• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ut med företagen från köp och sälj!

Xalle

Audemars
2-Faktor
En fri marknad vare sig det gäller på ett klockforum eller i samhället gynnar alla i slut ändan. Ni som inte håller med kan buy the way få Er röst hörd idag på gator och torg bland andra proletärer...
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Jag håller med övriga i princip. Jag tycker detta är ett forum för entusiaster och inte en marknadsplats för företagare. Sedan tror jag att det är värt att tänka till kring ett sådant regelverk innan en förändring görs, jag anar en del praktiska svårigheter (hur dras gränsen för företag, är företagare välkomna om de också postar och i så fall hur mycket behöver de posta etc).

/Klocksebbe
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ett separat företagarforum vore väl trevligt och är en smidigare lösning än att blockera företagen, framförallt om man ibland kanske vill se sådana annonser :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Man kan naturligtvis hoppa över det man inte vill läsa.
Men ska forumet bli enkelt att följa och läsa så skulle det vara lättare att sålla om det var uppdelat.
Hur som hela så får väl administratörerna ta ett beslut om detta.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
...det bidras iaf med en hel del roliga klockor i dessa annonser som vi aldrig skulle få se annars.

Ett evigt bumpande av SKXer, safir-subbar och Black Bays är inte heller så upphetsande.

Sen att handlarna borde bidra till forumets drift som en tack för annonsplatsen är en helt annan sak.
 

16610

Patek
2-Faktor
Finns väl ganska många företag som köper klockor på KS och säljer det på sina egna hemsidor sen för en högre peng.

Det blir liksom ett rent vinstsyfte enligt mig och känns rätt tråkigt.
 

16610

Patek
2-Faktor
Fast det är väl bara en klockbutik eller?

Jag kollar på till exempel "Handla-köpes" och konstaterar att det borde vara flera företag som köper klockor på KS och sedan säljer antingen på deras egna hemsidor eller typ blocket/Tradera/Chrono24/ KS osv.

Att företag köper och sedan säljer klockorna vidare för en högre summa är inte konstigt i sig. ( det ska ju gå runt)
Det "kanske" servar, polerar, lämnar garanti osv.

Det är ju gratis att annonsera på KS och det är klart det nyttjas, då KS är nordens största klockforum.

Det jag tycker är tråkigt är att dessa företag inte bidrar med deras kunskap och tjänster. De utnyttjar bara KS genom köp och sälj.

Varför ska KS inte få del av det hela om de bidrar till fördelar för andra företag?
 

Whedda

Rolex
Personligen har jag inget problem med professionella säljare på forumet. Går jag in på Köp/Sälj så är det ju för att hitta en klocka och om det är en privat eller professionell säljare spelar mindre roll. Det råder ju ingen tvekan om att det bidrar med klockor som annars aldrig dyker upp men har absolut inget emot att forumets admin får någon form av kickback för utrymmet.

Bumpandet till förbannelse är väl snarare det stora problemet då det tar utrymme från nya tillskott.
 

16610

Patek
2-Faktor
Personligen har jag inget problem med professionella säljare på forumet. Går jag in på Köp/Sälj så är det ju för att hitta en klocka och om det är en privat eller professionell säljare spelar mindre roll. Det råder ju ingen tvekan om att det bidrar med klockor som annars aldrig dyker upp men har absolut inget emot att forumets admin får någon form av kickback för utrymmet.

Bumpandet till förbannelse är väl snarare det stora problemet då det tar utrymme från nya tillskott.


Men varför "bumpas" det så ofta och aldrig blir sålda?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vilka är "företag"?

Visst finns de registrerade företag som tex gripenbro, det är ju inga konstigheter. Problemet kommer väl då privatpersoner säljer och köper som ett företag, kanske omsätter 5-10 klockor i veckan. Om man nu anser att det i sig är ett problem.
Vart och vem drar gränsen?

I övrigt tycker jag det är helt jäkla självklart att företagsannonserna skall ge forumet något. Om det är en procentsats eller fast belopp vet jag ej, men 100kr per annons är väl inte orimligt.

Senast in var väl vintagewatch från Italien som delade med sig av några extremt kvalitativa inlägg första veckan för att få tillgång till köp/sälj och nu syns han endast där.
 

Whedda

Rolex
Men varför "bumpas" det så ofta och aldrig blir sålda?

Ja du...min gissning är att klockan är för högt prissatt från första början eller att det är fel marknad för den. Om det är mer eller mindre samma målgrupp som exponeras för den tror jag inte att 100kr prisbump kommer förändra något efter veckor/månaders exponering.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Äh, ingen mer byråkrati nu. Det var nog med att dela upp köp och sälj i två delar.

Kan du inte köra en passaround med din Half-hunter Denke? Tror att det hade gått hem eftersom alla vill slippa se den bumpas.. Jag tycker att den är riktigt ball och hade gärna testat den :)
 

sweedee

Cartier
Vi har faktiskt inte diskuterat det.

Om jag inte ser fel så verkar det gå att ladda upp bilder via forumet, dvs. ni står för hostingen/bandbredden. NI tordes kunna spara in en del kostnader på att ta bort den funktionen och bara tillåta embeds via imgur eller liknande? Om jag inte har missuppfattat hur det funkar.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tordes det inte skulle kunna spara in en del bandbredd/kostnad på att ta bort möjligheten att ladda upp bilder via forumet och istället bara kunna embeda ifrån andra sidor? Dvs imgur osv.

Vi hade så tidigare men detta är mycket smidigare för medlemmarna även om det kostar på.
 
Topp