• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ursäkta, varför hänger klockan i ett bandage?

forzacaroline

Breitling
På Karolinska i Huddinge har 570 klockor stått stilla – i tre års tid. "På en del avdelningar har personalen löst problemet genom att hänga upp en ny klocka i bandage under den trasiga. Andra avdelningar har hängt lakan över för att ingen ska ta fel på tiden (...) Varför klockorna en dag bara stannade spekuleras det om bland personalen. En del tror att de bara kan lagas av en speciell urmakare som gått i pension, andra att han är för dyr och vissa att han är död."

http://www.dn.se/sthlm/tiden-ur-led-pa-karolinska/

ImageHandler.axd
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tiden står alltid stilla i dödens väntrum?

;)

Edit: och det där var inte menat som att DU skulle dö. :)(juridisk friskrivning när den är som bäst)

forzacaroline
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Centralt styrda, förmodligen krävs typ en knapptryckning för att få igång dom. Konstigt att ingen tagit tag i det.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Dom har stannat för att tiden är ur led....tiden har helt enkelt tagit slut...sånt händer ibland märkligt nog!!
 

meo_swe

Audemars
Centralt styrda, förmodligen krävs typ en knapptryckning för att få igång dom. Konstigt att ingen tagit tag i det.
Jag har jobbat på huddinge sjukhus, och det största problemet med centralklockorna är att de inte tillverkas längre, och att vi inte fick köpa in reservdelar från andra tillverkare. Så vi fick slakta klockor som inte används och hoppas kunna fixa klockorna... Jag lovar dig att det krävs bra mycket mer än bara ett knapptryck för att få igång dessa klockor..
 

forzacaroline

Breitling
Jag har jobbat på huddinge sjukhus, och det största problemet med centralklockorna är att de inte tillverkas längre, och att vi inte fick köpa in reservdelar från andra tillverkare. Så vi fick slakta klockor som inte används och hoppas kunna fixa klockorna... Jag lovar dig att det krävs bra mycket mer än bara ett knapptryck för att få igång dessa klockor..

Men nu ska de enligt uppgift bort, helt och hållet. Klockor är ju ändå så omodernt. Kostnad: en miljon (?) kronor...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har jobbat på huddinge sjukhus, och det största problemet med centralklockorna är att de inte tillverkas längre, och att vi inte fick köpa in reservdelar från andra tillverkare. Så vi fick slakta klockor som inte används och hoppas kunna fixa klockorna... Jag lovar dig att det krävs bra mycket mer än bara ett knapptryck för att få igång dessa klockor..

Men så jäkla svårt kan det väl inte vara. Det är väl endast centraluret som behöver fixas, inte 570 stycken?

Kan inte tillverkaren leverera får man väl bryta avtalet och beställa från andra. Är väl som vanligt, ingen vågar ta beslutet...
 

meo_swe

Audemars
Men så jäkla svårt kan det väl inte vara. Det är väl endast centraluret som behöver fixas, inte 570 stycken?

Kan inte tillverkaren leverera får man väl bryta avtalet och beställa från andra. Är väl som vanligt, ingen vågar ta beslutet...
Klockorna fungerar lätt förklarat så att en central skickar ut enelektrisk impuls varje minut. Varannan positiv, varannan negativ. Klockorna är det som slits mest, inte centralen. Det slutar oftast med dessa klockor att de tillslut bara kan ta emot negativa eller positiva impulser, vilket gör att de går mer och mer efter. Säkerligen går det att fixa om någon tar tag i det, men om jag gör en brasklapp och säger att det ligger uppe på styrelsenivå (motsvarande) och inte hos oss fotfolk (som får all skit för det)..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Klockorna fungerar lätt förklarat så att en central skickar ut enelektrisk impuls varje minut. Varannan positiv, varannan negativ. Klockorna är det som slits mest, inte centralen. Det slutar oftast med dessa klockor att de tillslut bara kan ta emot negativa eller positiva impulser, vilket gör att de går mer och mer efter. Säkerligen går det att fixa om någon tar tag i det, men om jag gör en brasklapp och säger att det ligger uppe på styrelsenivå (motsvarande) och inte hos oss fotfolk (som får all skit för det)..

Klart det är cheferna som skall ta beslutet, men gör dom det finns risk för att det blir
fel och då är det bättre att låta allt vara... :(
 

UNO

Panerai
Fungerande central-ur är viktigt ur vårperspektivet då del hygienkraven utesluter armbandsur och central-ur säkerställer att klockorna visar samma/rätt tid i alla rum.
På centraloperation tex där en kirurg kan gå mellan salarna med pågående operationer är detta viktigt. Med 99% säkerhet kan jag säga att ansvaret för denna anläggning ligger på fastighetsägaren ungefär som ventilation och dörrar så ja det är nog inte prio...
 

forzacaroline

Breitling
Fungerande central-ur är viktigt ur vårperspektivet då del hygienkraven utesluter armbandsur och central-ur säkerställer att klockorna visar samma/rätt tid i alla rum.
På centraloperation tex där en kirurg kan gå mellan salarna med pågående operationer är detta viktigt.

Låter rimligt, om du frågar mig. Men tydligen görs en helt annan bedömning av lokal- och byggplaneringschefen på Karolinska i Huddinge. Nu börjar jag fundera lite över i vilka sammanhang man faktiskt MÅSTE ha klocka, alltså en klocka av visst slag som också visar rätt tid? Kanske en egen tråd, vad vet jag, men jag kom att tänka på det häromdagen när min kompis bestämde sig för att byta sin Rolex mot en annan modell. Ett av kraven var datum, eftersom hon är brottmålsadvokat och det inte är tillåtet att använda mobilen inne på häktet (dvs, när hon träffar en del av sina klienter).
 
Topp