• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Det känns tyvärr som att Omega gör allt för att för varje generation gå ifrån originalet 2500 mer och mer. Ser ju ut som nån ultramodern kantig hård prototyp snarare än den fina klassiska mer tidlösa designen som kom med första upplagan.

Får underkänt av mig iallafall. Iallafall som en Planet Ocean. Den här är tuff på sitt sätt men ser inte alls lika allround ut. Plus däremot är att man bantat ner storleken.

Senast ändrad:
Omega kanske borde ha gett den nya generationen PO ett helt annat namn?

Vad betyder Planet ocean egentligen? Tyligen inte något beständigt avseende form i alla fall.

Givetvis måste ledningen hos Omega ha funderat på detta innan de valde att gå den här vägen.

Jag gissar att deras definition av Planet ocean ser ut ungefär så här:
  • Top of the line Seamaster
  • vattenskyddad till 600 meter
  • Visst mått av nyskapande
  • Elegant och exklusivt intryck
  • Inte tyngt av arv från tidigare modeller

Omega kanske borde ha gett den nya generationen PO ett helt annat namn?

Vad betyder Planet ocean egentligen? Tyligen inte något beständigt avseende form i alla fall.

Givetvis måste ledningen hos Omega ha funderat på detta innan de valde att gå den här vägen.

Jag gissar att deras definition av Planet ocean ser ut ungefär så här:
  • Top of the line Seamaster
  • vattenskyddad till 600 meter
  • Visst mått av nyskapande
  • Elegant och exklusivt intryck
  • Inte tyngt av arv från tidigare modeller
Det märkliga är att PO saknar heliumventil, medan den billigare SMP som bara klarar 300m har det. Undrar hur de tänkte?

Det märkliga är att PO saknar heliumventil, medan den billigare SMP som bara klarar 300m har det. Undrar hur de tänkte?
De har slutat tänka känns det som. Nästan förvånad att de inte har datum med cyklop också.

Jag kanske bara är bitter men det känns som att de hade kunnat så mycket bättre. Tex behållit de twistade bandhornen men med en modern take - istället för att ta fram vinkelslipen.

IMG_5505.png
IMG_5506.png

Senast ändrad:
Ploprof har visserligen aldrig haft heliumventil.

Men hos Planet ocean är heliumventilen en så central del av formspråket sedan 20 år tillbaka. Ultra deep förvarnade om att Omega inte tycker att en PO måste ha heliumventil, men jag har aldrig betraktat Ultra deep som en viktig kärnmodell inom Planet ocean.

Så det känns helt klart naket med en ny grundmodell utan heliumventil.

De moderna ploprof har heliumventil.

Men de gamla som inte hade det klarade ändå mättnadsdykning.

I och med avsaknaden upplever jag nya PO som ett mindre proffesionellt dykarur.
En manuellt öppnad heliumventil adderar ju något till en klocka, ungefär som ett manuellt uppdraget urverk. Den representerar en interaktion med klockan, snarare än något som sköter sig helt själv.

Nu är den här, nya PO! Ny design - mer skarpa kanter, ny länk, 42mm, ingen helium escape. Finns i orange, svart och blå. Vad säger forumet?

EDIT: Oops, såg att detta redan diskuteras i Omega-tråden. Kanske ska hålla diskussionen på ett ställe då? såg att det diskuterats här innan bara… :)

IMG_1063.jpeg
Hur lång är den?

En ny design som behöver tillvänjning... hade väl helst sett en slimmad Ultra Deep med dess rundade former. Inte så att jag måste ha glasbaksida men lite roligare baklock kunde dom lätt ha gjort. Öppen för att jag gillar klockan, förutom en sak... PCL samt (värre) polerad clasp. Skall sägas att folk har fått vad dom har efterfrågat, ett slimmat case ! Faktiskt tunnaste PO'n ever med god marginal, tunnare än 2500 i 42.

De moderna ploprof har heliumventil.

Men de gamla som inte hade det klarade ändå mättnadsdykning.

I och med avsaknaden upplever jag nya PO som ett mindre proffesionellt dykarur.
Heliumventilen är borta av den enkla anledningen att den inte längre behövs. Boetten är helt heliumtät precis som på Ultra Deep, Denna klocka är så professionell det kan bli i det i det avseendet. Det här är ingen designfråga.

Känns som att iaf jag fick väldigt mycket av det jag ville se i en ny PO. 42mm, mycket tunnare, matt tavla och en med orange vridring. Lägre vikt också. Mycket positivt. Men saknar lite tydligare PO DNA.

Där främst bandhornen och PCL kräver lite mer tillvänjing. Tycker nya länken och spännet ser ut som en förbättring dock. Bortsett PCL då.

Behåller nog ändå min PO 42mm gen2 ett tag till 😀
20251119_122547.jpg

Jag försöker gilla den men jag får fortfarande inte ihop det. Det är inte bara luggarna utan linjerna/silhuetten på hela caset som spökar för mig. Det är liksom bara räta linjer överallt.

Hoppas och tror att den kommer att hitta sin publik men den är inte för mig. Noterar också att loggan fått sk "happy feet".

1763559275596.png

1763559331006.png

Jag håller med många om det negativa angående den nya PO:n. Men ser ut som dom fått till färgen på den oranga men måste ju se den irl, tunnare är ett plus, och även kortare 47,5 eller vad det nu var annars tycker jag som Stefan S dom kunde lagt ner lite själ i baklocket med tanke på pris över 100k
Själv är jag inte blyg utan kommer behålla min XL👍
image.jpg

Tillbaka
Topp