• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Utföra en service av mekaniskt ur på egen hand?

Schlop

Breitling
Hejsan!

Är det många på forumet som uträttar egen service på mekaniska ur? När jag tittar runt så verkar det kosta från 1500 att lämna in ett vanligt vintage-ur för service. Är det många som gör detta på egen hand? Jag gissar att man hittar de verktyg, oljor, apparater (ultrajudstvätt och tidsmätare) jobbet kräver under 2500 så i längden...

Hur ser det ut på forumet? Är det många som gör det själv? Jag oroar mig för att klanta till det med något, för lite eller för mycket olja som gör skada efter en period är bara ett orosmoment.
Synpunkter mottages gärna. Bra eller anus?

Mvh
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Man ska nog inte underskatta komplexiteten på dessa jobb. Men köp några gamla skrotklockor och öva på. Internet är ju en guldkälla när det gäller info. Lycka till och ta lite bilder och släng upp.
 

Schlop

Breitling
Det är lite det jag är rädd för, när det väl kommer till kritan så är det kanske en hög komplicerade saker som måste bli rätt. Men jag har några klockor att öva på.
 
C

China

Guest
Du får räkna med att den utrustning som krävs kostar mycket mer än att lämna in ett par klockor till urmakaren för service, och att det tar tid att lära sig. Är du intresserad att prova på så börja med att demontera/montera ett enklare verk, så får du en uppfattning. På länen nedan ett billigt nybörjarprojekt.

http://horologyzone.com/watch/watch-school/watch-movement-disassembly.html

Urverket hittar du hos t.ex. Cousins UK, som också har ett stort sortiment av utrustning. Markera 2650 för caliber och sök, så får du fram urverket.

https://www.cousinsuk.com/catalog/12/2580/1921.aspx
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tid och mod samt en urmakare att fråga när dina försök trots alla fina guider på nätet skiter sig...:)
Ett alternativ kan vara att leta billigare arbetskraft utomlands...
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Problemet här känner jag, ska du serva en klocka måste du veta hur alla delar funkar ihop med varandra. Det är som när man skruvat i bilar med kompisar, värsta exemplet var en polare vars turbosar inte laddade och han undrade om det var något läckage så han tappade laddtrycket, vid närmare eftersökning var axeln av i turbon. Tja liksom han skulle kollat den ens.
 

McGyver

Rolex
Håller ju just på att själv ta denna resa, så jag säger bara - Go for it! :)

Har du intresset så är det bara att köra - det är skitkul!

Men 2500:- för att komma igång är nog en glädjekalkyl om du vill ha en ultraljudstvätt och Timegrapher!

Gjorde en snabb uträkning om du t.ex. handlar det mesta från Cousins:

Oljor 750:-
Tillbehör (pincett, oilers, verkhållare, skruvmejslar, bälg, lupp m.m.) 1000:-
Tvätt/skölj 400:-

=> totalt 2150:

Ultraljudstvätt 500-1000:-(billig!)
Timegrapher 1700:- (billig)

=> totalt ~4500:-

Ultraljudstvätten klarar du dig utan i början, men Timegraphern bör du definitivt ha!

Räkna även med ett antal reservverk/delar i början för skruvar och fjädrar lär flyga och landa på de mesta lämpliga och olämpliga ställen innan du fått styr på motoriken! :cool:

Lycka till!
 

DrDre

Patek
Hejsan!

Är det många på forumet som uträttar egen service på mekaniska ur? När jag tittar runt så verkar det kosta från 1500 att lämna in ett vanligt vintage-ur för service. Är det många som gör detta på egen hand? Jag gissar att man hittar de verktyg, oljor, apparater (ultrajudstvätt och tidsmätare) jobbet kräver under 2500 så i längden...

Hur ser det ut på forumet? Är det många som gör det själv? Jag oroar mig för att klanta till det med något, för lite eller för mycket olja som gör skada efter en period är bara ett orosmoment.
Synpunkter mottages gärna. Bra eller anus?

Mvh

Timezone tror jag det var som hade en kurs i hur man själv skruvar urverk. Tror att man utgick ifrån ett ETA/Unita 6498. Vet dock inte mer är så.
 
Topp