• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utlandsresor under covid-19 sommaren 2020

Många verkar ha valt att stanna inom landets gränser den här sommaren. Det märks inte minst av att det är gott om människor på de mer populära semesterorterna, Öland, Gotland, Österlen, Bohuslän etc.

Många har nog planerat att vara hemma. Men så läser och hör allt fler som valt att åka utomlands till bl a Spanien, Italien, Kroatien, dvs Medelhavsländerna där man har släppt lite på restriktionerna för turismen. Har även hört de som åkt utanför Europa till karibiska öarna som Bahamas där man har öppnat för internationell turism (inkl USA, som man nu stoppar igen).

Ni som har valt att åka. Hur upplever ni det? Får ni semesterkänsla med de restriktioner som gäller? Någon oro runt nya lockdowns. Att kanske bli fast.

Jag hade ju tankt att komma och halsa pa...men fragan ar ju om jag kan komma tillbaka....Just nu ar det tvarstopp for alla ickemedborgare/permanent residents. Och inte vill jag bli satt i karantan pa en flygplats..

Känns som att du får bättre respons om du söker dig till familjeliv.
Tror många här är kloka nog att semestra på hemmaplan.

Är inte medlem på familjeliv. Bryr mig faktiskt inte så mycket vad folk tycker där. Av poster att döma på det här forumet så antar jag att många är vana att resa en hel del både privat och i arbetslivet under normala omständigheter. Några av dessa kanske väljer att resa trots pandemin som råder. Kanske för att de har familj/vänner som de kan besöka. Hur som helst så var jag bara allmänt nyfiken på hur folk här resonerar runt utlandsresor i år.

För egen del har jag ställt in mig på att inte resa förrän man ser hur saker och ting utvecklar sig. Var i alperna och åkte skidor när pandemin började sprida sig i Europa. Veckan efter hemkomsten stängde de ner alla systemen i Italien och grannländerna gjorde detsamma kort därpå. Jag körde en frivillig karantän när jag kom hem. Ingen kan säga något där.

Sedan dess har jag hållit mig på nära håll från hemmet med mindre dagsutflykter. Har inte rest runt i Sverige som många nu gör och det lockar inte ens mig. Alla populära destinationerna är packade med turister från olika delar av landet.

Trots att tennisveckan är inställd i t ex Båstad är det väldigt mycket folk där. Det märks inte att det är någon pandemi direkt. Det är som om folk har tagit semester från den på sina håll och kanter i landet.

Vad gäller utlandsresor har jag ingen lust att hamna i en lockdown där det kan bli svårt att ta sig hem. Man ser hur nyckfullt vissa länder kan stänga ner, öppna och stänga igen om än regionalt.

Svårt att se att man ska få semester känsla oavsett var man åker vare sig man är hemma eller utomlands. Den sociala distansen gör att tillvaron blir allt allt annat än normal. Det är bara att gilla läget. Intressant tid att studera hur olika länder och folk i allmänhet förhåller sig till pandemin.

Tycker Europa är tämligen meningslöst. Sydeuropa är genomkorrupta och vill sänka sin egna ekonomier genom lockdowns och sen ha bailout pengar. Så man vet aldrig vad som händer. Kan vara bra ena veckan och sen stänger allt nästa. Flyg blir inställt, hotell stänger, attraktioner försvinner och restauranger kan stänga.

Svenska turistorter är för mycket turister och inte så skoj. Själv tog jag några veckor i min skärgårdsstuga och väntar på bättre tider.

Senast ändrad:
Tycker Europa är tämligen meningslöst. Sydeuropa är genomkorrupta och vill sänka sin egna ekonomier genom lockdowns och sen ha bailout pengar. Så man vet aldrig vad som händer. Kan vara bra ena veckan och sen stänger allt nästa. Flyg blir inställt, hotell stänger, attraktioner försvinner och restauranger kan stänga.

Svenska turistorter är för mycket turister och inte så skoj. Själv tog jag några veckor i min skärgårdsstuga och väntar på bättre tider.
Grattis. Aldrig fel att ha det lite förspänt och sitta och tycka om andra som har det sämre.

Tillbaka
Topp