• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakarbänk på plats. Dags att köpa verktyg?

Ronnie

Rolex
image.jpg
köpte en bänk som har stått på urmakarskolan i Motala.
Nu är jag sugen på att börja köpa lite verktyg... Eller borde jag köpa ett komplett kit från Timezone, så jag kan gå deras lilla kurs i samma veva? Önskar jag kunde flytta urmakarskolan lite närmre Stockholm.
Hm. Vad röstar ni på att jag ska göra härnäst? Har bara bänken, en Timegrapher, Watchmaking av G. Daniels, en växande samling armbandsur, varav många behöver service, och massor med lust att lära mig något om urmakeri. :)
 

tissoter

Audemars
Börja köp ett eller två olika set på Ebay eller Kjell o Co så du får in lite verktyg sen kan du komplettera med mer kvalité sen!
 

jabla

Sarlacc
image.jpg
köpte en bänk som har stått på urmakarskolan i Motala.
Nu är jag sugen på att börja köpa lite verktyg... Eller borde jag köpa ett komplett kit från Timezone, så jag kan gå deras lilla kurs i samma veva? Önskar jag kunde flytta urmakarskolan lite närmre Stockholm.
Hm. Vad röstar ni på att jag ska göra härnäst? Har bara bänken, en Timegrapher, Watchmaking av G. Daniels, en växande samling armbandsur, varav många behöver service, och massor med lust att lära mig något om urmakeri. :)

Köp Per Torphammars bok, där finns förslag på vad man absolut behöver, är bra att ha och överkursgrejer.
http://www.watchmaking.se/BOOK/Shop/shop.htm

Och köp kvalitet från början, lönar sig alltid.
 

rogart-63

Patek
Ett par bra korntänger och en lupp . Skruvmejslar i storlek 0,8 - 1,2 är mest användbara . Visaravdragare funkar en billig från ebay bra . Olja och oljegivare .Och en bra lampa . Får man fråga hur hög bänken är ?
 

Minuteman

Rolex
Originell start, att börja med en bänk :)

Utöver vad rogart-63 nämnde så skulle jag lägga till visarpress, Rodico och något att tvätta med, förslagsvis nafta.
Som jabla skrev så får du bra tips i Torphammars bok.

Lycka till med skruvandet!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Har du köpt en bänk antar jag att du är seriös i att ge hantverket en riktig chans. I så fall skulle jag också satsa på kvalitetsverktyg från start. Hoppa de billigaste kinesiska prylarna.

Återigen kan jag bara prisa Pers bok. Den innehåller inte allt och är inget facit. Men oj vilken bra inkörsport för tyngre hobbyurmakeri.
 

Pope

Cartier
Det gamla rådet om alla köp gäller även här:

Köp antingen det billigaste eller det bästa. Om du antingen blir hooked och vill fortsätta eller tröttnar och vill sälja så är det aldrig kul att sitta med halv-bra prylar.
 

Ronnie

Rolex
Har för mig att det fanns ett ställ för tänger också på bakstycket. Kanske kommer ihåg fel. Dom bänkarna jag tänker på - var nog äldre. Bra arbetsplats.

Det har nog suttit ett och annat fastskruvat i den här bänken. Det är lite hål här och där.
Gick du också på urmakarskolan?
 

Ronnie

Rolex
Kikar på mejselsatser. Hur kommer det sig att Horotec säljer både mejslar som de betecknar som antimagnetiska och såna som de inte betecknar som antimagnetiska? Man vill väl inte ha magnetiska?
Min franska är obefintlig, men intill vissa står det bara typ Assortment och vid andra Assortment antimagnetique.
 

adress

Friends of KS
Kikar på mejselsatser. Hur kommer det sig att Horotec säljer både mejslar som de betecknar som antimagnetiska och såna som de inte betecknar som antimagnetiska? Man vill väl inte ha magnetiska?
Min franska är obefintlig, men intill vissa står det bara typ Assortment och vid andra Assortment antimagnetique.
Faktiskt många som vill ha magnetiska. Håller skruven lättare på plats - vid UR och insättning.
Sedan finns det andra objekt - där den inte får vara magnetisk.
 

Jesper Iwán

Breitling
image.jpg
köpte en bänk som har stått på urmakarskolan i Motala.
Nu är jag sugen på att börja köpa lite verktyg... Eller borde jag köpa ett komplett kit från Timezone, så jag kan gå deras lilla kurs i samma veva? Önskar jag kunde flytta urmakarskolan lite närmre Stockholm.
Hm. Vad röstar ni på att jag ska göra härnäst? Har bara bänken, en Timegrapher, Watchmaking av G. Daniels, en växande samling armbandsur, varav många behöver service, och massor med lust att lära mig något om urmakeri. :)

Hur fick du tag på bänken? Var det auktion eller känner du rätt personer?
 
Topp