• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppsala auktionskammare "fynd" Rolex, Jaeger, Patek mfl

Morris1968

Breitling
Var det någon som såg Uppsala Auktionskammares rea auktion? Någon som fyndade. Vad hände egentligen?. Var det någon som var på plats? Tiden var ju helt kass kl 13 en tisdag i december, så jag missade den tyvärr själv.
Rolex 15200 full set 25tkr, Patek 3800/1A 300tkr, Jaeger reverso grand gmt duoface 74tkr, Rolex 18038 fullset 105tkr, Rolex 118238 fullset, Patek 5064A/001 180tkr osv... Till alla priser tillkommer slagavgift men ändå!
Många objekt saknade bilder på cert eller andra tillbehör på ett bra sätt, de hade inte ens vänt på Jaeger klockorna med duoface och visat deras andra urtavla, helt bedrövligt, stackars alla säljare.
Se nedan länk
Med vänlig hälsning,
Morris68
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har ingen koll på Rolex och Patek priser men tycker inte övrigt vintage såldes särskilt billigt iallfall.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Höll koll på den
Bara de här jag tyckte var rimliga av de jag gillar men inga mega klipp.




Många klockor som inte var i så roligt skick heller, marknaden är på väg ner och det speglas på auktioner rent generellt. Mycket som inte blir klubbat. Bra enligt mig, snart kanske vi entusiaster kan börja handla till rimliga priser igen.
Finns många klockor jag hade velat prova för pre 2016 priser åtminstone om de inte hade blivit för dyra. Kanske bankerna slutar ställa till det vid köp och sälj också om priserna går ner.
 

Psykel

Patek
Höll koll på den
Bara de här jag tyckte var rimliga av de jag gillar men inga mega klipp.




Många klockor som inte var i så roligt skick heller, marknaden är på väg ner och det speglas på auktioner rent generellt. Mycket som inte blir klubbat. Bra enligt mig, snart kanske vi entusiaster kan börja handla till rimliga priser igen.
Finns många klockor jag hade velat prova för pre 2016 priser åtminstone om de inte hade blivit för dyra. Kanske bankerna slutar ställa till det vid köp och sälj också om priserna går ner.
BB för 12 000 är ruskigt bra. Synd att jag inte hade koll på den här auktionen...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
BB för 12 000 är ruskigt bra. Synd att jag inte hade koll på den här auktionen...
Billigt men tavlan är ju kass.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Upplys gärna okunnig med BB-drömmar. Enda jag reagerar på är väldigt gula index som inte matchar visarna. Ommålad?
Det är ju en av de senare taveltyperna som är lite generiska. Lysmassan ny. Trycket ser sådär ut men inte alls säker på att det är knas. Kollade inte så noga och jämförde inte med referensobjekt.
 

Psykel

Patek
Det är ju en av de senare taveltyperna som är lite generiska. Lysmassan ny. Trycket ser sådär ut men inte alls säker på att det är knas. Kollade inte så noga och jämförde inte med referensobjekt.
Nä, själva taveldesignen är väl kanske inte den mest spännande. I min begränsade kunskap tycker jag att trycket ser helt okej ut. Svårt att avgöra pga repor i glaset, men tycker minutindex ser jämna ut, och brukar väl ändå vara där det brukar vara tydligt om det är dåligt.
Men än en gång - mina kunskaper är begränsade där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä, själva taveldesignen är väl kanske inte den mest spännande. I min begränsade kunskap tycker jag att trycket ser helt okej ut. Svårt att avgöra pga repor i glaset, men tycker minutindex ser jämna ut, och brukar väl ändå vara där det brukar vara tydligt om det är dåligt.
Men än en gång - mina kunskaper är begränsade där.
Tycker nog tavlan är lite för ljus och att index inte linjerar upp mot minutmålningen på vänstersidan. Men krävs nog referensobjekt för att döma ut trycket.
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
BB för 12 000 är ruskigt bra. Synd att jag inte hade koll på den här auktionen...
Om du fortfarande är sugen ligger den ute på c24 nu, dock till ett lite högre pris... :rolleyes:

 

FlipSwede

Rolex
BB för 12 000 är ruskigt bra. Synd att jag inte hade koll på den här auktionen...
Men sa tillkommer ju 22.5% pa klubbat pris. Vilket i detta fall ar ytterligare 2700kr. Men det kan ju vara billigt anda for denna klocka?
 

stabil

Cartier
Om du fortfarande är sugen ligger den ute på c24 nu, dock till ett lite högre pris... :rolleyes:

Ja även denna kan köpas av samma handlare.

 

BankAnden

Panerai
@stabil Och samma gråis vill ha ut 87tkr för den Tudor 7017/0 han ropade in för 41700kr (inkl avgifter) 😂🤷🏼‍♂️

Fine att dom inte brukar komma som full set och originallänk och jag hade nog själv kunnat buda 41,7 om jag sett denna auktion. Hade gärna ägt en i full set. Men att full set och länk ska ha premie på runt 60tkr för denna, dvs omkring 200%….näää knappast va!? Eller vad säger @thomastheswede?

 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
@stabil Och samma gråis vill ha ut 87tkr för den Tudor 7017/0 han ropade in för 41700kr (inkl avgifter) 😂🤷🏼‍♂️

Fine att dom inte brukar komma som full set och originallänk och jag hade nog själv kunnat buda 41,7 om jag sett denna auktion. Hade gärna ägt en i full set. Men att full set och länk ska ha premie på runt 60tkr för denna, dvs omkring 200%….näää knappast va!? Eller vad säger @thomastheswede?

Ja, det är väl inte helt vanligt med fullset och den ser ju skarp ut.. men nästan 90 papp.. svettigt.
 

BankAnden

Panerai
Ja, det är väl inte helt vanligt med fullset och den ser ju skarp ut.. men nästan 90 papp.. svettigt.
Ja, alltså mitt perspektiv är enkelt - på i stort sett alla större auktioner så betalar du marknadspris, så att börja köpa på auktion och direkt lägga på >100% känns ju lustigt. Visst kan du kanske göra klipp på något udda märke, men sällan på de stora märkena.

Men visst, det räcker ju att lura en enda person, så är säljaren i mål. Bra sätt att bygga varumärke som gråis ✌️
 
Topp