• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urmakarens råd var att inte serva klockan...?

Mangusta

Silver
En 10 år gammal Breitling quartz klarade inte trycktestet den här gången och urmakaren (AD för Rolex, Breitling m fl stora märken) sa att jag inte skulle skicka iväg den på service så länge den gick rätt. Ja, självklart skulle jag inte simma med den även om dom trodde att det skulle gå bra. Han sa att dom trycktestar hårdare än andra ställen och att den mest troligt är vattentät iaf. Deras melodi var att man riskerar mer med att öppna den och serva jämfört med att bara sluta bada med den och inte serva innan den börjar gå fel. En annan Rolex AD har sagt samma sak förut angående Rolex, att strunta i att serva så länge klockan går rätt. Vad säger expertisen här? Borde den servas eller är det helt okej att bara låta bli att utsätta den för vatten? Kan den skadas på något sätt av att inte servas nu? (Om den sänks i vatten räknas inte.)

Trodde jag med men dom snackade om att skicka den till Breitling i över en månad och en service på 5000-6000 kr. Jag har aldrig behövt serva eller byta packningar förut så jag vet inte hur det går till. Har du lust att upplysa mig? :)

Låter som det nästan lila mycket som klockan är värd.

Kan ju vara glasbyte osv men att den inte håller tätt har ju inget med verket att göra.

Låter som det nästan lila mycket som klockan är värd.

Kan ju vara glasbyte osv men att den inte håller tätt har ju inget med verket att göra.

Ja, priset är ganska högt för service. :confused: Fast en ny i samma modell går nog loss på 40-50 000 kr så på så vis lönar det sig iofs att serva. Dom sa att det var packningarna det var fel på och sa inget om glaset. Klockan är i toppskick och ser ut att vara köpt förra året och har bara lite ytliga repor så det är ingen misshandlad klocka det handlar om. Vad borde jag göra? Fixar Nymans/Engström eller någon packningar bara för mindre cash eller skickar dom också iväg den till Breitling för fullservice?

Googlade nypris nyss och det ligger strax under 60 000 kr tydligen så att lägga 5000 kr på service är väl värt det men frågan är om jag ska det iaf? Kan någon urmakare byta packningar bara eller är det en lång procedur hos Breitling som gäller?

Inte för att vara sådan men "nypris" och reellt värde är två heelt skilda saker.. Ontopic så är det en täthetsservice AKA packningsbyte du är ute efter, inte service i detta läge.

Inte för att vara sådan men "nypris" och reellt värde är två heelt skilda saker.. Ontopic så är det en täthetsservice AKA packningsbyte du är ute efter, inte service i detta läge.

Ja, självklart är nypris och reellt värde olika saker. Jag har väl inte sagt något annat? Men faktum är att jag får slänga ut 60 papp om jag ska ha en ny eftersom att jag inte köper begagnat så med tanke på det så är det värt att serva klockan för mig. Min är dessutom i mint condition så det skulle verkligen vara surt att behöva köpa en ny likadan för 60. Det var ADn som snackade om service. Jag trodde också att packningsbyte var något annat och betydligt billigare. Då kvarstår frågan vem som kan göra det åt mig och vad det kostar på ett ungefär? Är det något som en AD skickar klockan till Breitling för eller gör dom det hemma? Hur länge måste dom behålla klockan för att fixa det? Jag vill bara att en Breitling AD ska göra jobbet. Är det Nymans eller Engström jag ska gå till då? Det är väl dom det skrivs mest om här på forumet men det kanske finns andra också?

En 10 år gammal Breitling quartz klarade inte trycktestet den här gången och urmakaren (AD för Rolex, Breitling m fl stora märken) sa att jag inte skulle skicka iväg den på service så länge den gick rätt. Ja, självklart skulle jag inte simma med den även om dom trodde att det skulle gå bra. Han sa att dom trycktestar hårdare än andra ställen och att den mest troligt är vattentät iaf. Deras melodi var att man riskerar mer med att öppna den och serva jämfört med att bara sluta bada med den och inte serva innan den börjar gå fel. En annan Rolex AD har sagt samma sak förut angående Rolex, att strunta i att serva så länge klockan går rätt. Vad säger expertisen här? Borde den servas eller är det helt okej att bara låta bli att utsätta den för vatten? Kan den skadas på något sätt av att inte servas nu? (Om den sänks i vatten räknas inte.)

Tycker det låter helt snurrigt. Man snackar väl inte ens om att en quartz börjar gå fel? Ett quartzklocka servas väl inte mer än att man byter batterier och packningar eventuellt. Det är ju inga jättepengar man snackar om då. Om du vill att den skall vara vattentät så är det väl bara att be dom byta boettpackning och krona eller packning till denna tills den klarar trycktest? Det borde dom väl inte behöva skicka klockan till Breitling för?

Tycker det låter helt snurrigt. Man snackar väl inte ens om att en quartz börjar gå fel? Ett quartzklocka servas väl inte mer än att man byter batterier och packningar eventuellt. Det är ju inga jättepengar man snackar om då. Om du vill att den skall vara vattentät så är det väl bara att be dom byta boettpackning och krona eller packning till denna tills den klarar trycktest? Det borde dom väl inte behöva skicka klockan till Breitling för?

Jag tyckte också hela samtalet var konstigt och har inte hört om att man servar en quartz (i allmänhet) mer än vad du skrev. :confused: Har ju läst att det är en fördel med quartz, just att slippa servicekostnaden. Men jag märkte att jag inte skulle komma nånstans i samtalet med dom och vände mig hit innan jag ringer runt i morgon och hör med någon annan AD.

Men du menar att det är något en AD gör lokalt och för mindre pengar än 5000 spänn? Och att jag slipper vara utan klockan i minst en månad?

Jag tyckte också hela samtalet var konstigt och har inte hört om att man servar en quartz (i allmänhet) mer än vad du skrev. :confused: Har ju läst att det är en fördel med quartz, just att slippa servicekostnaden. Men jag märkte att jag inte skulle komma nånstans i samtalet med dom och vände mig hit innan jag ringer runt i morgon och hör med någon annan AD.

Men du menar att det är något en AD gör lokalt och för mindre pengar än 5000 spänn? Och att jag slipper vara utan klockan i minst en månad?

Det tycker jag väl att dom borde klara lokalt om dom har egen urmakare. Och max nån tusenlapp eller två om du inte ska polera klockan eller nåt annat. Har aldrig själv lämnat in någon quartzklocka på service så jag vet inget säkert. Men att det skulle kosta 5000 spänn och en månad för en service som bara innebär batteribyte och packningar + ett trycktest....det låter ju helt galet. Som du själv säger, qvartsklockans fördel är ju att den i princip skall vara underhållsfri....

Känns som att den du presenterat din klocka för trodde det var en mekanisk sådan.

Det tycker jag väl att dom borde klara lokalt om dom har egen urmakare. Och max nån tusenlapp eller två om du inte ska polera klockan eller nåt annat. Har aldrig själv lämnat in någon quartzklocka på service så jag vet inget säkert. Men att det skulle kosta 5000 spänn och en månad för en service som bara innebär batteribyte och packningar + ett trycktest....det låter ju helt galet. Som du själv säger, qvartsklockans fördel är ju att den i princip skall vara underhållsfri....

Känns som att den du presenterat din klocka för trodde det var en mekanisk sådan.

Killarna jag pratade med ute på golvet var inte samma som urmakaren som nyss hade bytt batteriet och urmakaren kunde inte komma ut och prata med mig när jag bad om det. Vore det inte en välrespekterad AD och klockaffär så skulle jag bli rejält misstänksam. o_O (Fast å andra sidan så ville dom ju inte tjäna pengar på mig eftersom att dom rådde mig att inte serva den?) Säljaren såg ju klockan och har sålt klockor i 10-15 år så jag trodde han hade lite koll men kanske inte. Han har sålt en annan klocka till mig och hade koll på det märket iaf.

Men vad jag behöver är alltså packningar och det borde gå på kort tid hos någon urmakare i stan? Jag får ringa runt och höra efter i veckan. Det smidigaste är ju om den är vattentät för jag brukar inte ta av mig klockorna när jag ska bada eller duscha.

Fan vilka snurriga trådar du kan få till ibland. ;)
Antingen har det skett ett missförstånd eller så vet de inte vad de pratar om.

1: Även kvartsverk behöver servas men med längre intervaller (10-50 år beroende på urverk).
2: För att få den tät skickar de den till Breitling och då byts säkert bland annat kronan. Vad som behöver göras och vad som ingår i en liten service hos tillverkaren är ofta två olika saker och därför blir det dyrare än det borde bli.
3. Det innebär ALDRIG en risk att serva en klocka hos tillverkaren.

Mitt tips är att du går till en annan AD och pratar med deras urmakare alternativt ringer till den urmakare som redan bytt batteri. Viss säljpersonal har noll koll.

Ett annat alternativ är att du lämnar in klockan till någon oberoende urmakare som kan fixa delarna och fixa tätningen istället för att skicka den till Breitling. Då blir det mycket billigare.

Mycket, mycket lustigt råd från AD.

Visst mycket kan hända när man öppnar en klocka, men att råda dig att begränsa användandet istället för att åtgärda behovet låter snurrigt. Isf är det absolut bästa att inte använda klockan alls och du behöver inte ens byta batteriet när det är slut.

Men som alltid - som man frågar får man svar - Hur löd frågan som fick det konstiga svaret?

Men vad är det för klocka? Ge oss lite info istället för att babbla så kommer du få bättre svar. Som att fråga vad service på en bil kostar. Ja är det huyndai så kostar det 2000 kr och är det en Lamborghini så räkna med 50,000kr.

Men vad är det för klocka? Ge oss lite info istället för att babbla så kommer du få bättre svar. Som att fråga vad service på en bil kostar. Ja är det huyndai så kostar det 2000 kr och är det en Lamborghini så räkna med 50,000kr.

Hur många kvartsBreitlings finns det? Aerospace och B1 ? Utgår ifrån att det är en B1 eftersom en ny aerospace kostar 30'.

Fastna inte i modellen nu. Det är antingen en aerospace eller en B1a. Spelar väl ingen som helst roll? För båda urverken inkluderas kronbyte och annat tjafs vid en liten service utförd av Breitling.

Hur många kvartsBreitlings finns det? Aerospace och B1 ? Utgår ifrån att det är en B1 eftersom en ny aerospace kostar 30'.

Och den har ett nypris på 60?

Den modell jag kommer på såhär på rak arm är väl Galactic 32. Det är nog en damklocka "hen" pratar om i så fall.

Men utan bilder är det svårt att hjälpa till.

Breitling-Galactic-Steel-Rose-Gold-watch.png

Fastna inte i modellen nu. Det är antingen en aerospace eller en B1a. Spelar väl ingen som helst roll? För båda urverken inkluderas kronbyte och annat tjafs vid en liten service utförd av Breitling.

Sorry, jag hann svara innan. Men du har rätt, modellen är egentligen inte intressant.

På nymans/krons? Hemsida finns en flik som heter service. Gå in där, klicka på prislista sedan Breitling. En täthetsservice på en kronograf kostar runt 1500 en vanlig typ dykare runt 1000..Du tror inte att ni snackar förbi varandra? Och att de menar riktig service. Vilket på en kvarts ofta betyder BYTE av URVERK?

På nymans/krons? Hemsida finns en flik som heter service. Gå in där, klicka på prislista sedan Breitling. En täthetsservice på en kronograf kostar runt 1500 en vanlig typ dykare runt 1000..Du tror inte att ni snackar förbi varandra? Och att de menar riktig service. Vilket på en kvarts ofta betyder BYTE av URVERK?

+1 vanlig täthetsservice utförs av verkstaden i Västerås, vad jag vet.

Tack till er som faktiskt har varit hjälpsamma. Har varit i kontakt med Nymans och han sa att dom måste ha menat att byta ut hela urverket fast det inte är något fel på det. Nymans gör en täthetsservice på en dryg vecka så problemet är löst. :)

Sen angående nypriset; jag har aldrig sagt att min nuvarande är värd 60 men att det blir vad jag får slänga ut om jag ska ha en ny och sett till det så vore det värt att lägga ut 5000 kr också även om jag föredrar att lägga 1200 kr bara.

Någon frågade hur samtalet gick och det var ungefär så här:

Jag: Klarade den trycktestet?
Affären: Nej.
J: Vad gör vi nu då?
A: Inget, sluta bada med den eller så kan vi skicka på service.
J: Vad kostar det och hur länge är den borta?
A: Vi skickar den till Breitling och det tar en månad ungefär. Kostar 5000-6000 kr.
J: Jag trodde inte att man servar en quartz och att jag bara behöver en täthetsservice???
A: Nej, den måste servas eller så kan du låta bli att få vatten på den. Men jag tror att den klarar vatten fortfarande, förutom att du hoppar i havet, för vi testar hårdare än andra ställen.
J: Jag kan ju inte bada med en klocka som inte håller tätt heller!
A: Jo då, men kom hit så fort du ser lite fukt på insidan så skickar vi iväg den på service.

Vid det laget så orkade jag inte längre och bestämde mig för att kontakta en annan AD.

Tillbaka
Topp