• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdatering Rolex-bedrägeri

Hej KS!
Jag tänkte bara dela med mig av lite glada nyheter. Jag skrev tidigare i år ett litet inlägg angående en klocka jag blev av med:
https://klocksnack.se/threads/bedrägeri-rolex.66895/page-4
Bedragaren verkar vara tagen nu i alla fall och rättegång sker 28e november! Så då får man väl hoppas att det blir lite rättvisa av det hela. Hoppas ingen råkar ut för samma som jag i kommande affärer i alla fall. Men förhoppningsvis så slutar den här grejen positivt till slut!
Mvh,
Samuel
 

crbergman

Breitling
2-Faktor
Bra att höra. Trist att man ska behöva vara så misstänksam, men tack för att du delar med dig av den här erfarenheten. Jag håller tummarna att du får tillbaka klockan.
 

Erre

Omega
Hoppas det löser sig! Skummade bara igenom ditt förra inlägg. Fick du pengar via försäkringen eller du får helt enkelt hoppas att du kan få tillbaka klockan genom gripandet?
 
Senast ändrad:
H

Hysteria

Guest
Skönt! Håller tummarna att utfallet blir som förväntat i rättegången.
 

URlakad

Cartier
2-Faktor
Grymt! Återkom gärna med domslutet.
Har du fått reda på någon mer info om bedragaren? Har han hunnit lura fler mån tro?
Hoppas det går vägen i alla fall och att du får din klocka tillbaka!

Fridens!
 

Maskelyne

Omega
Hej KS!
Jag tänkte bara dela med mig av lite glada nyheter. Jag skrev tidigare i år ett litet inlägg angående en klocka jag blev av med:
https://klocksnack.se/threads/bedrägeri-rolex.66895/page-4
Bedragaren verkar vara tagen nu i alla fall och rättegång sker 28e november! Så då får man väl hoppas att det blir lite rättvisa av det hela. Hoppas ingen råkar ut för samma som jag i kommande affärer i alla fall. Men förhoppningsvis så slutar den här grejen positivt till slut!
Mvh,
Samuel
Är du kallad som vittne?
 
Tack för alla lyckönskningar och annat snällt!
Jag har blivit kallad som målsägande, och kan återkomma sen med hur det hela blir till slut. Mest troligt är att han kommer tvingas betala ersättning själv då klockan (gissningsvis) inte är kvar i landet. Så då är det bara att hoppas att han har några pengar att betala med också. Men som någon frågade så ja, han hann tyvärr lura fler människor. Men samma sak gäller väl där, de får förhoppningsvis ersättning för det hela.
Härligt i alla fall att det går åt rätt håll, det här! :D
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Skönt att det förhoppningsvis kommer att lösa sig! Bara hoppas på att det finns tillgångar/inkomster som går att mäta ut då!
 
"Justice cometh to the wicked."

Hoppas han åker dit så det verkligen känns, även i avskräckande syfte för annat avskum som vill försöka.
 
Tänkte bara uppdatera här igen och säga att rättegången var igår, han blev dömd för bedrägeri, försök till bedrägeri samt olovligt användande av identitetshandlingar, eller vad de nu kallade det för. Jag ska väl bli ersatt är det tänkt men han är skuldsatt och har inget jobb eller tillgångar så det lär nog dröja innan det händer något på den fronten! Men där har vi i alla fall avslutet på den historien!
 

DrKlocka

Audemars
Tänkte bara uppdatera här igen och säga att rättegången var igår, han blev dömd för bedrägeri, försök till bedrägeri samt olovligt användande av identitetshandlingar, eller vad de nu kallade det för. Jag ska väl bli ersatt är det tänkt men han är skuldsatt och har inget jobb eller tillgångar så det lär nog dröja innan det händer något på den fronten! Men där har vi i alla fall avslutet på den historien!
Klockan långt borta antar jag?
 
Skönt att höra att bedragaren blev dömd. Hoppas verkligen att du får tillbaka pengar men tyvärr låter det som om du kanske inte ska hoppas för mycket. Lycka till i varje fall.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tänkte bara uppdatera här igen och säga att rättegången var igår, han blev dömd för bedrägeri, försök till bedrägeri samt olovligt användande av identitetshandlingar, eller vad de nu kallade det för. Jag ska väl bli ersatt är det tänkt men han är skuldsatt och har inget jobb eller tillgångar så det lär nog dröja innan det händer något på den fronten! Men där har vi i alla fall avslutet på den historien!

Om gärningsmannen inte har några tillgångar som är utmätbara kan du vända dig både till ditt Försäkringsbolag och Brottsoffermyndigheten så tror jag att det löser sig.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Inte för ekonomisk skada vad det gäller BM.

Tack för förtydligande. De borde vässa sina formuleringar hos Brottsoffermyndigheten. "Du kan få skadestånd för i princip alla skador som har uppkommit i samband med ett brott." Det är ju inte långsökt att tolka det som att tex skadegörelse kan räknas som ersättningsbar skada.

Sen så verkar det som att det ändå kan vara värt att stämma av med sitt försäkringsbolag. Om hemförsäkringen kan ge ersättning vid stöld skulle det ju även kunna finnas utrymme för ersättning vid bedrägeri.

"Många har någon försäkring som ersätter skador vid brott. Din hemförsäkring kan ge ersättning vid stöld..."

https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/kan-jag-fa-ekonomisk-ersattning
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tack för förtydligande. De borde vässa sina formuleringar hos Brottsoffermyndigheten. "Du kan få skadestånd för i princip alla skador som har uppkommit i samband med ett brott." Det är ju inte långsökt att tolka det som att tex skadegörelse kan räknas som ersättningsbar skada.

Sen så verkar det som att det ändå kan vara värt att stämma av med sitt försäkringsbolag. Om hemförsäkringen kan ge ersättning vid stöld skulle det ju även kunna finnas utrymme för ersättning vid bedrägeri.

"Många har någon försäkring som ersätter skador vid brott. Din hemförsäkring kan ge ersättning vid stöld..."

https://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott/kan-jag-fa-ekonomisk-ersattning

Tyvärr så fick jag informationen tämligen handfast då en pundare stal min MC. Skadan måste vara kopplad till person och inte ting. Detta ledde till att jag fick betal fast skurken (pundaren) var tagen. BM går bara in när det finns skada på person tyvärr.
 
Ja precis så som flera varit inne på så är det svårt att få ersättning av försäkringsbolag eller brottsofferfonden i den typen av brott. Det fungerade i alla fall inte i min situation, men det är väl bara att hoppas att det dyker upp något om några år. Ingen idé att hålla andan förstår jag
 

Hugii

Audemars
Om gärningsmannen inte har några tillgångar som är utmätbara kan du vända dig både till ditt Försäkringsbolag och Brottsoffermyndigheten så tror jag att det löser sig.
Jag har svårt att tro att det finns försäkring som täcker bedrägerier. "Offer/målsägande" lämnar alltid frivilligt godset ifrån sig (till skillnad från rån eller stöld).
Ungefär som att säga "jag var trött på min klocka så jag kastade den i väggen och nu är den trasig. Kan jag få ersättning nu?"
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har svårt att tro att det finns försäkring som täcker bedrägerier. "Offer/målsägande" lämnar alltid frivilligt godset ifrån sig (till skillnad från rån eller stöld).
Ungefär som att säga "jag var trött på min klocka så jag kastade den i väggen och nu är den trasig. Kan jag få ersättning nu?"

Självklart är det inte samma sak :) Med det sagt verkar det ju tyvärr vara som du säger och som @Ministern redan har påpekat att man inte kan räkna med försäkringsbolaget.
 
Topp