• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Utsatt för bedrägeri på blocket

Dollar

Basic
2-Faktor
Skulle köpa en Tissot PRS 516 på blocket förra veckan.

Vi kom överens om en köpesumma och att den skulle skickas i ett paket.

Första varningssignalen kommer när säljaren postar ett foto där han skrivit ett postnummer med tre siffror. Andra varningssignalen kommer när säljaren postar försändelsen i ett vanligt kuvert (som ej är försäkrat).

När försändelsen kommer fram är den skadad. Och det syns att det är en falsk klocka.

Sammanfattningsvis så är ärendet nu polisanmält och har också anmält det som ett försäkringsärende hos en specialförsäkring jag har.

Vi får se vart det landar. Men jag har ju sett historierna här på KS. Pengarna jag betalade för den här klockan är inte i närheten av det andra här på forumet åkt på.

Tråkigt att höra! Hoppas att du får tillbaka pengarna och att det medför konsekvenser för bedragaren.

Tråkigt att höra men låter som att detta borde kunna lösa sig.

Vad är det för typ av specialförsäkring?

Blocket har ju en alldeles utmärkt betaltjänst för precis det här scenariot. Diskuterade ni att använda den och vad var i så fall hans bortförklaring?

Bilagor

• FDE16EC3-D0B8-40E8-9ACA-564917991034.jpeg
    FDE16EC3-D0B8-40E8-9ACA-564917991034.jpeg
    355.2 KB · Visningar: 34
Ny vända i ärendet

En jurist jag pratat med är villig att stämma i domstol för brott mot köprättsreglerna. De vill dock att jag betalar 500 kr för det (2000 kr i självrisk), i övrigt täcker min rättsskyddsförsäkring eventuella rättegångskostnader.

Vad tycker ni, är det värt det?

Ny vända i ärendet

En jurist jag pratat med är villig att stämma i domstol för brott mot köprättsreglerna. De vill dock att jag betalar 500 kr för det (2000 kr i självrisk), i övrigt täcker min rättsskyddsförsäkring eventuella rättegångskostnader.

Vad tycker ni, är det värt det?
Det hade jag absolut inte orkat med.
Ta det som en läropeng och var glad att det inte var mer pengar du blev av med.

Är det köpt från en näringsidkare? Annars kan man väl inte driva ett ärende som brott mot köprättsreglerna?

Skulle köpa en Tissot PRS 516 på blocket förra veckan.

Vi kom överens om en köpesumma och att den skulle skickas i ett paket.

Första varningssignalen kommer när säljaren postar ett foto där han skrivit ett postnummer med tre siffror. Andra varningssignalen kommer när säljaren postar försändelsen i ett vanligt kuvert (som ej är försäkrat).

När försändelsen kommer fram är den skadad. Och det syns att det är en falsk klocka.

Sammanfattningsvis så är ärendet nu polisanmält och har också anmält det som ett försäkringsärende hos en specialförsäkring jag har.

Vi får se vart det landar. Men jag har ju sett historierna här på KS. Pengarna jag betalade för den här klockan är inte i närheten av det andra här på forumet åkt på.
Fake Tissot!? Hade ingen aning om man öht gjorde fakes av ”billiga” klockor.

Jag gissar bara men antar han skrattar åt att du funderar på att betala 500 för att eventuellt få tillbaka 1500 (1000kr) och lägga all tid du behöver i ett rättsfall för dom pengarna?
Säkert. Men det blir ett småmål om det understiget 10 000, de avklaras på typ 10 minuter. Tänk typ Judge Judy

Är det köpt från en näringsidkare? Annars kan man väl inte driva ett ärende som brott mot köprättsreglerna?
Det kommer att drivas som ett brott mot Köprätten om jag väljer att gå vidare. Köprätten gäller privatperson - privatperson. Om det är näringsidkare så är det konsumentköplagen istället

Du ska dit också. Och hem. Och prata med en jurist mm.
Och eventuellt ta ut en semesterdag/flex etc. om du inte är student. Så det tillkommer en del andra kostnader. Förstår att det är surt och man blir riktigt förbannad när detta händer. Men allt detta jobb för att få tillbaks ett par hundralappar. Nja..... 🤨

Djävulens advokat: Nu har vi ju inte hört alla sidor här i tråden, men kan det vara så att personen du köpte av helt enkelt bara är okunnig? Att han själv köpt klockan i god tro (och inte förstod att den inte var äkta för att han bara inte kan klockor) och sen inte heller förstår att man inte kan skicka en klocka i ett oförsäkrat kuvert?

Djävulens advokat: Nu har vi ju inte hört alla sidor här i tråden, men kan det vara så att personen du köpte av helt enkelt bara är okunnig? Att han själv köpt klockan i god tro (och inte förstod att den inte var äkta för att han bara inte kan klockor) och sen inte heller förstår att man inte kan skicka en klocka i ett oförsäkrat kuvert?
Oavsett så har han sålt en falsk klocka. Lagen gäller alla oavsett om man kan den eller ej.

Oavsett så har han sålt en falsk klocka. Lagen gäller alla oavsett om man kan den eller ej.
Det ska väl fortfarande bevisas att säljaren gjort det med uppsåt och visste om att den var falsk vid försäljningstillfället?
Övertygad om att 1500 för en begagnad Tissot inte sticker ut.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp