• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

uret.se marknadsföring av ett visst märke...

Hej alla, ny här!

Hade aldrig hört talas om det förbjudna märket ni vet, det börjar på I och slutar på victa, förrän nyligen då jag började tröska på nätet efter en ny klocka... Ni behöver inte vara rädda, jag tror knappast jag kommer köpa en sån. Men jag är nyfiken på en sak, varför anges ordinariepris på dessa klockor (på t.ex uret.se) i de mest extrema fallen till mellan 15-25k? Alla verkar ju överens om att dessa klockor bara är skräp. Har de nånsin sålts för dessa ordinariepriser eller är det bara smutsig marknadsföring? I så fall är det ens lagligt?
 

wotan

Rolex
Vad jag har förstått efter diskussioner är så har dom väl några "värstingklockor" dock det folk reagerar starkast på är väl att en del av deras klockor är lite väl lika (kopierad design) andra kvalitetsur.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Ordinariepriserna på Uret.se är Invictas egna RRP, bara hittepå och klockorna säljs alltid för en bråkdel. Höga RRP är väl vanligt bland många små märken men har gått lite överstyr i Invictas fall.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ett annat märke de kör med helt otroligt höga priser är "Stührling". Inte sett dem någon annanstans. Är de på riktigt eller är det ett ytterligare låtsasmärke?
 
Så, en Invicta med rek på typ 8k är avsevärt sämre än en klocka från ett annat (men mer respekterat) "budgetmärke" som t.ex Seiko med samma rekpris?
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Marknadsföringen på uret.se är väldigt tveksam i mitt tycke. Det är nog på gränsen till olagligt att ange "rekpriser" när dessa priser inte finns någonstans.
 

Buckshot

Panerai
Jag har aldrig haft en Invicta men det räcker med att googla så ser man att dom har en del kvalitetsproblem. För 8k får du t.ex en fin Certina. Det är sällan man hör om problem med dom.
 
Ja. Vidare är Seiko inget budget märke. Invicta är till för människor som skulle äta bajs om det kostade 30,000 och kom från New York.

Seiko har ju en miljon modeller mellan 1-3k. Det känns ganska budget i en värld som denna där de flesta inbitna verkar anse att de riktiga grejorna börjar någonstans vid det tiodubbla, minst. Seiko verkar ju dock vara ett respekterat märke, medan Invicta verkligen inte är det. Så varför? Det MÅSTE ju handla om kvalitet, eller är det bara bestämt i något slags gemensamt klockintressemedvetande att det är så?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Seiko har ju en miljon modeller mellan 1-3k. Det känns ganska budget i en värld som denna där de flesta inbitna verkar anse att de riktiga grejorna börjar någonstans vid det tiodubbla, minst. Seiko verkar ju dock vara ett respekterat märke, medan Invicta verkligen inte är det. Så varför? Det MÅSTE ju handla om kvalitet, eller är det bara bestämt i något slags gemensamt klockintressemedvetande att det är så?
Invicta tillverkar inte klockor, de tillverkar någonslags grotesk modeaccessoar. Köper du en Seiko för 2-3k får du faktiskt en riktigt bra klocka.
 

Buckshot

Panerai
Köp en japansk klocka t.ex Seiko för 8k så får du kvalitet. Seiko är budget fast inte dålig kvalitet. Vad jag har hört så lär det finnas Invictamodeller som håller ok kvalitet. Fast nog verkar folket på KS vara ngt märkesfixerade. Ungefär som med bilar. Tyska bilar anses bäst men dom har inte alltid högst kvalitet. Byt ut "Tyska bilar" mot "Schweiziska klockor" så har du klocksnack.
Jag har Schweiziska klockor, Japanska och en Litauisk med japansk motor. Jag har inte haft några problem.
 
Invicta tillverkar inte klockor, de tillverkar någonslags grotesk modeaccessoar. Köper du en Seiko för 2-3k får du faktiskt en riktigt bra klocka.
haha, okej!
seiko-SNZF17_MED.jpg
invicta-0420_MED.jpg


Jag kan tycka att dom här två är ganska lika. Men den ena är alltså en bra klocka medan den andra är något slags grotesk modeaccesoar. Det måste då allts handla om insidan? Eller märket i sig? Och för att återgå till det som vad min egentliga fundering, Invictan har ett "ordinariepris" på 8k och en kan ju då luras till att den kunde vara rentav bättre än Seikon. Men det är alltså bara lurendrejeri? Upplys mig :D
 

Buckshot

Panerai
haha, okej!
seiko-SNZF17_MED.jpg
invicta-0420_MED.jpg


Jag kan tycka att dom här två är ganska lika. Men den ena är alltså en bra klocka medan den andra är något slags grotesk modeaccesoar. Det måste då allts handla om insidan? Eller märket i sig? Och för att återgå till det som vad min egentliga fundering, Invictan har ett "ordinariepris" på 8k och en kan ju då luras till att den kunde vara rentav bättre än Seikon. Men det är alltså bara lurendrejeri? Upplys mig :D
Ja dom är ganska lika. Invicta har modeller som är lika Rolex också. Kan du se kvaliten på utsidan? Denna modellen tillhör inte dom 90% groteska modellerna.
 
Tänker du på Invicta då? Eller andra märken också?
Kan tänka mig att hen tänker främst på Invicta, efter som deras rekpriser är sjukt höga jämfört med vad de faktiskt säljs för. (80-90%) "rabatt". Men jag förstår hur du tänker, nästan alla märken har rek priser som är högre än säljpriset med då kanske 5-10% vilket gör att det inte ser lika misstänkt ut.
 

Richard1987

Panerai
Haha har också lagt märke till det, helt sinnessjukt. Sen ser man liknande ur på blocket där dem refererar till det priset och så har dem köpt sin på typ ebay för en tusing...
 
Ja dom är ganska lika. Invicta har modeller som är lika Rolex också. Kan du se kvaliten på utsidan? Denna modellen tillhör inte dom 90% groteska modellerna.

Jag kan inte se kvalitet på utsidan på en bild. Men kanske kunde jag se skillnad i verkligheten om jag höll i dom sida vid sida? Eller kunde jag det? Jag kan inte ett skit om klockor :) Men hoppas att jag kunde avgöra viss skillnad på en kvalitetsklocka och en riktigt usel en, ändå. Vad gäller designen vet jag ingenting heller. Vems är originaldesignen på de här modellerna? Knappast Seikos va? Ändå anses de inte vara ett märke som kopierar, men Invicta anses vara det.

Alltså, jag vill bara ha en schysst klocka. :) Jag bryr mig inte så mycket om märken, men om det mellan två likadana klockor förhåller sig så att den ena kan ge andra människor huvudvärk och illamående så väljer jag gärna bort den av ren barmhärtighet, så länge jag inte väljer bort en klocka som är BRA för att tillfredsställa andra...
 

noeLLY

Cartier
Jag har klämt och känt på flertalet invicta samt öppnat upp och kikat och det är parfymklockskvalite i alla jag kollat på!
 

Buckshot

Panerai
Vill du ha kvalitet till ett bra pris så köp Japanskt. Men säg vilken prisklass du vill köpa så blir det enklare. Det finns ju Schweiziska klockor till bra pris också.
 
tack för alla svar och jag tror jag fått bekräftat det jag trodde, att invicta är inget jag kommer känna mig nöjd och bekväm med. vad gäller vad jag vill ha och prisklass så återkommer jag kanske i en annan tråd, denna handlade ju om nåt annat... ;)
 

Buckshot

Panerai
Man kan verkligen undra om det som uret håller på med är lagligt. Tittar man på spec för t.ex Invicta 18519 så ska både armband, bezel och boett vara 18k guld för 1600kr?
 
Topp