• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

39,5 mm. Samma tjocklek som din (14 mm). Lite knubbig men mellanboetten är ganska smart utformad, så den smälter ändå in bra på handleden tycker jag.

1000024898.jpg
Din är tunnare, min med 8500 är 15,7mm. De växte på höjden mellan generationerna. Hade varit riktigt trevligt om nästa blir tunnare.

Din är tunnare, min med 8500 är 15,7mm. De växte på höjden mellan generationerna. Hade varit riktigt trevligt om nästa blir tunnare.
Håller med. Ska bli spännande att se vad Omega hittar på. Det har dock ryktats om en ny PO i ett par år nu, så det är nog ingen idé att hålla andan. Hoppas bara de inte frångår formspråket alltför mycket. Det måste se ut som en klassisk PO tycker jag. Coin edge, vridna bandhorn, arabiska nuffror och pilvisare är måsten tycker jag personligen.

Håller med. Ska bli spännande att se vad Omega hittar på. Det har dock ryktats om en ny PO i ett par år nu, så det är nog ingen idé att hålla andan. Hoppas bara de inte frångår formspråket alltför mycket. Det måste se ut som en klassisk PO tycker jag. Coin edge, vridna bandhorn, arabiska nuffror och pilvisare är måsten tycker jag personligen.
Håller med! Det enda de egentligen behöver göra är att göra den tunnare. Och de får gärna se till att en med matt tavla, orange bezel är trevlig och någon modell utan datum hade inte gjort ont.

Håller med! Det enda de egentligen behöver göra är att göra den tunnare. Och de får gärna se till att en med matt tavla, orange bezel är trevlig och någon modell utan datum hade inte gjort ont.
Jo, vi är många som är sugna på en ny, tunnare Planet ocean.

Länge tyckte jag att generation tre är den bästa, men på senare tid har jag på nytt blivit förtjust i generation ett.

Visserligen är Deep black chrono fortfarande en av favoriterna i min samling, trots 45,5 millimeter i diameter och 19 millimeter tjocklek. Det gör inte så mycket på just den modellen, med lägre vikt och bra komfort tack vare keramik och gummiband.

Men första generationen i 42 mm alltså. Jag minns tydligt hur jag fastnade för den modellen när den var ny, med sina kupade linjer, heliumventilen och tydliga neo vintage-proportioner. Just arvet från de gamla dykarna har till stor del gått förlorat i generation två och tre, för att i stället plockas upp av Seamaster 300. Men Seamaster 300 är lite för vintage för mig, med sina raka bandhorn och gula lysmassa. Så PO generation ett är för mig en modern klassiker.

PXL_20251108_093812804_crop.jpg

PXL_20251108_093839558_crop.jpg

Jo, vi är många som är sugna på en ny, tunnare Planet ocean.

Länge tyckte jag att generation tre är den bästa, men på senare tid har jag på nytt blivit förtjust i generation ett.

Visserligen är Deep black chrono fortfarande en av favoriterna i min samling, trots 45,5 millimeter i diameter och 19 millimeter tjocklek. Det gör inte så mycket på just den modellen, med lägre vikt och bra komfort tack vare keramik och gummiband.

Men första generationen i 42 mm alltså. Jag minns tydligt hur jag fastnade för den modellen när den var ny, med sina kupade linjer, heliumventilen och tydliga neo vintage-proportioner. Just arvet från de gamla dykarna har till stor del gått förlorat i generation två och tre, för att i stället plockas upp av Seamaster 300. Men Seamaster 300 är lite för vintage för mig, med sina raka bandhorn och gula lysmassa. Så PO generation ett är för mig en modern klassiker.

PXL_20251108_093812804_crop.jpg

PXL_20251108_093839558_crop.jpg
Yes. Gen 1 är speciell. Minns tydligt när den kom i början av 00-talet och jag provade den i en butik i Linköping. Det var den mest imponerande klockan jag haft på handleden fram till dess.

Gen 3 i 39,5 mm har samma tjocklek som Gen 1. Det är bara 43,5 mm och kronografen som är tjock. Så det går ju uppenbarligen att hålla nere tjockleken på trehandarna om Omega bara vill.

Som sagt, 14 mm tycker jag är fullt rimligt för en dykare med 600 m WR. Den känns inte alls tjock på handleden tycker åtminstone jag. Om Omega håller sig till det på de nya modellerna, även på trehandarna med större diameter (42-44 mm eller vad det nu blir), tror jag de flesta blir nöjda.

1000024917.jpg

Som sagt, 14 mm tycker jag är fullt rimligt för en dykare med 600 m WR. Den känns inte alls tjock på handleden tycker åtminstone jag. Om Omega håller sig till det på de nya modellerna, även på trehandarna med större diameter (42-44 mm eller vad det nu blir), tror jag de flesta blir nöjda.

1000024917.jpg
Mycket är nog en vanesak. Tror min 43,5mm Planet ocean är ca 16mm tjock. Just i mitt fall är inte tjockleken besvärande, även om jag förstått att det är en dealbreaker för många.

Mycket är nog en vanesak. Tror min 43,5mm Planet ocean är ca 16mm tjock. Just i mitt fall är inte tjockleken besvärande, även om jag förstått att det är en dealbreaker för många.
Ja, jag tror också det. PO är en klocka man inte kan döma enbart efter specsen. Man måste ha den på handleden och uppleva hur den känns. Den är smart designad på så sätt.

1000024917.jpg
Nyköpt?

Gillar min Svarta otroligt mycket iallafall!
20241231_205008.jpg

Nyköpt?

Gillar min Svarta otroligt mycket iallafall!
20241231_205008.jpg
Haft den ett par veckor, så ganska ny, ja. Den svarta är mycket fin. Jag hade en sådan för ett par år sedan, men den fick gå i retur. Inget fel på klockan, utan på företaget som sålde den. En lång historia som inte hör hemma här i tråden. Hur som helst, sedan dess har jag velat ha en 39,5 mm igen eftersom den var så välbyggd och satt så bra på handleden. En av de bättre dykarna på marknaden anser jag.

• Like
Reactions: Man
PO vänner..
Varför står det 22 på mitt gummi?
Kan det vara felmärkt (långsökt) eller är det fake?

PO vänner..
Varför står det 22 på mitt gummi?
Kan det vara felmärkt (långsökt) eller är det fake?
Fake. Var har du fått det ifrån? Märkningarna stämmer inte och finishen och stygnen ser ut som skräp.

Logotypen ser också förskräcklig ut. @Dbrasco, det är bra att du hör dig för, men du bör dra tillbaka annonsen nu. Det råder inga som helst tvivel om att det är en kopia.
Ja det är inte så lätt alla gånger, bra att vi kan hjälpas åt. Heder till @Dbrasco för ärligheten och hoppas du inte betalat för mycket för det.

Vill även förtydliga att ovanstående gäller även för viklåset

Är ett 94521813 och jag har två till och är identiska.
Köpt både på Bergströms och på KS.

Du får specificera om du ser något som är fel på låset.

Och om någon på något sätt misstänker en millimeter att jag försöker kränga skit så får ni kolla lite i referenstråd och tidigare annonser 😃

Är ett 94521813 och jag har två till och är identiska.
Köpt både på Bergströms och på KS.

Du får specificera om du ser något som är fel på låset.

Och om någon på något sätt misstänker en millimeter att jag försöker kränga skit så får ni kolla lite i referenstråd och tidigare annonser 😃
Ok då spelade fotot ett spratt. Det var det jag störde mig på.

Ingen här som misstror dig tror jag, inte jag iallafall 😊

GLWS

Nej, det är nog ingen som tror att du försöker luras. Då hade du ju inte öppet frågat om råd här.

Men det belyser det vanskliga i att köpa och sälja begagnade omegatillbehör utan inköpskvitto. Det är ett extremt populärt märke att förfalska och fabrikerna i Asien blir hela tiden bättre och bättre. Alla stora sajter är helt nedlusade av falska omegatillbehör. Alla bör göra som de vill, men personligen skulle jag inte köpa ett armband eller spänne märkt Omega om inköpskvitto saknas. Det är en tråkig situation såklart.

Nu är den här, nya PO! Ny design - mer skarpa kanter, ny länk, 42mm, ingen helium escape. Finns i orange, svart och blå. Vad säger forumet?

EDIT: Oops, såg att detta redan diskuteras i Omega-tråden. Kanske ska hålla diskussionen på ett ställe då? såg att det diskuterats här innan bara… :)

IMG_1063.jpeg

Nu är den här, nya PO! Ny design - mer skarpa kanter, ny länk, 42mm, ingen helium escape. Finns i orange, svart och blå. Vad säger forumet?

IMG_1063.jpeg
Bandhornen och den integrerade länkbiten ser inte kloka ut 😱

Tillbaka
Topp