• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdragsaxlar, mäta

Jag sitter å sorterar gamla ärvda nos-grejer, drivfjädrarna är äntligen i ordning och nu har jag gått vidare till lagret med uppdragsaxlar/bommar. Allt är mycket prydligt numrerat och sorterat, men numret har ingen koppling till varken flume eller ronda som jag har kataloger för. De verkar inte ligga i någon storleksordning heller. Kanske har gammelgubben köpt en storlek vid behov och katalogiserat för hand efter inköpsordning, men nån handskriven katalog har jag inte. Jag hoppas fortfarande slippa sitta och mäta, söka och googla på varje uppdrag, så har nån input på möjlig lista som matchar mina nummer? Numrena går från 200 till 600. I hopp om att hitta ett mönster mätte jag upp två och matchade mot flume och ronda, ett väldigt tidsödande projekt eftersom alla måste mätas och söka match då de hos mig endast noterades som 601 och 603:

Nr 601: w-3398, Ronda 689, 100x686, Buren BAA 35/12, 19’’’
Nr 603: w-2975, Ronda 1296, 100x350, Bettlach EB 8800 m.fl.

Finns det nån koppling till nr 601 och 603 som jag inte ser? Måste jag handmäta flera hundra uppdrag för att återskapa listan?
 
622B9594-84FF-45C5-9D00-4B57D9636526.jpeg
 

rogart-63

Patek
Helt klart uppdragsaxlar! Missa att läsa att du mätt dom, tänkte om de låg i påse!
Kan nog vara lurigt!
@rogart-63 har du någon aning?
Har några böcker med Ronda nummer . Även nån bok med bilder och mått . Annars kanske man kan gå via windingstems.com . Knappa in mått och få upp tips på var bommarna passar till . Jag har massor av bommar som ligger utan märkning .
 
Förresten skulle jag behövt hjälp att tolka balancestaffs.com 's mått.
1626357951931.png


A och E begriper jag, C är det diameter? F verkar vara diameter iallf, men vad är då B och D?
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
En amatörmässig gissning är att D, C, B är diameter. F skrivs på det viset för att F får inte plats inuti "objektet".
 
Jag hittade systemet DCN också, men mina siffror matchar tyvärr inte där heller. Den som kommer på fler system får gärna tjoa.

Ja jag undrar också hur detta går till, jag har axlar i hundratals och vad ska jag göra med dem? Ska man mäta alla och skriva ihop lista själv?

Det verkar inte bättre. Har man inga förberedda data på vad man har kommer man ju inte ha glädje av dem när man behöver en. Man kan ju inte gå igenom dem VARJE gång man önskar en del. Men jag hoppas ännu att siffrorna är nåt system. Hittade en bild på DCN’s paket och mina nos-uppdrag är packade i precis samma förpackning. Men som sagt där stämmer inte siffrorna.

Jag vill ju inte ta i dem heller eller öppna burkarna när luftfuktigheten är så här hög, då riskerar jag ju bara att de alla rostat om ett år…
 
En amatörmässig gissning är att D, C, B är diameter. F skrivs på det viset för att F får inte plats inuti "objektet".

Japp, jämförde med DCN och de mäter just så. Frågan är nu om gängstången ska mätas som maskinskruv, dvs utanpå åsarna eller som träskruv på kärnan? Gängorna är ju sjukt täta om man ska mäta inuti. Verkar dock möjligt att köra uteslutningsmetoden när man jämför med listorna, de har inte alltför täta intervall, men jag vill verkligen inte göra felmätningar om jag ändå gör jobbet.

Sen luftfuktigheten, någon tanke om den? Tänker att det bör i alla fall vara normala nivåer, men bör jag invänta att elementen eldas upp och det blir riktigt torrt? Glasrören känns väldigt täta… iofs kan man starta ugnen och fläkten och sätta sig vid köksbänken å mäta. 🙃
 

Watcheyes

Cartier
Japp, jämförde med DCN och de mäter just så. Frågan är nu om gängstången ska mätas som maskinskruv, dvs utanpå åsarna eller som träskruv på kärnan? Gängorna är ju sjukt täta om man ska mäta inuti. Verkar dock möjligt att köra uteslutningsmetoden när man jämför med listorna, de har inte alltför täta intervall, men jag vill verkligen inte göra felmätningar om jag ändå gör jobbet.

Sen luftfuktigheten, någon tanke om den? Tänker att det bör i alla fall vara normala nivåer, men bör jag invänta att elementen eldas upp och det blir riktigt torrt? Glasrören känns väldigt täta… iofs kan man starta ugnen och fläkten och sätta sig vid köksbänken å mäta. 🙃
Inte koll på mätning av gängor men tror inte rost uppstår, det kan bli viss "rouging", oxidation men inget anmärkningsvärt gissar jag.
 
Topp