• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakarbänk för nybörjare

qvist

Breitling
2-Faktor
Klockintresse har jag haft länge, men bara nyligen fått upp ögonen för ’urmakeri’ som hobby.
Har suttit sporadiskt sista tiden som quasimodo vid skrivbordet på kontoret och insett att om jag ska prova på hobbyn ’på riktigt’ så måste jag ha en bättre arbetsplats.
Högre än skrivbordet och tillräckligt med lådor att ha grejerna i.

Men riktiga urmakarbänkar är både sällsynta och dyra och det känns lite dumt att gå all in om man skulle tappa intresset.

Så, jag såg en köpmansdisk för 200 spänn på Blocket och tänkte att det måste gå att modda den lite.
4F8CD9A0-AA03-4592-A9B1-F8B6A7CEA614.png


Jag skruvade isär den, flyttade en stomme, plockade bort några lådor och möblerade om några andra.
Tycker det blir rätt bra faktiskt.
4D60FE55-4169-4A6D-BAC2-8A549C8A4F3C.jpeg


Den är bara 82 cm hög så ska sätta på lite högre fötter så den kommer upp lite till, och en list runt om kanterna där uppe för att stoppa rullande skruvar mm.
Hade först tänkt såga ut hål för fötterna i botten, men har provsuttit och det är rätt skönt med botten kvar som fotstöd.

Får se vart det landar.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Själv har jag en arbetsbänk med bänkskivan ca. 105 cm över golvet som jag folierat med en blank vit självhäftande folie från Bauhaus vilket jag verkligen kan rekommendera! Är lätt att torka av med microfibertrasa och fönsterputs så man håller allt rent och fint.

Just höjden på min är ställbar från ungefär 90-120. Men 105 passar mig perfekt som är 182cm lång. Viktigt att med en höj och sänkbar stol också då man ibland vill sitta lägre så överläppen precis hänger på bordskanten. :)

1F72453F-081E-41B7-9756-9929EBA043D7.jpeg
 

qvist

Breitling
2-Faktor
Själv har jag en arbetsbänk med bänkskivan ca. 105 cm över golvet som jag folierat med en blank vit självhäftande folie från Bauhaus vilket jag verkligen kan rekommendera! Är lätt att torka av med microfibertrasa och fönsterputs så man håller allt rent och fint.

Just höjden på min är ställbar från ungefär 90-120. Men 105 passar mig perfekt som är 182cm lång. Viktigt att med en höj och sänkbar stol också då man ibland vill sitta lägre så överläppen precis hänger på bordskanten. :)

1F72453F-081E-41B7-9756-9929EBA043D7.jpeg
Ser ju riktigt proffsigt ut.

Har funderat på att slipa och måla toppen vit på min bänk, men är lite rädd att det ska vara påfrestande för ögonen.
Hur funkar det för dig?
 

UNO

Panerai
Själv har jag en arbetsbänk med bänkskivan ca. 105 cm över golvet som jag folierat med en blank vit självhäftande folie från Bauhaus vilket jag verkligen kan rekommendera! Är lätt att torka av med microfibertrasa och fönsterputs så man håller allt rent och fint.

Just höjden på min är ställbar från ungefär 90-120. Men 105 passar mig perfekt som är 182cm lång. Viktigt att med en höj och sänkbar stol också då man ibland vill sitta lägre så överläppen precis hänger på bordskanten. :)

1F72453F-081E-41B7-9756-9929EBA043D7.jpeg
Fint, vad har du för lampa ?
 

UNO

Panerai
Klockintresse har jag haft länge, men bara nyligen fått upp ögonen för ’urmakeri’ som hobby.
Har suttit sporadiskt sista tiden som quasimodo vid skrivbordet på kontoret och insett att om jag ska prova på hobbyn ’på riktigt’ så måste jag ha en bättre arbetsplats.
Högre än skrivbordet och tillräckligt med lådor att ha grejerna i.

Men riktiga urmakarbänkar är både sällsynta och dyra och det känns lite dumt att gå all in om man skulle tappa intresset.

Så, jag såg en köpmansdisk för 200 spänn på Blocket och tänkte att det måste gå att modda den lite.
4F8CD9A0-AA03-4592-A9B1-F8B6A7CEA614.png


Jag skruvade isär den, flyttade en stomme, plockade bort några lådor och möblerade om några andra.
Tycker det blir rätt bra faktiskt.
4D60FE55-4169-4A6D-BAC2-8A549C8A4F3C.jpeg


Den är bara 82 cm hög så ska sätta på lite högre fötter så den kommer upp lite till, och en list runt om kanterna där uppe för att stoppa rullande skruvar mm.
Hade först tänkt såga ut hål för fötterna i botten, men har provsuttit och det är rätt skönt med botten kvar som fotstöd.

Får se vart det landar.
Jag tror tror tror att du ska satsa på att ha en separat fotpall. Lite massa i nedersta lådorna kommer att göra det stadigare.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Jag har ett höj och sänkbart skrivbord så jag kan växla mellan att stå och arbeta och sitta ner. Dessutom anpassas arbetsställningen ganska bra med mikroskopet som jag kör typ 95% av tiden för allt arbete. Ovärderlig investering, kan bara rekommendera! 👍
31861323-8CB1-47AF-B043-57DACDFA4359.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Ser ju riktigt proffsigt ut.

Har funderat på att slipa och måla toppen vit på min bänk, men är lite rädd att det ska vara påfrestande för ögonen.
Hur funkar det för dig?
Tycker inte det är påfrestande för ögonen snarare tvärtemot. Utöver att det är lätt att rengöra bänken som jag nämnde. Sedan är det också billigt att byta ut folien när den blir sliten. (Ca. 200kr för en rulle film som räcker till två bänkar)

Jag har dock haft den på bilden i ca. 5 år och är bara några små märken och fläckar då jag oftast arbetar på ett sånt grönt Bergeon underlägg.

Ytterligare en bra grej med att bänkskivan är vit är att om en liten skruv eller fjäder skulle hoppa iväg syns den och man hittar den med en gång så länge den inte åkt ned på golvet.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Fint, vad har du för lampa ?
Det är en Waldmann bänklampa med lysrör så föregångaren till denna:


Superbra och behagligt ljus nackdelen att utbytes lysrören är dyra och svåra att få tag på. Så hade jag inte haft en så hade jag med 100% säkert skaffat en LED belysning (5000k)
 

Stensture

Omega
Vad spännande att följa och se andras skrivbord! Jag kör som flera här med ett höj och sänkbart bord från Ikea vilket jag tycker fungerar bra. Har en massiv ekskiva men kör en grön cutting mat ovanpå för läder men jag brukar lägga på en tunn grön matta från Bergeon för att få extra kontrast. Har inte riktigt löst förvaringen helt eftersom skrivbordet även är kontor. Jag skaffade nyligen en hurts från Ikea som jag 3D printar lådor till.
 

Bilagor

  • FB6A71F2-7045-4A0F-B1A0-16C8E5C9EBF8.jpeg
    FB6A71F2-7045-4A0F-B1A0-16C8E5C9EBF8.jpeg
    622.1 KB · Visningar: 13
  • C6C21DA0-D1AF-4640-87BE-210E4D9DE8DF.jpeg
    C6C21DA0-D1AF-4640-87BE-210E4D9DE8DF.jpeg
    1,021 KB · Visningar: 17

qvist

Breitling
2-Faktor
Vad spännande att följa och se andras skrivbord! Jag kör som flera här med ett höj och sänkbart bord från Ikea vilket jag tycker fungerar bra. Har en massiv ekskiva men kör en grön cutting mat ovanpå för läder men jag brukar lägga på en tunn grön matta från Bergeon för att få extra kontrast. Har inte riktigt löst förvaringen helt eftersom skrivbordet även är kontor. Jag skaffade nyligen en hurts från Ikea som jag 3D printar lådor till.
Smidigt med utprintade custom-lådor, hade jag också behövt.
Får skriva upp 3D-printer på "Inköpslista klockhobby" också ;)

Kul att se allas lösningar, ger inspiration!
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Kör också med ett höj- och sänkbart bord från IKEA. Har en lådhurts från samma företag till höger. Blir lite crowded på arbetsytan och på bilden lite ostädat,
D356A2B7-BFEC-47E9-98A9-515F18B57334.jpeg
men inför varje projekt sker avtorkning och dammsugning av golvet ett måsta (i fall man måste ned på golvet och leta skruv eller fjäder 😀)
 

qvist

Breitling
2-Faktor
Projekt hemmasnickrad urmakarbänk fortsätter.

Var på Byggmax och köpte några meter regel. Sågade ut plats för benen, höjde bänken och förlängde den i djupled med 10cm.

Imorrn blir det slipning och spackling av bänkskivan.

9F96FCDD-E46A-4B0C-B87B-CE40CA21D72C.jpeg
 

rogart-63

Patek
Själv har jag en arbetsbänk med bänkskivan ca. 105 cm över golvet som jag folierat med en blank vit självhäftande folie från Bauhaus vilket jag verkligen kan rekommendera! Är lätt att torka av med microfibertrasa och fönsterputs så man håller allt rent och fint.

Just höjden på min är ställbar från ungefär 90-120. Men 105 passar mig perfekt som är 182cm lång. Viktigt att med en höj och sänkbar stol också då man ibland vill sitta lägre så överläppen precis hänger på bordskanten. :)

1F72453F-081E-41B7-9756-9929EBA043D7.jpeg
Ser kalas ut . Är det nån säsrild plast . Typ tjockare eller så . Har en bit bänk som blivit väldigt ful . Skulle vara kalas att lägga lite plast på .
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor

qvist

Breitling
2-Faktor
Så här blev den (nästan) färdiga bänken.
Saknas täckskivor för lådorna, men annars så.

Tänkte försöka mig på att bygga en egen klocktvätt också, köpte borrstativ, te-sil och 12v-motor på amazon för några hundralappar. Borde göra jobbet..
Om det är nån som byggt egen här, så mottages gärna tips :)

BA466570-383E-4920-A7C1-84CF60B9DF6D.jpeg
 
Topp