• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uppfräschning av klocka

Har en Omega Seamaster Professional som jag ägt sen ny 1995. Den är i väldigt fint skick även om jag använt den en hel del. Visare, urtavla och den roterbara ringen är dock solblekta.

Funderar på att låta byta dessa delar mot nya fräscha. Är det dumt? Bör jag låta den vara original?

Har en Omega Seamaster Professional som jag ägt sen ny 1995. Den är i väldigt fint skick även om jag använt den en hel del. Visare, urtavla och den roterbara ringen är dock solblekta.

Funderar på att låta byta dessa delar mot nya fräscha. Är det dumt? Bör jag låta den vara original?
Det är väl bara att byta om du inte gillar det du ser? Du kan ju spara delarna du byter om du någon gång vill skifta tillbaka. Men är det inte roligare att behålla den som den är och köpa en ny klocka istället? För förmånga klockor kan man inte ha 😉

Senast ändrad:
Behåll den som den är! Om du har haft den sedan ny 1995 så har du byggt upp 28 år av egen patina. Jag har en SMPQ från 1996, som jag satte på ett marinblått NATO för en halvtimme sedan. Jag har haft den sedan ny, och övervägde att göra samma sak som du. Jag är väldigt glad för att jag avstod.

Bilagor

• 37F7CBE0-0E56-40C0-AA8A-A8AAC1BA31AF.jpeg
    37F7CBE0-0E56-40C0-AA8A-A8AAC1BA31AF.jpeg
    516.5 KB · Visningar: 11
Jag skulle tänka två gånger innan jag bytte delar som fortfarande är funktionella. Ev om det skulle ge ett mervärde vid försäljning kanske men annars är det någonstans det som gör den tidlös!

Generellt sett inom klockvärlden (dvs vi nördar) så uppskattas ärlig patina på synliga delar. Det är rent av så att för vissa klockmärken så åker priset en bra bit uppåt på en begagnad klocka med solblekt tavla och ring.

Mitt tips är att följa rådet som @BarbaBaba gav. Att sätta på fabriksnya delar på en patinerad klocka riskerar att se lika off ut som när en äldre stilig person med livets rynkor injicerar botox eller gör en ansiktslyftning.

Vill du ändå byta så kommer du nog vilja polera både länk och boett för att matcha allt det nya och fräscha. Lika bra att köpa en klocka till istället ;)

Generellt sett inom klockvärlden (dvs vi nördar) så uppskattas ärlig patina på synliga delar. Det är rent av så att för vissa klockmärken så åker priset en bra bit uppåt på en begagnad klocka med solblekt tavla och ring.

Mitt tips är att följa rådet som @BarbaBaba gav. Att sätta på fabriksnya delar på en patinerad klocka riskerar att se lika off ut som när en äldre stilig person med livets rynkor injicerar botox eller gör en ansiktslyftning.

Vill du ändå byta så kommer du nog vilja polera både länk och boett för att matcha allt det nya och fräscha. Lika bra att köpa en klocka till istället ;)
Spot on! Bättre låta klockan vara fin på sitt nuvarande sätt.

Hej behöver tips mineralglas, hur gör ni och vad kör ni med? Finns det hopp för denna? Ser extremt tunnt ut, som en hairline ungefär.

Bilagor

• IMG_20230301_173721.jpg
    IMG_20230301_173721.jpg
    163.9 KB · Visningar: 5
  • Screenshot_2023-03-01-17-37-01-188_com.miui.gallery.jpg
    Screenshot_2023-03-01-17-37-01-188_com.miui.gallery.jpg
    159.7 KB · Visningar: 4
Det enda korrekta svaret är att du ska göra som du vill. Gillar du inte ”patina” så byt ut och så kan du ju spara delarna och byta tillbaks senare. Jag hade inte gjort det.

Tillbaka
Topp