• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

urmakare som byter glas på gammal Certina guldklocka?

Hej,

har en gammal trevlig liten guldklocka av märket Certina (inte helt olik en gammal seamaster 60 tal) som är väldigt fin, men glaset ser risigt ut. Kan ni rekommendera en urmakare i Stockholmsområdet som kan byta glas på en sådan? Jag visade klockan för urmakarna på swatch group nordic när jag var där och hämtade min Certina diver förra veckan men dom kunde inte ta den pga att de endast jobbar med orginaldelar och glaset finns inte längre som orginaldel....
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja dom sa det på "farfars klocka". Vet du vad för polermedel man ska använda? Jag polerar både min bil och båt regelbundet, men aldrig ett klockglas :)

Jag skulle rekommendera att du testar dig fram om du redan har polermedel. Jag brukar börja med sandpapper om det är lite grövre repor för att sedan gå över till autosol. Avsluta han man göra med ett ännu finare polermedel. Se bara till att du inte av misstag polerar boetten med. Du kan sätta lite tape runt glaset om det skulle behövas.
 

djanbin

Omega
Är det riktigt gammalt så kan det vara uttorkat och sprött, brukar inte bli så bra att polera då. Finns massa standardglas som passar certina, inte spec. dyra, så kosta på ett nytt är mitt råd!
 
Topp