• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uretvintage - och årtal som inte stämmer

Forumvänner !

För knappt två år sedan började Omega att sätta till synes slumpmässiga serienummer på klockorna. Den nuvarande produktionen har alltså inte längre serienummer som följer på varandra varför de tabeller som finns lite varstans på nätet, och som fram tills helt nyligen har kunnat användas för att ganska exakt beräkna vilket år en klocka är tillverkad, inte längre stämmer. Det är inte många som tycks ha uppmärksammat detta, och killarna på Scandinavian Luxury Group hör till dom som numera konsekvent sätter felaktiga årtal på nästan nya Omega-klockor. Ett exempel på detta är denna klocka som enligt Uretvintage.se ska vara tillverkad år 2008...

http://www.uretvintage.se/omega-speedmaster-57-pv-281520.html

...vilket förstås inte stämmer. Urverket i dess inre var då fortfarande på utvecklingsstadiet och började inte tillverkas förrän år 2011.

Så tänk på att nya och nästan nya Omega-klockor som säljs begagnade numera ofta får en felaktig åldersbedömning av försäljaren. Vill man veta mer om när en specifik klocka är tillverkad så får man vända sig till någon med tillgång till Omegas Extranet.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Jo, ref'en som Uretvintage anger är versionen med läderrem och viklås. Med två-tons länk är det ref 331.20.42.51.01.002.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

6r15c

Omega
Så tråkigt tilltag likt andra fabrikat.
Kan man misstänka att det är på grund av att man omöjligen skall kunna se hur många klockor de tillverkar per år?

Om det är syftet rent generellt för ett ur fabrikat att dölja deras årliga producerade kvantiteter. Vad har urtillverkarna att vinna på det? (Vad är deras uppsida med detta tilltag?)

Det som jag kommer på är (fyll på med era reflektioner)
+ Klockan hos slutkunden känns mer exklusiv när man inte vet att det gjordes 3000 st exakt lika dana ur just det året.
+ Konkurrenter har svårare att räkna på försäljningsvärdet, marknadsandelar, storleken på bolaget, omsättning, segmenttillväxt mm (de kan nog få uppgifter annorstädes men hur är det med tillförlitligheten för de källorna)
+ Prisförhandlingar med stora återförsäljare.

Dvs ge omvärlden så lite information att gå på som möjligt. Så har urtillverkaren mer att tjäna än att förlora i de flesta lägena.
Men rätta mig gärna om jag är fel ute och kom med era synvinklar!
Varför mörka den årliga producerade kvantiteten??
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Så tråkigt tilltag likt andra fabrikat.
Kan man misstänka att det är på grund av att man omöjligen skall kunna se hur många klockor de tillverkar per år?

Om det är syftet rent generellt för ett ur fabrikat att dölja deras årliga producerade kvantiteter. Vad har urtillverkarna att vinna på det? (Vad är deras uppsida med detta tilltag?)

Det som jag kommer på är (fyll på med era reflektioner)
+ Klockan hos slutkunden känns mer exklusiv när man inte vet att det gjordes 3000 st exakt lika dana ur just det året.
+ Konkurrenter har svårare att räkna på försäljningsvärdet, marknadsandelar, storleken på bolaget, omsättning, segmenttillväxt mm (de kan nog få uppgifter annorstädes men hur är det med tillförlitligheten för de källorna)
+ Prisförhandlingar med stora återförsäljare.

Dvs ge omvärlden så lite information att gå på som möjligt. Så har urtillverkaren mer att tjäna än att förlora i de flesta lägena.
Men rätta mig gärna om jag är fel ute och kom med era synvinklar!
Varför mörka den årliga producerade kvantiteten??
Knowledge is power. Power is money. Typ.. :)
 
Kvantiteten går inte att dölja så länge Omega skickar klockorna till COSC vilket de kommer att fortsätta att göra; antalet ur som kronometercertifieras av respektive tillverkare publicerar ju COSC varje år. Omegas nya, tuffare METAS-cerifiering bygger på att urverken först har varit hos COSC. Riktigt allt går ju inte dit, Speedy Pro till exempel och så kvartsuren men man får i alla fall en hygglig bild av produktionsvolymen, om än något i underkant.

Ordningen av serienumret är heller inte knutet till en särskild modell. Om sista numret i min AT's serienummer är, säg en 5:a, så kan klockan däreftet med 6:an lika gärna vara en De Ville Prestige.

Det tråkiga är att det nu inte kommer att gå att åldersbestämma den nuvarande produktionen i framtiden lika enkelt som vi är vana vid - det är ett stort minus och värre för oss konsumenter än när Omega år 2007 övergick till de nya, hopplöst långa referensnumren som retar gallfeber på oss fanboys som är vana vid att kunna rabbla referenser.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp