Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen 2220.80?Lite högre upp i tråden pratade jag om att en vän letar SMP och vi diskuterade skillnaderna mellan de olika generationerna.
Har fått tag på två stycken att låna under den närmsta veckan vi kan klämma och känna på
![]()
Som sagt är jag inget stort fan är länken så den åkte av direkt på 42an. Börjar med ett Nato så får vi se vad vi provar med sen.
Tänker ändå att jag ska ge 41an en ärlig chans på länk under veckan så får vi se om jag ändrar åsikt. På 42an är jag fortfarande bestämd att den blir på tok för grov för mig
![]()
![]()
Tyvärr inte... Det är ju den som är mest intressant men har ingen jag känner med denIngen 2220.80?
Gillar hur 41an med originallänk satt. Läste nu att lug to lug är 47,4, då bör den sitta ungefär som en BB58 fast tjockare?Lite högre upp i tråden pratade jag om att en vän letar SMP och vi diskuterade skillnaderna mellan de olika generationerna.
Har fått tag på två stycken att låna under den närmsta veckan vi kan klämma och känna på
![]()
Som sagt är jag inget stort fan är länken så den åkte av direkt på 42an. Börjar med ett Nato så får vi se vad vi provar med sen.
Tänker ändå att jag ska ge 41an en ärlig chans på länk under veckan så får vi se om jag ändrar åsikt. På 42an är jag fortfarande bestämd att den blir på tok för grov för mig
![]()
![]()
Största märkbara skillnaden rekt spontant är att den är betydligt tunnare än 42an så den känns mycket nättare. Den ligger väldigt fint på min handled!Gillar hur 41an med originallänk satt. Läste nu att lug to lug är 47,4, då bör den sitta ungefär som en BB58 fast tjockare?
Bondnato med svart tavla var riktigt snyggt.Lite högre upp i tråden pratade jag om att en vän letar SMP och vi diskuterade skillnaderna mellan de olika generationerna.
![]()
![]()
![]()
Lite högre upp i tråden pratade jag om att en vän letar SMP och vi diskuterade skillnaderna mellan de olika generationerna.
![]()
![]()
![]()
Jag är inne på min 4:e Seamaster. Tröttnar alltid efter ett tag på dem men sen kommer abstinensen. Min första var samma modell som din fast blå och innerst inne ångrar jag alltid att jag sålde den. Sååå, jag säger BEHÅLL DEN!!Jag har haft en SMP300 sedan 2014 men har dessvärre tappat mitt klockintresse till den grad att jag mår lika bra av en av mina Orient-klockor.
Går i tankarna att avyttra min Omega, men genom ett antal flyttar har jag tappat bort certet. Boxen verkar finnas kvar… Är det lönt att ens försöka sälja eller ska den få ligga i byrålådan i 10+ år för att gå vidare till en yngre generation?
![]()
Är väl kul att låta den vandra vidare till nästa generation. Du kanske hittar intresset igen om några år.Jag har haft en SMP300 sedan 2014 men har dessvärre tappat mitt klockintresse till den grad att jag mår lika bra av en av mina Orient-klockor.
Går i tankarna att avyttra min Omega, men genom ett antal flyttar har jag tappat bort certet. Boxen verkar finnas kvar… Är det lönt att ens försöka sälja eller ska den få ligga i byrålådan i 10+ år för att gå vidare till en yngre generation?
![]()
Klart den går att sälja. Avsaknad av tillbehör innebär ju bara ett lite lägre pris, själv kräver jag inte alltid fullset utan mest bara att länken räcker för mig. Men är du inte i behov av pengarna så skulle jag råda att behålla den, rätt var det är så kanske du gillar den skarpt igen och är riktigt glad över att du behållt den? Känns som just den här modellen har fått en del revival nu, när den såldes ny så var den lätt hånad som "mellanchefsklockan".Jag har haft en SMP300 sedan 2014 men har dessvärre tappat mitt klockintresse till den grad att jag mår lika bra av en av mina Orient-klockor.
![]()
Hur är din känsla efter veckan?Trist att veckan snart är över och jag måste lämna tillbaka den här
![]()
Överlag en väldigt trevlig klocka, jag gillar den! Är jag övertygad om att jag vill köpa en? Nej inte direkt.Hur är din känsla efter veckan?
Ser fram emot att läsaÖverlag en väldigt trevlig klocka, jag gillar den! Är jag övertygad om att jag vill köpa en? Nej inte direkt.
Tänkte dra ihop några rader i ett ordentligt inlägg under/efter helgen![]()
Samma på min från 2021. Klart svagare lume på visarna än indexen. Finns lite diskussioner om det på nätet och det verkar vara rätt vanligt, även om inte alla upplever problemet. Kan kanske variera från batch till batch. Å andra sidan har inte jag fått några mikrorepor alls i AR-coatingen på min, vilket många andra har fått. Därmed kan man väl dra slutsatsen att det kan skilja lite från klocka till klocka i tillverkningsprocessen.Jag har en fråga angående lume på SMP.
Jag har en vit SMP från 2023 som jag upplever har kass lume. Inte om man kommer in från ljus till ett mörkt rum eller precis när man släcker lampan, då lyser den väldigt bra. Men om jag vaknar på natten eller har varit i ett mörkt rum under en längre tid så har jag svårt att avläsa tiden på visarna.
Indexen går lätt att se men Tim och minutvisaren är i princip osynliga att tyda. Är lite förvånad då både min Tudor och Longine alltid är lätta att avläsa oavsett tid på dygnet.
Har ni samma ”problem”? Eller är det något jag bör/ kan få åtgärdat?
Tack, den bilden kostade mig 350spännFår köra tygband nu när det är kallt.![]()