• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urmakare i Sverige-vintage ur, Longines

AggeE

Basic
Hej, ny i denna underbara värld av klockor. Min fråga som säkert behandlats tidigare här i forumet är var jag med trygg hand kan lämna in ett vintageur för glasbyte/service etc. Har kikat på tidigare trådar men blir inte riktigt klar över vem/vilka urmakare som är att föredra. Jag har iaf ett armbandsur vad jag tror kallas Longines sei tacche ”bulls eye” som behöver både nytt glas och ev. visare. Klockan är ett arvegods och legat orörd sista 50 åren. Den fungerar men behöver antagligen en översyn. Vill behålla så mkt original och patina som möjligt. Möjligen en varsam rengöring av urtavla kräv. Också viktigt att hitta så autentiska visare som möjligt om det går? Jag är alltså ute efter någon skicklig person som kan tänkas passa till ett sådant jobb, så ge mig gärna tips:)!//Agge

Är det originalvisarna som sitter i klockan?
Visare, tavla och boett, ska inte bytas/rengöras/poleras vid service.
Patina är oerhört dyrbart!
Verkdelar och krona kan bytas.
Kolla med @McGyver eller @rogart-63, @Martin Lovasz är mycket duktiga urmakare.
Lägg gärna upp bilder på klockan!
Fråga en gång till i vintage-delen, där finns de rätta vintagenördarna!

Gamla visarna finns kvar, men krokiga och eventuellt lite trasiga, men det kanske går att rädda alltså? Vad gäller rengöring av urtavlan tänkte jag mer på lös ytsmuts som den blivit utsatt för efter förvaring utan glas i flera år. Men är det dumt att ta bort även denna typ av smuts. Smutsen har delvis täckt Longines loggan men kanske tillhör den rätta sortens patina?:)

46FBDF11-C6CE-4B1B-BDC9-DB718CEAB24A.jpeg

Hej, ny i denna underbara värld av klockor. Min fråga som säkert behandlats tidigare här i forumet är var jag med trygg hand kan lämna in ett vintageur för glasbyte/service etc. Har kikat på tidigare trådar men blir inte riktigt klar över vem/vilka urmakare som är att föredra. Jag har iaf ett armbandsur vad jag tror kallas Longines sei tacche ”bulls eye” som behöver både nytt glas och ev. visare. Klockan är ett arvegods och legat orörd sista 50 åren. Den fungerar men behöver antagligen en översyn. Vill behålla så mkt original och patina som möjligt. Möjligen en varsam rengöring av urtavla kräv. Också viktigt att hitta så autentiska visare som möjligt om det går? Jag är alltså ute efter någon skicklig person som kan tänkas passa till ett sådant jobb, så ge mig gärna tips:)!//Agge
Du kan lämpligen lämna den till nån som även har erfarenhet av att dona med visare och den delen. Farfars klocka i Stockholm är ett exempel på en sådan. Kanske finns fler.

Den tavlan tycker jag inte ska göras nåt åt.

Så är du i fel avdelning. Finns en särskild vintageavdelning på forumet.
Fin klocka.

Tillbaka
Topp