vanlig och existerar på bl.a. Vintage Rolex Forum. Allt för att göra det tryggare för alla inblandade. Har varit mycket skit på senare tid med klockor som inte varit i närheten av vad som beskrivits, därför är det bra att ta upp det här med returer.

Lycka till i LALA-Land
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ganska många som skriver "retur accepterad om varan inte är som beskriven". Kombineras det med en dålig beskrivning så blir intet bättre eftersom man inte har någon beskrivning att referera till om klockan kommer fram skadad eller dylikt.

Om man däremot menar och skriver "returer accepterad om klockan ej motsvarar förväntningarna" så kan man ju handla väldigt tryggt.

En tanke bara.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Går att få till så att man måste fylla i en lätt mall eller så när man postar i köp&sälj? Kanske kan göra det enklare för säljare/köpare att få till en korrekt annons direkt.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Ganska många som skriver "retur accepterad om varan inte är som beskriven". Kombineras det med en dålig beskrivning så blir intet bättre eftersom man inte har någon beskrivning att referera till om klockan kommer fram skadad eller dylikt.

Om man däremot menar och skriver "returer accepterad om klockan ej motsvarar förväntningarna" så kan man ju handla väldigt tryggt.

En tanke bara.

Jag har också reagerat på det när man skriver "servicehistorik okänd, lite bruksrepor, lite stretch i länk m m.)
vad gäller då egentligen.
Men tanken kommer vara god och öppnar för dialog.

Sen om man vill "låna" en fin dinka till festen så är det ju fritt fram! ;)
/j
 

cab

Audemars
2-Faktor
Gilla_FB.gif
 

MBx

Cartier
De som ogillar regler är oftast de som har svårast att följa dem. Just sayin.

Kan vara precis tvärt om. Om ett handslag räcker i en överenskommelse och man löser tvister som gentlemen; inte en duell i gryningen utan varan (klockan) tas tillbaka om den inte motsvarar förväntningarna. Detta bygger på tillit och att man har en gemensam uppfattning om beskrivningar (en slags social codex). När de saknas måste man ha regler och definitioner och det är kanske oundvikligt över ett visst antal deltagare!?
 

Rivalen

Rolex
Mycket bra. Får den som är ny att tänka till på vad returpolicyn är värd och vilken returpolicy hen måste ha för att vilja skicka pengar. Sedan är det väl till att förhandla - returpolicyn kan ju vara värd mer än sista kronan i vissa lägen..

Sist jag höll en klocka i hand som jag var sugen på hade jag fått helt öppen retur oavsett skäl av en underbar forumsäljare och på hans initiativ. Passade perfekt då jag bara sett klockan live i starkt butiksljus en gång och nu i lugn och ro kunde upptäcka att den var inte för mig. Den goa känsla jag fick kring den säljaren lever kvar. Nämner inte namn för jag vet inte om det var en generell policy. Men det passade mig perfekt då att få känna mig så trygg.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Känns som en schysstare deal för alla. Någon som har förslag på hur länge returen borde gälla? 24timmar?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Känns som en schysstare deal för alla. Någon som har förslag på hur länge returen borde gälla? 24timmar?
På förra klockan jag sålde, som förresten inte gick ut på annons, gav jag 2 dagars returrätt om inte klockan motsvarade beskrivningen. På den tiden hinner man själv kolla noga samt lämna in till en urmakare för värdering.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
På förra klockan jag sålde, som förresten inte gick ut på annons, gav jag 2 dagars returrätt om inte klockan motsvarade beskrivningen. På den tiden hinner man själv kolla noga samt lämna in till en urmakare för värdering.


Jag tänker mest om man lämnar ut klockan, köparen vill lämna tillbaka den och det har hänt något med klockan. T.ex att köparen har tappat klockan så något i urverket har gått sönder som gör att det inte märks vid första anblick utan att den måste öppnas upp och en urmakare ska redovisa att allt är som ska?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tänker mest om man lämnar ut klockan, köparen vill lämna tillbaka den och det har hänt något med klockan. T.ex att köparen har tappat klockan så något i urverket har gått sönder som gör att det inte märks vid första anblick utan att den måste öppnas upp och en urmakare ska redovisa att allt är som ska?
Det är ju risken förstås, är det invändiga skador kan ju ord stå mot ord.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Det är ju risken förstås, är det invändiga skador kan ju ord stå mot ord.


Ja det känner jag med. Jag vill kunna erbjuda ett så tryggt köp som möjligt för köparen, för jag vet hur orolig man är själv som köpare att man inte blir blåst. Nu skrev jag "Jag erbjuder full retur om objektet inte är som beskrivits till medlemmar på KS med en referenslista." Är det rimligt eller är jag ett pucko för jag inte vill bli blåst?
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Jag tänker mest om man lämnar ut klockan, köparen vill lämna tillbaka den och det har hänt något med klockan. T.ex att köparen har tappat klockan så något i urverket har gått sönder som gör att det inte märks vid första anblick utan att den måste öppnas upp och en urmakare ska redovisa att allt är som ska?
Har råkat ut för det en gång. Jag fick stå för repkostnaden då ord stod mot ord.
Jag tycker ändå att returpolicy är bra på ett klockforum, dock inte på blocket.
 

billo

Cartier
KS'are! (ping Registered )

För att göra vårt Köp/Sälj till en ännu bättre och tryggare annonsplats har vi uppdaterat riktlinjerna för annonsering. Från och med nu ska nya säljesannonser innehålla en sk returpolicy. En returpolicy kan exempelvis vara: inga returer eller jag erbjuder full retur om objektet inte är som beskrivits.

Att ange en returpolicy bidrar till tydlighet och transparens i affärerna. Och på detta sätt tar vi ytterligare ett litet steg för att fortsätta vara en bra och safe plats för handel med klockor.

Vi vill också påminna om att KS som forum inte tar ansvar för affärer som görs på forumet. Säljare och köpare har ytterst ett eget vuxenansvar för att göra sin hemläxa och sin research. Vi kan dock hjälpa varandra! Bra tips på hur du köper och säljer klockor på ett proffsigt sätt finns i våra tipsguider för köpare och säljare. Båda guiderna är till hjälp vare sig du ska sälja eller köpa klockor. Tveka inte heller att fortsätta fråga dina forumvänner om råd, vi har över 4000 medlemmar som sitter på mängder av kunskap och erfarenhet. Tveka inte att fråga dina KS-kompisar! :)

EDIT: Den nya regeln om att returpolicy skall anges gäller from nu (140906) även för gamla annonser som bumpas = bumpar du din annons ska den uppdateras med returpolicy.

De uppdaterade riktlinerna för annonsering hittar ni här.

Med hopp om en fin helg! :)

/Denke, daviden, Spencer66

Jag undrar om de finns någon möjlighet att rensa köp och sälj delen från gamla icke aktuella annonser. Jag har förstått att alla annonser som inte aktuella skall ligga på avslutade eller tillbakadragna. Men jag tror inte det alltid göra.

När jag börja hänga här skicka jag pm på en annons som hade något år på nacken. Fick aldrig ett svar, så jag fatta efter ett tag att den var såld.

Nu vågar jag knapp skriva ett pm på annonser som är äldre än 6 månader.

Tips bara
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag undrar om de finns någon möjlighet att rensa köp och sälj delen från gamla icke aktuella annonser. Jag har förstått att alla annonser som inte aktuella skall ligga på avslutade eller tillbakadragna. Men jag tror inte det alltid göra.

När jag börja hänga här skicka jag pm på en annons som hade något år på nacken. Fick aldrig ett svar, så jag fatta efter ett tag att den var såld.

Nu vågar jag knapp skriva ett pm på annonser som är äldre än 6 månader.

Tips bara

Annonserna finns kvar som referenser.
 
Topp