• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverk att börja sin "urmakarkarriär"?

S-B

Breitling
2-Faktor
Alltid varit fascinerad av att pilla med klockor på djupet. Vintageur och "modernare" automater. Ska införskaffa en del från Bergeon och se till att jag har något slags baskit.

Min fråga däremot blir vad för urverk och klocka man kan tänkas skaffa för att börja lära sig på? Finns det kanske någon go-to klocka och modell som inte är allt för dyr för att lära sig på? Tänker i banorna någon dummy/no-name variant för folk i samma tankebanor. Kanske rent av bäst att köpa någon automatisk klocka från AliExpress? Behöver input.
 

Enlundgren

Cartier
Jag tänker mig ett verk av hygglig byggkvalitet men ändå inte så dyr att man gråter om något går snett. 70 tals Certina kanske?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Håller med. Certinas verk är i regel väldigt lättarbetade och kostar inte så mycket. 👍
Tips dock, köp ett verk som fungerar. Ge dig inte på defekta verk i början.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Urmakare jag följer på youtube rekommenderar fickur som första försökskaniner. De är lite större, enkla (oftast), och går att hitta drösvis på t.ex. Tradera och Blocket för någon/några hundralappar.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nu har väl inte jag kommit så långt att jag borde göra några rekommendationer. Men min plan är att börja med något ännu billigare än Certina. Det är inget fel på det tipset. De estetiskt tråkigare modellerna i synnerhet ger ofta väldigt mycket kvalitet för pengarna. Men jag tänkte börja med kanske ett AS 1130 till exempel. Där kan man få en i NOS-skick för mindre än en risig Certina kostar. Jag vill börja med något där jag inte behöver hitta och korrigera fel. Det vore kul att kunna öva på de mer grundläggande momenten med demontering, rengöring, montering, och, smörjning utan att behöva köra fast direkt för att jag saknar verktyg eller färdigheter för att åtgärda någon skada. Sedan kan jag ge mig på Certina och liknande när jag blivit lite mer fingerfärdig och inte repar varenda del jag hanterar. Ännu billigare alternativ är t ex ST 96 eller FE 140. Jag kommer undvika allt ryskt och kinesiskt till en början så jag slipper brottas med ryska toleranser och kinesiska legeringar. Jag kommer också undvika automatiska verk till en början. Fler delar att hålla reda på och kräver ofta ytterligare en pytteliten förpackning absurt dyrt smörjmedel. :)
 

S-B

Breitling
2-Faktor
Jag tänker mig ett verk av hygglig byggkvalitet men ändå inte så dyr att man gråter om något går snett. 70 tals Certina kanske?
Håller med. Certinas verk är i regel väldigt lättarbetade och kostar inte så mycket. 👍
Tips dock, köp ett verk som fungerar. Ge dig inte på defekta verk i början.
Urmakare jag följer på youtube rekommenderar fickur som första försökskaniner. De är lite större, enkla (oftast), och går att hitta drösvis på t.ex. Tradera och Blocket för någon/några hundralappar.
Nu har väl inte jag kommit så långt att jag borde göra några rekommendationer. Men min plan är att börja med något ännu billigare än Certina. Det är inget fel på det tipset. De estetiskt tråkigare modellerna i synnerhet ger ofta väldigt mycket kvalitet för pengarna. Men jag tänkte börja med kanske ett AS 1130 till exempel. Där kan man få en i NOS-skick för mindre än en risig Certina kostar. Jag vill börja med något där jag inte behöver hitta och korrigera fel. Det vore kul att kunna öva på de mer grundläggande momenten med demontering, rengöring, montering, och, smörjning utan att behöva köra fast direkt för att jag saknar verktyg eller färdigheter för att åtgärda någon skada. Sedan kan jag ge mig på Certina och liknande när jag blivit lite mer fingerfärdig och inte repar varenda del jag hanterar. Ännu billigare alternativ är t ex ST 96 eller FE 140. Jag kommer undvika allt ryskt och kinesiskt till en början så jag slipper brottas med ryska toleranser och kinesiska legeringar. Jag kommer också undvika automatiska verk till en början. Fler delar att hålla reda på och kräver ofta ytterligare en pytteliten förpackning absurt dyrt smörjmedel. :)

Tack för input! Har en Omega Seamaster 600 från min morfar som rullar på fint efter 60 år utan en enda service. Så tänkte jag håller mig borta från att pilla på den. Men en Certina kan en unna sig. Eller fickur. Återstår att se!

Grymma tips. Ska sätta mig in i det vid tillfälle. Jag tar det som att köpa lösa Kina-kopior på 3135 och andra populära urverk inte är rätt ände att börja i mao.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Nu har väl inte jag kommit så långt att jag borde göra några rekommendationer. Men min plan är att börja med något ännu billigare än Certina. Det är inget fel på det tipset. De estetiskt tråkigare modellerna i synnerhet ger ofta väldigt mycket kvalitet för pengarna. Men jag tänkte börja med kanske ett AS 1130 till exempel. Där kan man få en i NOS-skick för mindre än en risig Certina kostar. Jag vill börja med något där jag inte behöver hitta och korrigera fel. Det vore kul att kunna öva på de mer grundläggande momenten med demontering, rengöring, montering, och, smörjning utan att behöva köra fast direkt för att jag saknar verktyg eller färdigheter för att åtgärda någon skada. Sedan kan jag ge mig på Certina och liknande när jag blivit lite mer fingerfärdig och inte repar varenda del jag hanterar. Ännu billigare alternativ är t ex ST 96 eller FE 140. Jag kommer undvika allt ryskt och kinesiskt till en början så jag slipper brottas med ryska toleranser och kinesiska legeringar. Jag kommer också undvika automatiska verk till en början. Fler delar att hålla reda på och kräver ofta ytterligare en pytteliten förpackning absurt dyrt smörjmedel. :)
Låter som du resonerar helt rätt! Äldre enklare seiko och ryska klockor gjorde jag i början och det var inte kul.
 

SHM

Breitling
Någon som har tips på vart man kan lära sig mer om hur man kan pilla med sitt första urverk?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hmm jag började titta på watchrepairchannel på youtube samt wristwatchrevival och denna:

Men med tiden märker man att alla tre gör på sitt egna sätt och det finns stora brister i utövandet på speciellt wristwatchrevival. Men för att få en övergripande bild av arbetet och inspiration är det bra. Finns en tråd här på KS där jag tipsat om verktyg och hur man kommer igång också. Borde vara hyffsat up to date.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hmm jag började titta på watchrepairchannel på youtube samt wristwatchrevival och denna:

Men med tiden märker man att alla tre gör på sitt egna sätt och det finns stora brister i utövandet på speciellt wristwatchrevival. Men för att få en övergripande bild av arbetet och inspiration är det bra. Finns en tråd här på KS där jag tipsat om verktyg och hur man kommer igång också. Borde vara hyffsat up to date.
Wristwatch Revival är ju i princip självlärd amatör, och han hymlar inte med det, men han är trevlig och inspirerande, kanske delvis på grund av det.
En annan som jag tycker är trevlig är https://www.youtube.com/@VintageWatchServices/videos. Professionell (såvitt jag förstår). Norrman som bor i Schweiz.
 

dawe

Omega
Hej

Jag har precis börjat skruva och så här tänkte jag när jag valde första verk/klocka att börja skruva på /serva.

1. Det skall vara en klocka/modell jag gillar att bära efter service.

2. Vilka klockor har jag liggande som behöver en service där en service kostar vad klockan är värd/jag köpt den för.

3. Ett någorlunda enkelt verk . (3 hand)

4. Klockan skall fungera.

5. Måste finnas en bra youtube servicefilm på verket så man ser hur man gör och i vilken ordning man demonterar /monterar delar, vilka funktionskontroller görs under montaget vad skall smörjas mm . Detta var för mig viktigare än att verket var enkelt/billigt.

6. Att reservdelar finns att få tag på om man som jag gillar vintage samt att det finns en part list att tillgå på nätet så man vet betäckning på delar.
Jag behövde beställa: 1st fjäder , 3st skruvar (2 st saknades från tidigare service, 1 st sprätte iväg), 1st juvelbygel (försvann vid rengöring?), 1st kronaxel (bef var skadad), 1 st brygga (juvel var sprucken)


Valet för mig föll på en C-constellation med omega 564 verk som jag fått fatt i billigt på tradera för ett antal år sedan.
Inte den billigaste att serva (reservdelar gick på någon tusenlapp) men desto större glädje när man är klar och stolt vill visa upp sitt nyservade ur.
 

Honk

Omega
2-Faktor
Hur ser ”verktygslådan” ut när ni skruvar och grejar? Tänker på allt ifrån arbetsbänk, belysning, luppar och såklart verktygen
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Tack alla som bidragit för grymma tips!

Hmm jag började titta på watchrepairchannel på youtube samt wristwatchrevival och denna:

Men med tiden märker man att alla tre gör på sitt egna sätt och det finns stora brister i utövandet på speciellt wristwatchrevival. Men för att få en övergripande bild av arbetet och inspiration är det bra. Finns en tråd här på KS där jag tipsat om verktyg och hur man kommer igång också. Borde vara hyffsat up to date.
Grymma tips och inköpslista är redan skriven från verktygslistan @JoakimS 👌

Vad menar du med stora brister i utövandet?
Jag är total nybörjare som blivit biten av finmekanikflugan. Men svårt att lista ut vad som är rätt & fel på en välediterad YT video :)
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hur ser ”verktygslådan” ut när ni skruvar och grejar? Tänker på allt ifrån arbetsbänk, belysning, luppar och såklart verktygen
Tog några snabba bilder. Finns en del lådor med grejer till. I skåpet finns dom stora grejerna, rackpress, boettöppnare, stansställ, juvelpress, svarv mm.
tempImage7y6F4a.jpg
tempImage8fDfIn.jpg
tempImageCrGbUA.jpg
tempImage0UF0pY.jpg
tempImageNE2USk.jpg
tempImageKq0GfO.jpg
tempImageOh6ujv.jpg
tempImageXcT73L.jpg
 
Senast ändrad:

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Tack alla som bidragit för grymma tips!


Grymma tips och inköpslista är redan skriven från verktygslistan @JoakimS 👌

Vad menar du med stora brister i utövandet?
Jag är total nybörjare som blivit biten av finmekanikflugan. Men svårt att lista ut vad som är rätt & fel på en välediterad YT video :)
Har försökt minnas men spontant vad jag kan komma på är det allmänt oförsiktighet. Tar i verket utan fingertutor, skruvmejslar som är felslipade så glider runt och slinter. Förstår inte varför han inte monterar av cap jewels innan rengöringsmaskinen. Han återanvänder utslitna fjädrar. Han la silikonfett i en krontub på en day-date och kör sen in krona och ställaxel i det, lär sprida sig i verket på sikt? Skruvar av baklock utan att fixera spännskruven på verktyget. Monterade av bezeln/glas det första han gjorde på en Rolex gmt 6542, tog även i tavlan med pincett på lysmassan. Tog även pincetten på datumet på datumskivan. Det var bara några exempel, det är inga stora grejer per tillfälle kanske, men när man kommit in i utövandet och tycker detaljerna är viktiga blir det sammantaget rätt svajigt tycker iaf jag. Och saknas en siffra på en datumskiva på en 6542 kan det bli riktigt dyrt..@Watcheyes vad säger du? :)
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Hur ser ”verktygslådan” ut när ni skruvar och grejar? Tänker på allt ifrån arbetsbänk, belysning, luppar och såklart verktygen
IMG_3549.jpeg

Mellan projekten försöker jag hålla bänken så ren som möjligt.

IMG_4178.jpeg

Sedan blir det att plocka fram de verktygen som krävs i projektet vilket varierar kraftigt men oftast som bilden ovan om man kör någon vintage model typ omega/certina.

Vid lite mer avancerade jobb plockas det fram mer, men det är ovanligt.
IMG_3351.jpeg
 
Senast ändrad:

Watcheyes

Cartier
Har försökt minnas men spontant vad jag kan komma på är det allmänt oförsiktighet. Tar i verket utan fingertutor, skruvmejslar som är felslipade så glider runt och slinter. Förstår inte varför han inte monterar av cap jewels innan rengöringsmaskinen. Han återanvänder utslitna fjädrar. Han la silikonfett i en krontub på en day-date och kör sen in krona och ställaxel i det, lär sprida sig i verket på sikt? Skruvar av baklock utan att fixera spännskruven på verktyget. Monterade av bezeln/glas det första han gjorde på en Rolex gmt 6542, tog även i tavlan med pincett på lysmassan. Tog även pincetten på datumet på datumskivan. Det var bara några exempel, det är inga stora grejer per tillfälle kanske, men när man kommit in i utövandet och tycker detaljerna är viktiga blir det sammantaget rätt svajigt tycker iaf jag. Och saknas en siffra på en datumskiva på en 6542 kan det bli riktigt dyrt..@Watcheyes vad säger du? :)
Instämmer, han förstör hälften av skruvarna han rör...Fel storlek, fel slipade blad, slinter runt och repar, typ så :)
 

Datapata

Omega
2-Faktor
Tack @JoakimS och @R-Svarvofix för grymma bilder på era verkstäder! 😍
Har försökt minnas men spontant vad jag kan komma på är det allmänt oförsiktighet. Tar i verket utan fingertutor, skruvmejslar som är felslipade så glider runt och slinter. Förstår inte varför han inte monterar av cap jewels innan rengöringsmaskinen. Han återanvänder utslitna fjädrar. Han la silikonfett i en krontub på en day-date och kör sen in krona och ställaxel i det, lär sprida sig i verket på sikt? Skruvar av baklock utan att fixera spännskruven på verktyget. Monterade av bezeln/glas det första han gjorde på en Rolex gmt 6542, tog även i tavlan med pincett på lysmassan. Tog även pincetten på datumet på datumskivan. Det var bara några exempel, det är inga stora grejer per tillfälle kanske, men när man kommit in i utövandet och tycker detaljerna är viktiga blir det sammantaget rätt svajigt tycker iaf jag. Och saknas en siffra på en datumskiva på en 6542 kan det bli riktigt dyrt..@Watcheyes vad säger du? :)
Tack så mycket! Sakerna du nämner med stenarna, fel olja, spännskruv etc är jag för grön för att se. Men ovärderlig input för framtiden att ha i åtanke.
Däremot slog det mig spontant att i flera kanaler där man kolla verktygstips så lägger man vikt vid "finger cots" och att inte ta på urverket. Men sedan i diverse videor så är, som du säger, fingrarna där ändå.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Instämmer, han förstör hälften av skruvarna han rör...Fel storlek, fel slipade blad, slinter runt och repar, typ så :)
Jag håller också helt med!

Man behöver som glad amatör kanske inte börja med en Rolex 6542 för närmare miljonen i värde. Där största värdet sitter just i de visuella och känsliga delarna typ Tavla/Datumring/Visare/Bezel.
(6542 klippet är väl typ det enda jag tittat på från honom p.g.a att 6542 är lite av min drömklocka)

Men sen om man skruvar i sin egen klocka så spelar det ingen roll då är det ju ”läropeng” ifall man skulle sabba något.

Men mitt råd är att börja med något Schweiziskt typ Certina, Longines, Omega från 60-70-tal det går att få ganska fina för en hyfsad peng.

Börjar man skruva i totala renoveringsobjekt som är mer eller mindre skrot eller Asiatiska verk bara för att de är billigt är chansen stor att man tröttnar då det är svårt att se resultaten på ”rätt och fel” metoder vid service då sånt ”billigt skräp” gärna lever sitt egna liv.

Det är min personliga åsikt om det hela 😊
 
Topp