• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverk med 100 juveler!

Weberg

Audemars
Har snöat in på mögliga klockor av gamla schweiziska och japanska märken och kan inte låta bli att fylla hela Watch(!)listan på Ebay med allahanda ur. Även om jag är relativt ny som klockfreak har jag läst på lite om juveler och deras betydelse för själva uret, men aldrig tidigare skådat ett med 100 juveler. Så, till min fråga: är detta bara nåt gammalt PR-trick från tillverkaren, eller lurar det ett helt genialiskt hantverk under den där boetten? Vore intressant om någon med kunskap kunde kasta ljus över frågan. Klockan i just det här fallet var en Waltham Centennial 100 jewels, som nyligen såldes för 575 kronor.

ynuugxY.jpg


DIAL: Classic Waltham Black Dial, signed W Waltham Centennial 100 Jewels Autochron Swiss Made, arrowhead hour indices (with tarnish wear, radium hour, minute and second hands, date window at the 3 o'clock position. Dial has been refinished and is in good condition.
MOVEMENT: Collectors High grade Waltham 100 jewel automatic wind movement with date feature, has just been cleaned and serviced which, a $50 value at no cost to you. Runs strong and keeps accurate time.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite löjligt det där med juveler. Alla måste som sagt inte vara funktionella. Det är ganska vanligt att ett nytt urverk som bygger på ett gammalt får en extra juvel för att tala om att det faktiskt skett en utveckling. Minns inte vilket urverk det var, men läste en artikel om att Rolex gömt en juvel (eller var det två) under datumhjulet på ett av sina urverk som i praktiken inte fyller någon funktion.
 
Topp