• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urverk från nedsmälta guldboetter

nissehult

Diamant
2-Faktor
Jag läste en intervju med Jörg Schauer (Stowa) i förra numret av Watchtime. Han berättar om samlare som på 80-talet smälte ner guldboetter men behöll urverken från Patek, Vacheron, Rolex etc. inklusive evighetskalendrar och minutrepeterare. På 90-talet fick Jörg uppdrag att göra nya klockor av dessa urverk.

Jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Har det dykt upp sådana här unika klockor på auktioner genom åren eller ses dom som någon form av franken? Ligger det fortfarande komplicerade urverk i ”byrålådorna” eller köper tillverkare tillbaka dom?

(Och hur mycket ångrar sig någon som smälte ner sin Patek idag?)

78792BC2-4E9F-47FF-9BD1-9924121DE620.jpeg

Det är kittlande att tänka på men bedömt var det många av de verken som kom från fickur likt de du fortfarande kan köpa för någon tusenlapp på valfritt auktionshus. Marknaden för avancerade fickur har ju inte alls följt med den övriga marknaden för mekaniska klockor, hur sorgligt det än är.

Tänker också att det mest är fickur. Finns en del lösa verk från armbandsur men det är mest okomplicerade tunna verk. Finns fortfarande många ur som säljs för guldvärdet. Känner att det är lite förre nu än förr, de lite fula tidstypiska 70-80-talarna med integrerade länkar är lite populärare.

Det är kittlande att tänka på men bedömt var det många av de verken som kom från fickur likt de du fortfarande kan köpa för någon tusenlapp på valfritt auktionshus. Marknaden för avancerade fickur har ju inte alls följt med den övriga marknaden för mekaniska klockor, hur sorgligt det än är.
Ah, det är klart. Jag tänkte inte på fickuren.

Jag har också ägt en minutrepeter i ett sånt boett. Den var GRYM! Men fick lämna av samma anledning - man kan inte stoppa ett fickursverk i ett armbandsurboett och hoppas att det ska se bra ut. Ja, det går att bära på handleden, men i så fall är det bättre att köpa ett fint fickur, bestämde jag mig till slut.

Däremot om man hittar ett litet fickur, typ 40mm, med minutrepeter i hög klass - då kan vi snacka om ett roligt projekt! Men dessa är ganska ovanliga och brukar säljas ganska dyrt.

Min vintagehandlare visade mig en gång en kasse full med urverk han hade fått från en guldhandlare.
Det var verk från både fickur och armbandsur och en hel del av god kvalité.
En sorgerlig syn.

Jag har skrotat åtskilliga guldklockor genom åren, tre senast i förra veckan. Två fungerande Birka och en 70-tals Omega med tonneau case.
Mest har det handlat om damur och enkla jubileumsur. Det är lite sorgligt och skär i hjärtat när det ändå är fullt fungerande klockor, det är lite som att ha ihjäl nåt litet djur.
Inga Patek, vad jag minns men jag vet att jag plockat isär åtskilliga med Landeronverk och de flesta kända märkena. Mest på 80-90-talet när jag jobbade i Stockholm.

Jag har också ägt en minutrepeter i ett sånt boett. Den var GRYM! Men fick lämna av samma anledning - man kan inte stoppa ett fickursverk i ett armbandsurboett och hoppas att det ska se bra ut. Ja, det går att bära på handleden, men i så fall är det bättre att köpa ett fint fickur, bestämde jag mig till slut.

Däremot om man hittar ett litet fickur, typ 40mm, med minutrepeter i hög klass - då kan vi snacka om ett roligt projekt! Men dessa är ganska ovanliga och brukar säljas ganska dyrt.
En minutrepeterare (eller någon "romantisk" komplikation från Van Cleef) , det är nog drömklockan för mig. Totalt onödig men ack så fascinerande.

Jag läste en intervju med Jörg Schauer (Stowa) i förra numret av Watchtime. Han berättar om samlare som på 80-talet smälte ner guldboetter men behöll urverken från Patek, Vacheron, Rolex etc. inklusive evighetskalendrar och minutrepeterare. På 90-talet fick Jörg uppdrag att göra nya klockor av dessa urverk.

Jag har aldrig hört talas om detta tidigare. Har det dykt upp sådana här unika klockor på auktioner genom åren eller ses dom som någon form av franken? Ligger det fortfarande komplicerade urverk i ”byrålådorna” eller köper tillverkare tillbaka dom?

(Och hur mycket ångrar sig någon som smälte ner sin Patek idag?)

78792BC2-4E9F-47FF-9BD1-9924121DE620.jpeg
Tyska VDB tillverkar nya klockor med gamla urverk i, från t ex Rolex.

Tillbaka
Topp