• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urverkshjälp - Omega Seamaster

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min Hipsteromega från 70-talet har börjat gå riktigt dåligt...den har både dag- & datumvisning. Är det någon som på rak arm vet (eller kan gissa kvalificerat) vilket verk som sitter i? Funderar på om det kan vara värt att byta hela verket istället för att serva?




Jag vill ogärna öppna själv då det inte är skruvat boettlock.....

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1356527416.926967.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1356527416.926967.jpg
    66.5 KB · Visningar: 917

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ingen boettkniv.... (jag vet att det är en lam ursäkt men jag gör allt för att inte pin pointas som en fegis här...). :mrgreen:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Urverkshjälp - Omega Seamaster

Denke skrev:
Jag har ingen boettkniv.... (jag vet att det är en lam ursäkt men jag gör allt för att inte pin pointas som en fegis här...). :mrgreen:

Säger som Du sa när jag saknade Nato i rätt storlek: "Ge mig Din adress så skickar jag en med posten!" :smile:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Sv: Urverkshjälp - Omega Seamaster

Camo00 skrev:
Denke skrev:
Jag har ingen boettkniv.... (jag vet att det är en lam ursäkt men jag gör allt för att inte pin pointas som en fegis här...). :mrgreen:

Säger som Du sa när jag saknade Nato i rätt storlek: "Ge mig Din adress så skickar jag en med posten!" :smile:

Fast du vägrade ju ta emot ett, så vi kanske kan byta ett 18mm nato mot en boettkniv? ;)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Urverkshjälp - Omega Seamaster

Denke skrev:
Camo00 skrev:
Denke skrev:
Jag har ingen boettkniv.... (jag vet att det är en lam ursäkt men jag gör allt för att inte pin pointas som en fegis här...). :mrgreen:

Säger som Du sa när jag saknade Nato i rätt storlek: "Ge mig Din adress så skickar jag en med posten!" :smile:

Fast du vägrade ju ta emot ett, så vi kanske kan byta ett 18mm nato mot en boettkniv? ;)

Tja? Eller så säljer Du Din hipster-Omega till mig istället? :D
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Denke skrev:
Min Hipsteromega från 70-talet har börjat gå riktigt dåligt...

Jag har undrat ett tag nu; varför kallar ni de här modellerna "hipster"? När det begav sig så var dom ju riktiga svennebanan dinkor. Den här design typen hade ju passat till glasögonen på Gary Oldmans karaktär i Alfredssons mullvadsrulle; knappast 70-tals hipster. :)

Ps Det är klart att du skall serva!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Kettil skrev:
Denke skrev:
Min Hipsteromega från 70-talet har börjat gå riktigt dåligt...

Jag har undrat ett tag nu; varför kallar ni de här modellerna "hipster"? När det begav sig så var dom ju riktiga svennebanan dinkor. Den här design typen hade ju passat till glasögonen på Gary Oldmans karaktär i Alfredssons mullvadsrulle; knappast 70-tals hipster. :)

Ps Det är klart att du skall serva!

En hipster tar väl ocoola saker och gör dom...coola? Eller är jag ute och cyklar med en fixed gear nu?
 

Camo00

Patek
easy rider skrev:
Kettil skrev:
Denke skrev:
Min Hipsteromega från 70-talet har börjat gå riktigt dåligt...

Jag har undrat ett tag nu; varför kallar ni de här modellerna "hipster"? När det begav sig så var dom ju riktiga svennebanan dinkor. Den här design typen hade ju passat till glasögonen på Gary Oldmans karaktär i Alfredssons mullvadsrulle; knappast 70-tals hipster. :)

Ps Det är klart att du skall serva!

En hipster tar väl ocoola saker och gör dom...coola? Eller är jag ute och cyklar med en fixed gear nu?

Är det inte tvärtom?? :mrgreen:
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag tror att jag fattar nu. Min uppfattning om betydelsen "hipster" associerar till en utåtagerande frigjord person med en ickemateriel livsstil. En arbetsfri tillvaro med smak för livets goda. ;) När jag googlar ser jag dock att det numera är en benämning för en modetrend där vintage (t ex vintageur) ingår.

Så hipstern är numera en typ av "Hennes & Mauritz hippien" :)

I got it! :D
 

Camo00

Patek
Kettil skrev:
Jag tror att jag fattar nu. Min uppfattning om betydelsen "hipster" associerar till en utåtagerande frigjord person med en ickemateriel livsstil. En arbetsfri tillvaro med smak för livets goda. ;) När jag googlar ser jag dock att det numera är en benämning för en modetrend där vintage (t ex vintageur) ingår.

Så hipstern är numera en typ av "Hennes & Mauritz hippien" :)

I got it! :D

Exakt! Som att spendera en timme på att få håret att se ut som att man inte bryr sig om sin frisyr... :D
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag öppnat den och kikat. Mycket riktigt så var det cal 1020



Nån som vet om Cousins har 1020-verk? Eller är det någon här som har ett donatorverk att sälja?

Eller ska jag bara lämna in den till urmakaren för en service.....? (Den enkla, tråkiga lösningen)..
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1358930596.639648.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1358930596.639648.jpg
    62.1 KB · Visningar: 412

Ariste

Audemars
2-Faktor
Denke skrev:
Nu har jag öppnat den och kikat. Mycket riktigt så var det cal 1020
Nån som vet om Cousins har 1020-verk? Eller är det någon här som har ett donatorverk att sälja?
Eller ska jag bara lämna in den till urmakaren för en service.....? (Den enkla, tråkiga lösningen)..
Snyggt jobat, Denke! Har inget verk att erbjuda men det finns delar i bukten om du vet vad du behöver:
http://www.ebay.co.uk/itm/NOS-OMEGA...981640071?pt=Wristwatches&hash=item232734ff87
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-O...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item5aed60d10d

På vilket sätt går den dåligt, har den tappat gångreserven eller går den länge men för snabbt/sakta? Tråkig lösning att lämna in den men är det bara skit i balansen så är det några hundra så går den fint igen. Är det någon del som behöver bytas vid rotor/rotorlager så kan du alltid kolla vad de tar eller leta delar på bukten. The chase goes on....:)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ariste skrev:
Denke skrev:
Nu har jag öppnat den och kikat. Mycket riktigt så var det cal 1020
Nån som vet om Cousins har 1020-verk? Eller är det någon här som har ett donatorverk att sälja?
Eller ska jag bara lämna in den till urmakaren för en service.....? (Den enkla, tråkiga lösningen)..
Snyggt jobat, Denke! Har inget verk att erbjuda men det finns delar i bukten om du vet vad du behöver:
http://www.ebay.co.uk/itm/NOS-OMEGA...981640071?pt=Wristwatches&hash=item232734ff87
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-O...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item5aed60d10d

På vilket sätt går den dåligt, har den tappat gångreserven eller går den länge men för snabbt/sakta? Tråkig lösning att lämna in den men är det bara skit i balansen så är det några hundra så går den fint igen. Är det någon del som behöver bytas vid rotor/rotorlager så kan du alltid kolla vad de tar eller leta delar på bukten. The chase goes on....:)

Den går för fort, sticker säkert iväg en halvtimme per dygn, om inte mer... :(
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Urverkshjälp - Omega Seamaster

Denke skrev:
Ariste skrev:
Denke skrev:
Nu har jag öppnat den och kikat. Mycket riktigt så var det cal 1020
Nån som vet om Cousins har 1020-verk? Eller är det någon här som har ett donatorverk att sälja?
Eller ska jag bara lämna in den till urmakaren för en service.....? (Den enkla, tråkiga lösningen)..
Snyggt jobat, Denke! Har inget verk att erbjuda men det finns delar i bukten om du vet vad du behöver:
http://www.ebay.co.uk/itm/NOS-OMEGA...981640071?pt=Wristwatches&hash=item232734ff87
http://www.ebay.co.uk/itm/VINTAGE-O...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item5aed60d10d

På vilket sätt går den dåligt, har den tappat gångreserven eller går den länge men för snabbt/sakta? Tråkig lösning att lämna in den men är det bara skit i balansen så är det några hundra så går den fint igen. Är det någon del som behöver bytas vid rotor/rotorlager så kan du alltid kolla vad de tar eller leta delar på bukten. The chase goes on....:)

Den går för fort, sticker säkert iväg en halvtimme per dygn, om inte mer... :(

Ett bad i bensin så är den som ny!! :)
 
Topp