• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 1,000 62.2%
  • Nej

Röster: 609 37.8%

• Totala väljare
    1,609
Kanske uttjatat ämne men hur liten är en midsize egentligen? Tittar främst på OG Bondvarianten? Nån som har jämfört med t ex BB54?
Ägt båda, electric blue varianten, hittar dock ingen handledsbild. Mid size SMP bars tydligt mindre, tror det är en kombination av korta lugs och 36mm, medan BB54 kändes mer som 38mm. Kaplans brukar få in mid size relativt ofta om du vill testa en.

Inte många kronografer här. 🤔
Lustigt nog har tre av mina närmaste vänner också SMP chronosar

1000069916.jpg

Så rätt så!
Tackar!

Ni har löst det! 😎
Jag inser att den är lite ”udda”, men gillar att tavlan är slät.

Vad är prisbilden med några länkbitar, ingen box eller papper, oklar servicehistorik??

IMG_6175.jpeg

Efter mycket om och men hittade jag en riktigt fin Peter blake, en kvartsare. Svensksåld och dessutom såld i Göteborg där jag jobbar sedan några år, dock har butiken stängt sina dörrar sedan länge.

Blev en snabb bild i köket innan jag bytte klocka, mest för att jag tänkte fråga er andra som haft äldre SMP: har ni också upplevt visst spel i ändlänkarna? Kan ju bero på för smala bandstift, ska testa att byta till grövre men tänkte jag ställer frågan.

IMG_6175.jpeg

Efter mycket om och men hittade jag en riktigt fin Peter blake, en kvartsare. Svensksåld och dessutom såld i Göteborg där jag jobbar sedan några år, dock har butiken stängt sina dörrar sedan länge.

Blev en snabb bild i köket innan jag bytte klocka, mest för att jag tänkte fråga er andra som haft äldre SMP: har ni också upplevt visst spel i ändlänkarna? Kan ju bero på för smala bandstift, ska testa att byta till grövre men tänkte jag ställer frågan.
Misstänker att det är pga bandstiften. Hade samma situation på min AT från tidigt 2000-tal. Bytte till omega-bandstift och glappet försvann helt.

IMG_6175.jpeg

Dom ska sitta tight. Med rätt bandstift ska det lösa sig. Tror dom är 1.78mm.

IMG_6175.jpeg

Jag har nog också lite spel i mina jag har, förvisso är det 3 titanare men alla av samma generation som din. Inte så mycket in och ut utan snarare att ändlänkarna vickar upp och ner lite.. åtminstone ena har vart på armbandsrenovering så den borde åtminstone ha omega stift i sig!

Jag har nog också lite spel i mina jag har, förvisso är det 3 titanare men alla av samma generation som din. Inte så mycket in och ut utan snarare att ändlänkarna vickar upp och ner lite.. åtminstone ena har vart på armbandsrenovering så den borde åtminstone ha omega stift i sig!
Precis så jag menar. Och du är tämligen säker på att du har rätt tjocklek på stiften? Jag petade i ett men jag tror det kan vara 1,5mm så beställt ett gäng 1,8 för att testa. Om glappet kvarstår kommer jag nog faktiskt bli lite besviken.

Precis så jag menar. Och du är tämligen säker på att du har rätt tjocklek på stiften? Jag petade i ett men jag tror det kan vara 1,5mm så beställt ett gäng 1,8 för att testa. Om glappet kvarstår kommer jag nog faktiskt bli lite besviken.
Det är så med vissa omegamodeller tyvärr. Blir inte klok på det. Hur ny eller gammal modellen är verkar inte spela så stor heller. Jag hade en Railmaster från 2005 med perfekt passform och en Railmaster från 2024 med glapp. Om man gillar klockan i övrigt får man lära sig leva med det tror jag. Bandstift kan göra viss skillnad, men inte fixa det helt, åtminstone enligt min erfarenhet. Jag köpte på mig olika OEM-bandstift av min lokala omegaurmakare och testade men blev inte så mycket lyckligare av det. Finns en del trådar på reddit där folk klagar på just detta fenomen. Just nu har jag en Planet Ocean och en Aqua Terra med perfekta ändlänkar lyckligtvis. Det är lite av ett lotteri helt enkelt.

Yes, 1,8mm (mäter 1,76 med mikrometer & skjutmått) Alla mina har olika länkar och alla har lite spel men jag har nog vant mig :)

1768039979389.png

Senast ändrad:
Det är så med vissa omegamodeller tyvärr. Blir inte klok på det. Hur ny eller gammal modellen är verkar inte spela så stor heller. Jag hade en Railmaster från 2005 med perfekt passform och en Railmaster från 2024 med glapp. Om man gillar klockan i övrigt får man lära sig leva med det tror jag. Bandstift kan göra viss skillnad, men inte fixa det helt, åtminstone enligt min erfarenhet. Jag köpte på mig olika OEM-bandstift av min lokala omegaurmakare och testade men blev inte så mycket lyckligare av det. Finns en del trådar på reddit där folk klagar på just detta fenomen. Just nu har jag en Planet Ocean och en Aqua Terra med perfekta ändlänkar lyckligtvis. Det är lite av ett lotteri helt enkelt.

Jag hoppas att du har fel men jag misstänker att du tyvärr har rätt. Får testa med lite grövre bandstift och om det inte funkar har jag tre val som jag ser det:
1. Lära mig leva med det,
2. Köra på gummi istället (mest troligt), eller
3. Sälja klockan.

Det är synd på en så fin länk att man kanske inte får användning för den, även om man bortser från glappet i ändlänkarna så är det svårt med passformen. Trots halvlänk kan jag inte hitta en perfekt passform, tråkigt att det inte finns någon mikrojustering. Oh well, fortsättning följer :) tack för all input!

Jag hoppas att du har fel men jag misstänker att du tyvärr har rätt. Får testa med lite grövre bandstift och om det inte funkar har jag tre val som jag ser det:
3. Sälja klockan.

Det är synd på en så fin länk att man kanske inte får användning för den, även om man bortser från glappet i ändlänkarna så är det svårt med passformen. Trots halvlänk kan jag inte hitta en perfekt passform, tråkigt att det inte finns någon mikrojustering. Oh well, fortsättning följer :) tack för all input!
Nu är jag inte säker på just den modellen du har men det går ju att modda dit ett nyare spänne med justering, var väl några här på forumet som gjort det rentav

3. Sälja klockan.

Jag hade två halvlänkar till den länken, har du bara en så kan du ju skaffa en till.

Kanske uttjatat ämne men hur liten är en midsize egentligen? Tittar främst på OG Bondvarianten? Nån som har jämfört med t ex BB54?
Lite svar men,
Tillräckligt för att funka på min <15cm handled. Den är hyfsat kort, bandhornen sticker inte ut från min handled.
IMG_1510.jpeg

Men den sitter också riktigt snyggt på pappas ”normal mansstorlek” handled. Blir ju mer länk som syns uppifrån.
IMG_7416.jpeg

Fick äran av att prova en väldans fin smp förra helgen och blev kär. Hade avskrivit den som för stor men den funkar fan. Nu är frågan vilken färg som är mest spännande. Den vita var riktigt fin, lutar också mot den gröna eller blåa.
IMG_2009.jpeg

Även om det börjat dyka upp lite på senare år så tycker jag vit då det fortfarande är en ovanlig färg på dykare. Blått och grönt finns det mycket av. Och den vita är dessutom löjligt snygg! Funkar med massa olika band också. Svart, rött, vitt, grönt..

Även om det börjat dyka upp lite på senare år så tycker jag vit då det fortfarande är en ovanlig färg på dykare. Blått och grönt finns det mycket av. Och den vita är dessutom löjligt snygg! Funkar med massa olika band också. Svart, rött, vitt, grönt..
Jo den var väldans trevlig faktiskt, färgerna poppar väldigt bra. Att vridringen är annan färg än tavlan ramar in det och gör att klockan faktiskt känns lite mindre. Samtidigt gillar jag det helfärgade uttrycket på tex den blåa, känns lite mer premium. Får fortsätta fundera!

Tillbaka
Topp