• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 1,000 62.2%
  • Nej

Röster: 609 37.8%

• Totala väljare
    1,609
En näve SMP, blandat med tryckta och applicerade index och logo
IMG_4247.jpeg

Frågar i denna tråd då det är en SMP-länk... Omegas 1998-länk (Speedmaster) saknar halvlänkar men halvlänk från denna 1610/930 skall funka fint. Men innan jag beställer skulle jag gärna vilja veta lite mer exakt hur mycket denna halvlänk förlänger. Måttet mellan stiften (dom röda pilarna) alltså. Hittat en uppgift på 5,5mm vilket låter rimligt men vill gärna få det bekräftat. Om någon vänlig själ här med en svärdvisar-SMP i 41mm på denna länk (Peter Blake o dyl) kan kolla?

Har titanlänk (X-33) men dito i stål måste ju ha exakt samma mått. Titanlänkbitar är dyra så därför vill jag försöka reda ut det innan beställning. La in köpesannons på en titanhalvlänk vilket förstås är ett skott över hela plan men man vet aldrig...

1770026605292.png

Frågar i denna tråd då det är en SMP-länk... Omegas 1998-länk (Speedmaster) saknar halvlänkar men halvlänk från denna 1610/930 skall funka fint. Men innan jag beställer skulle jag gärna vilja veta lite mer exakt hur mycket denna halvlänk förlänger. Måttet mellan stiften (dom röda pilarna) alltså. Hittat en uppgift på 5,5mm vilket låter rimligt men vill gärna få det bekräftat. Om någon vänlig själ här med en svärdvisar-SMP i 41mm på denna länk (Peter Blake o dyl) kan kolla?

Har titanlänk (X-33) men dito i stål måste ju ha exakt samma mått. Titanlänkbitar är dyra så därför vill jag försöka reda ut det innan beställning. La in köpesannons på en titanhalvlänk vilket förstås är ett skott över hela plan men man vet aldrig...

1770026605292.png
Ungefär 5,5mm stämmer rätt bra (mätte både på TI-930 & TI-934 länken)

Den här rackaren ska få åka in på service. Vad går en fullservice på nu för tiden? Eta-verken brukar väl vara relativt okomplicerade.

Blir inte Omega utan en lokal duktig urmakare var tanken.

1000020829.jpg
Omegas rekommenderade servicepris är 9600 SEK. Cal. 1128 bygger på ETA 2892, men med en lite modifierad modul till GMT:n. Alltså inte den modulen som återfinns i ETA 2893. Går säkert att serva hos oberoende. GMT-hjulet brukar tids nog gå sönder på de där och då måste man byta ut det. Inte säkert att en oberoende kan få tag i ett sådant.

Senast ändrad:
Omegas rekommenderade servicepris är 9600 SEK. Cal. 1128 bygger på ETA 2892, men med en lite modifierad modul till GMT:n. Alltså inte den modulen som återfinns i ETA 2893. Går säkert att serva hos oberoende. GMT-hjulet brukar tids nog gå sönder på de där och då måste man byta ut det. Inte säkert att en oberoende kan få tag i ett sådant.
Tack för svar. Ska höra med den lokale urisen vad han säger så får vi se. Annars får den väl åka till Omega.

Pratade med min lokala uris nu och fick ett prisförslag på 4600:- för komplett servis sen + om nåt behöver bytas. Så det känns ju vettigt.

Urmakaren i fråga är välrenommerad Och har tillgång till Omegas reservdelar. Ska in på Måndag så skulle han kika på uret för att ge ett mer exakt prisförslag.

Tillbaka
Topp