• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdatering Lemania 1965

Andsan

Rolex
Börjar vi närma oss en lösning om denna klocka nu.
Det verkar inte finnas någon mer där ute. Bezelen är likadan som Meylan har. Samma urverk också. Zenith a277 har samma bezel.
Jag tror att Lemania är en prototyp som skickades till Övik till en säljare som då var en stor säljare av förtjänstklockor. Det kanske var någon form av bonus.



Anders
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Coolt trots allt, om det skulle vara så.. Ett ex av en klocka skickas till Ö-vik av alla ställen.. Är det inte dags för han att sälja nu :) ?
 

fc2

Rolex
Ytterst udda modell och jag har på håll följt dina försök att reda ut vad det är. Har själv tänkt både Zenith och Meylan men å andra sidan använde de båda delar som delades av många olika tillverkare. Det jag gillar mest med din är att verket har kopparfärgen som Omega använde, något som väldigt få (egen observation) Lemania, Bucherer och Meylan's använde.
 

fc2

Rolex
Han har varit i kontakt med Kaplans
De kunde inte nämna något pris då den var unik och det beror på köpare. De hade tydligen någon som var villig att köpa den. Någon prisuppgift vet jag inte. Min vilda uppskattning att den kan gå för långt över 50'

Verkligen? Över 30' får anses vara bra enligt mig. Många kan nog se den som en franken tyvärr.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Han har varit i kontakt med Kaplans
De kunde inte nämna något pris då den var unik och det beror på köpare. De hade tydligen någon som var villig att köpa den. Någon prisuppgift vet jag inte. Min vilda uppskattning att den kan gå för långt över 50'

Spännande, du får uppdatera ifall den kommer ut på auktion! Härlig rova är det:)
 

fc2

Rolex
Spenderade inte ägaren väldigt lång tid och mycket pengar för att få den servad nyss? Varför sälja nu isf?
 

fc2

Rolex
Det är möjligt, men de kunniga gör nog en annan bedömning.

Anders

Må så vara, vet inte hur ovanligt det är med udda exemplar som detta. Själv tänker jag att 50' räcker till en 105.003 i bra skick, kanske tom en CK2998? Någon Rolex GMT, en Viggen + 10' eller varför inte en PloProf? 50' kan man få mycket roligt för. Men men, inte jag som ska köpa.
 

Andsan

Rolex
Men, det är köparen som bestämmer pris;)

Jag minns en kollega som kom med en Rolex Daytona red ca 1965, han trodde den var värd 15-16`.
Jag skickade honom till Kaplans och den såldes för 205´.

Priser på vintageur verkar det inte finnas någon hejd på.
Senaste Rolexen Daytonan på Kaplans gick för 5 miljoner.

/Anders
 

Marckus

Panerai
Men, det är köparen som bestämmer pris;)

Jag minns en kollega som kom med en Rolex Daytona red ca 1965, han trodde den var värd 15-16`.
Jag skickade honom till Kaplans och den såldes för 205´.

Priser på vintageur verkar det inte finnas någon hejd på.
Senaste Rolexen Daytonan på Kaplans gick för 5 miljoner.

/Anders

Det var väl din kollegan som hade den låga prisuppfattningen på daytonan. 205' får väl anses vara rimligt m a p dåvarande marknadspris och alltså ingen prischock för den insatte. Viggen är ingen daytona, det kan vi väl enas om. Hört något mer ang. värdet på din duvoisin btw?
 

Jens

Greedo
Ytterst tveksam bakgrund.. Har svårt att tro att den kommer att gå för några 50'. I min värld hälften i bästa fall, hoppas att jag har fel!



J
 

Enherre

Omega
Den är fruktansvärt snygg. Även om storyn låter lite tveksam så hoppas jag att den är korrekt och att den säljs för minst 50´.
 

Andsan

Rolex
I detta fall är det inga som inkommit med det lilla extra som har rätat ut frågetecknen till utropstecken, trots att jag vänt mig till de största klockforumen i världen. Detta ger vid handen att denna Lemania är "unik" och det är den till motsatsen "bevisats".

Jag emotser mig mer info om denna klocka

Tack på förhand

Anders
 

par

Patek
2-Faktor
I detta fall är det inga som inkommit med det lilla extra som har rätat ut frågetecknen till utropstecken, trots att jag vänt mig till de största klockforumen i världen. Detta ger vid handen att denna Lemania är "unik" och det är den till motsatsen "bevisats".

Jag emotser mig mer info om denna klocka

Tack på förhand

Anders


Jag skulle nog snarare påstå att det alltid ligger i ägaren/säljarens händer att bevisa att något är unikt. Att anta att något är en unik prototyp före att anta något är franken får nog anses som hög optimism. Givetvis förutsatt att det inte finns bevis för att det är en prototyp...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
I detta fall är det inga som inkommit med det lilla extra som har rätat ut frågetecknen till utropstecken, trots att jag vänt mig till de största klockforumen i världen. Detta ger vid handen att denna Lemania är "unik" och det är den till motsatsen "bevisats".
Anders


...lite omvänd bevisföring här, alla hopplock av delar är också "unika", tills motsatsen bevisats... förstahandsgissningen om det dyker upp nåt som ingen känner igen är inte att det är en unik prototyp som man skickade till sin favoritsäljare i en stad i norra Sverige med 25.000 invånare...;)
 

Andsan

Rolex
Jag skulle nog snarare påstå att det alltid ligger i ägaren/säljarens händer att bevisa att något är unikt. Att anta att något är en unik prototyp före att anta något är franken får nog anses som hög optimism. Givetvis förutsatt att det inte finns bevis för att det är en prototyp...

Nu har jag inte nämnt att det är en unik prototyp.
Med unik menar jag att den är unik på det sättet att trots idogt sökande i hela världen under mer en ett år utan att finna en likadan.Samtliga större klockforum har besökts

Att det skulle vara någon franken, det har ingen nämnt eller antytt tidigare. Klockägaren är inte en sån person som skruvar med klockor. Inte ens Urmakaren i Vadstena eller Tony Frank på Kaplans har misstänkt att det skulle vara en franken. Däremot hade Tony nämnt att den var unik och han var tvungen att kontakta sina kontakter utomlands för att få info. Vet inte vad det gav men Tony ville sälja klockan på deras kvalitetsauktion i vår. Tony nämnde också att han hade en köpare på den.

Att jag nämnde prototyp. Varför det? Jo, för ingen uppgift har inkommit som rätat ut frågetecknet till utropstecken. Där står vi idag. Äktheten betvivlar jag inte och hänvisar till vad jag nämnt tidigare.
 

Andsan

Rolex
Har du/ni försökt kolla direkt med Lemania Andsan? Tror företaget ännu finns i obruten linje och ingår nu i Swatch Group.[/quot

jag har inte gjort det . Vet inte vilken info de kan lämna ut. Om de nu har något kvar i arkivet. De som arbetade då runt 1965 är sedan länge döda så de lär man inte få några svar av. Det vore kul att hitta en katalog med denna klocka. Urmakaren i Övik finns inte kvar. Sonen till Urmakaren vet inget
 
Topp