• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakeri atelier för likasinnade

OBSallander

Breitling
Hejsan KS,

Jag är färdig med min urmakarutbildning till sommaren och kommer då att öppna en liten verkstad i Borås. Jag hoppas att kunna ha en relativt öppen verkstad och vill kunna ge en möjlighet för alla med ett genuint intresse för klockor och mikromekanik att kunna komma och ta del av kunskap, maskiner och verktyg.

Så jag har tänkt att först kunna öppna upp verkstaden för folk att ha möjligheten att hyra in sig på helger och eventuellt veckodags kvällar, och på eget ansvar men under min uppsikt kunna använda sig av verktyg och maskiner för att utföra små projekt eller att testa att restaurera eller serva sina egna klockor.

Jag vet att det låter lite smörigt, men jag hoppas kunna öppna upp intresset för urmakeri och finmekanik till fler, och på så vis kunna tillföra något extra för urmakeriet i Sverige.

Är detta något det finns ett intresse för eller vill ni alla gömma er hemma och skruva? :D
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hejsan KS,

Jag är färdig med min urmakarutbildning till sommaren och kommer då att öppna en liten verkstad i Borås. Jag hoppas att kunna ha en relativt öppen verkstad och vill kunna ge en möjlighet för alla med ett genuint intresse för klockor och mikromekanik att kunna komma och ta del av kunskap, maskiner och verktyg.

Så jag har tänkt att först kunna öppna upp verkstaden för folk att ha möjligheten att hyra in sig på helger och eventuellt veckodags kvällar, och på eget ansvar men under min uppsikt kunna använda sig av verktyg och maskiner för att utföra små projekt eller att testa att restaurera eller serva sina egna klockor.

Jag vet att det låter lite smörigt, men jag hoppas kunna öppna upp intresset för urmakeri och finmekanik till fler, och på så vis kunna tillföra något extra för urmakeriet i Sverige.

Är detta något det finns ett intresse för eller vill ni alla gömma er hemma och skruva? :D
Hade det varit närmare rent geografiskt hade jag utnyttjat den möjligheten. Då för att utföra det som jag inte har grejer för hemma. Tycktesta, tvätta, byta packningar, glas, kronor etc. Bra om du har lite basgrejer hemma till sånt man sitter fixar med. Jag tror din idé.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det låter som en väldigt intressant idé. För egen del kanske inte främst för verktygen utan för kunskapen och tugget runt passionen.
Instämmer tyvärr gällande geografin i @Hr_Proos kommentar men om jag har vägarna förbi.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Hejsan KS,

Jag är färdig med min urmakarutbildning till sommaren och kommer då att öppna en liten verkstad i Borås. Jag hoppas att kunna ha en relativt öppen verkstad och vill kunna ge en möjlighet för alla med ett genuint intresse för klockor och mikromekanik att kunna komma och ta del av kunskap, maskiner och verktyg.

Så jag har tänkt att först kunna öppna upp verkstaden för folk att ha möjligheten att hyra in sig på helger och eventuellt veckodags kvällar, och på eget ansvar men under min uppsikt kunna använda sig av verktyg och maskiner för att utföra små projekt eller att testa att restaurera eller serva sina egna klockor.

Jag vet att det låter lite smörigt, men jag hoppas kunna öppna upp intresset för urmakeri och finmekanik till fler, och på så vis kunna tillföra något extra för urmakeriet i Sverige.

Är detta något det finns ett intresse för eller vill ni alla gömma er hemma och skruva? :D
Vore superkul att besöka, som träff för fix o trix gänget!
Själv bor jag i nordost Skåne, men det är ju inga omöjliga avstånd.
Uppdatera gärna framöver!
 
  • Like
Reactions: Beo
Topp