• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utbytbara delar?

Don

Basic
Går det att byta ut ringen man "snurrar" på dykarklockor?

Den vita pricken längst upp (klockan 12) har trillat av och ringen är generellt sliten. Har en lokal klock-mekaniker som hjälpt mig tidigare med diverse problem.

Men hur löser man detta, antar att det uppstår en del problem. tex. den måste passa storleksmässigt och estetiskt, sen själva (jobbet) bytet i sig.

Var vänder man sig, kan man köpa en billig ring och "sätta på" själv. (min klockmekaniker får sköta den biten)

Men går det alltså att lösa en ny ring, byta och hur?

Vill komma så billigt undan som möjligt =)

Tack för svar!

Går det att byta ut ringen man "snurrar" på dykarklockor?

Den vita pricken längst upp (klockan 12) har trillat av och ringen är generellt sliten. Har en lokal klock-mekaniker som hjälpt mig tidigare med diverse problem.

Men hur löser man detta, antar att det uppstår en del problem. tex. den måste passa storleksmässigt och estetiskt, sen själva (jobbet) bytet i sig.

Var vänder man sig, kan man köpa en billig ring och "sätta på" själv. (min klockmekaniker får sköta den biten)

Men går det alltså att lösa en ny ring, byta och hur?

Vill komma så billigt undan som möjligt =)

Tack för svar!
Gärna lite bilder.
Vilken modell / märke på klockan ?

Tänkte att man såg "taggsen" sorry. Är en ROLEX DEEPSEA. Har inte klockan hemma just nu, så kan tyvärr inte skicka några bilder.

Förlåt, blev en liten sidofråga här nedan som inte hörde till tråden.
Förövrigt verkar priserna dragit iväg ordentligt på nu. Dem släppte väl en "ny modell" av D-blue ganska nyligen?
Satt på chrono igår och hittade inte en enda klocka till rimligt pris. Någon som har gamla reff. till D-blue.

Skärmavbild 2018-10-18 kl. 07.58.29.png

Hittade denna på "klocksnack" alltså inte min bild. Men tyckte den visade bra.

Fattar, såklart det bästa. Vill bara komma lite billigt undan. Vet du var ett sånt jobb kan gå gå på? =)

Har ingen koll på det, tyvärr. Vad jag dock har koll på är att icke-auktoriserade urmakare har väldigt svårt att få tag på nya reservdelar till Rolex. Skulle väl tippa på att själva dykringen kostar några tusenlappar, sen tillkommer arbetet. Dock ska det vara väldigt lätt att byta själv. Bara att poppa av den gamla ringen med en boettkniv och trycka på den nya. Nu vet jag ju inte hur sliten din dykring är, men jag personligen hade låtit den vara eftersom jag gillar när klockorna får lite karaktär och inte ser nya ut. Fast då har jag ju endast vintageklockor också.

• Like
Reactions: Don
Tror jag sett generic pluppar på Ebay . Om det kan vara nåt ? Annars misstänker jag att du får gå till en AD . Eller leva med trasig plupp . Finns säkert både bra och dåliga AM pluppar så googla runt lite .

• Like
Reactions: Don
Jag hade inte heller bytt bezel, men även jag gillar lite karaktär så... fast jag vet hur det känns att sakna en plupp, det hände mig på en klocka för några år sen.
Löste det med en droppe nagellack i hålet, pärlemorfärg till min... här snackar vi komma billigt undan :) (dock dåligt med lume)

Såhär ser min ut idag efter blandad användning under dessa år:
plupp1.jpg

Tillbaka
Topp