• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Utmaning! Hur tjocka är era tre tunnaste ur?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mina tre tunnaste är 11,8 mm tillsammans, kan ni komma i närheten? Två manuella och ett batteridrivet, solitt guld som sig bör!
IMG_0138.JPG
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Man måste bara älska en trådstart som denna på en lördagskväll.
Tyvärr har jag inga tunna ur, men är på jakt efter en tunn och mysig vintagedressare, så jag ska hålla koll på tråden. Tycker gott ni kan ta en bild på framsidorna också:)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag äger bara klockor med komplikationer som drar upp tjockleken. 15,16,16 hamnar mina på :( men en tunn guldis står på tur, tjocka klockor till skjorta blir så klumpigt
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Det många ännu inte förstått är att detta är det nya svarta.
De som väl "förstått" kommer nog få vänta läänge..
Skulle inte banga tex en 15202 i samlingen (tom. den är högst blygsamt tunn jämfört med Aurums trojka), men mer än högst tveksamt huruvida det någonsin kommer att komma mer än den typen av tunna ur på bredare front. Visst finner de respektabla tillverkarna stolthet i att kunna ha ultra-thin i sitt utbud, inte minst så klart i dressarsegmentet, men att det på något sätt skulle slå på bredare front än så är nog en dröm sprungen ur svunna tider...
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
... samtidigt väldigt omodernt och frökenaktigt. Även värda klart mindre tillsammans än vad en gubbsub är idag, trots att bara den batteridrivna kostade 4900 dollar 1979... Ser fram emot ditt bidrag!
Ok, så här är det. Jag kan inte tävla med dina tunna klockor, så är det bara. Jag inventerade och min AP ref BA.14787.0.002 är 5,0mm tjock. Fuskar jag och lånar frugans Piaget (som är en midsize/unisex) är den också ca 5mm. Sedan har jag ett wildcard i form av en guld UG (manuell) som är på väg in med posten, men jag tvivlar på att den är mindre än 5mm. Så i bästa fall dryga 15mm tillsammans, men samtliga i gult guld i alla fall!

AP
IMG_6678.JPG


Piaget
IMG_6674.JPG


UG
IMG_6685.JPG


MEN....(nu blir det nördarnas nörderi) jag kontrar! Utmanar er att slå denna hög;

IMG_6680.JPG


FYRA "lyx" sport stålisar med integrerad länk av dess första ursprungliga ref = 33,2mm!

IMG_6684.JPG

(Ursäkta taskiga bilden tagen under köksfläkten. Klockorna är inte så repiga som de framstår här)

Royal Oak, ref 5402 (premiär 1972, min från 1975-76) 7,2mm
Eterna Kontiki Royal Quartz 1975, 9mm (9,5mm med medaljong)
Girard Perregaux Laureato 1975 8,6mm
Omega Constellation Manhattan ref ST368.1075 (Manhattan kom 1982, men min var första refen med mekaniskt automatiskt verk år 1985. Ok, lite fusk men ändå!) 7,7mm
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De som väl "förstått" kommer nog få vänta läänge..
Skulle inte banga tex en 15202 i samlingen (tom. den är högst blygsamt tunn jämfört med Aurums trojka), men mer än högst tveksamt huruvida det någonsin kommer att komma mer än den typen av tunna ur på bredare front. Visst finner de respektabla tillverkarna stolthet i att kunna ha ultra-thin i sitt utbud, inte minst så klart i dressarsegmentet, men att det på något sätt skulle slå på bredare front än så är nog en dröm sprungen ur svunna tider...
Tja, det är väl kanske lite av ett önsketänkande. Men allt går i cykler brukar det ju heta. Tunna smäckra ur var ju heta under från slutet av femtiotalet och kulminerade ju under åttiotalet där prestigen låg i klockans tunnhet. Nu när oversize trenden tycks ha vänt och storlekarna krymper så måste man ju föra utvecklingen framåt och imponera på något sätt, så varför inte med tunnhet och smäckra klockor? Dessa är ju rätt avancerade att bygga och kräver sin urmakare. Se bara på VCs nya Overseas modeller där de nu försöker matcha APs 15202 och även en kool tunn Calendar modell
IMG_6687.JPG

IMG_6686.JPG

(8,1mm tjock 41,5mm i diameter. Vitt guld)

Eller kan det bli koolare och mer avancerat än Piaget Altiplano 38mm 900P? (3,65mm)
IMG_6688.JPG


Och förresten är min gamla ref 5402 nästan millimetern tunnare än Royal Oak Extra Thin ref 15202 pga att min inte har display back! :D
 
Senast ändrad:
Topp