• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urtavla till en Omega Constellation Pie Pan 1967

Pan

Basic
Har fått ärva min morfars Omega Constellation Pie Pan från 1967. Han köpte det när man gifte sig med min mormor. TYÄRR! lossnade tavla en gång i tiden och den lokala urmakare valde då att köra en nit genom urtavlan, vilket både han och jag hatar! Bor i Uppsala och pratat med flertalet urmakare om det går att införskaffa en ny utravla (från ett trasigt ur) men dom har inga, även om det ligger under bevakning. Är det någon här som vet vart man kan vända sig? Eller om någon här har ett trasigt ur jag kan köpa?

Bilagor

• 20220909_070544.jpg
    20220909_070544.jpg
    418.1 KB · Visningar: 32
  • 20220909_070809.jpg
    20220909_070809.jpg
    439.8 KB · Visningar: 34
Du kommer til at skulle afgøre med dig selv, om tavlan du søger skal være perfekt, eller blot ikke have mærkerne efter de ødelagte tavlapillar. En perfekt (pie pan) skive har jeg kun meget sjældent set til salg - forvent at den vil koste dig min. 7K. Det er sjældent at boetten på en Constellation er trasig uden at tavlan også er det...

Jag tycker det är lite coolt med niten. Att du känner till historian och att det gäller din morfar ökar charmen i klockans historia. Jag hade behållt det. Men såklart gör du vad du vill!

Är sekundvisaren original förresten?

Nej, den är inte bytt enl. Morfar.
Tittar man på den "live" ser man samma patina på samtliga visare.
Det är ju en heeelt underbar klocka.
Jag har den i en winder. Kanske tappar 60 sec på ett år, om ens det.

Tack för positiv feedback! Kanske ska fortsätta hålla niten i det historiska i uret 😀

Dessa klockor är mina absoluta favoriter. Superfina klockor. Håller utkik efter en bra deal. Min vän introducerade mig till ks för någon dag sedan och det känns verkligen som att detta är rätt plats att ta hjälp av. Helt perfekt!

Tillbaka
Topp