• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VÄLGÖRENHETSAUKTION: En Certina för flyktingkrisen!

frere

Audemars
2-Faktor
Ingen kan undgå den rådande flyktingkatastrofen i Europa, Mellanöstern och Afrika. Sociala medier flödar av engagemang och även här på forumet verkar folk välvilliga och hjälpsamma. Många av oss har säkert redan öppnat både plånboken och vindsförrådet för att hjälpa de behövande.

Själv vill jag gärna bidra med en liten välgörenhetsauktion. En klocka till högstbjudande och pengarna går till Läkare utan gränser (MSF) för deras arbete i krishärdarna i Syrien och i Afrika, men också på Medelhavet, i Grekland och på Balkan: www.lakareutangranser.se

msf-sweden-logo-fb-share.png


Auktionsobjektet har varit min vardagliga beater i ett par år: en enkel men schysst Certina DS Action, quartz, 41 mm. Den köptes för att tåla en pappaledighets snälla och ofarliga strapatser och den har garanterat bara sett Medelhavet från den soliga, ljusa och rika sidan.

IMG_0874.JPG


Skicket är inslitet men adekvat (lite blekt insert, nån repa i PVD:n på vridringen, nåt mindre märke i boetten och något på länken, som också har sedvanliga repor). Den ser helt enkelt ut som en lagom använd dykarklocka brukar göra. Batteriet är bytt i förra veckan och ett länkstift byttes idag. Kommer med full länk men utan box och kvitto (ni får lita på mig när jag påstår att jag köpte den 2011 på Klockmaster i Uppsala).

Det här är möjligen den klocka jag själv skulle välja om jag skulle ta med mig fru och tre barn för att korsa havet i en rostig skorv, försöka forcera en fem mil lång motorvägstunnel eller sova på en tågstation i Ungern. Mina andra klockor skulle antingen läcka eller få mig rånad, och jag skulle i vilket fall som helst behöva sälja dem för att ha råd att starta ett nytt liv i ett främmande land. Men nu behöver jag den alltså inte - för min trygga tillvaro duger det bra med spröda små vintageur.

Auktion sker med bud direkt i tråden. Vi startar på 100 kr och höjer med minst jämna femtilappar. Högsta budet på söndag 20/9 klockan 20.00 vinner.

Swish eller motsv. till mig, som därefter skickar klockan. Om köparen är nöjd (erbjuder 24 h returrätt) skänker jag vidare 100% av köpesumman till Läkare utan gränser. Om budgivningen inte tar skruv tar jag mig friheten att bjuda över och kommer då alltså att få betala för att behålla min egen klocka.

Happy bidding!
 

Bilagor

  • IMG_0871.JPG
    IMG_0871.JPG
    307.1 KB · Visningar: 85
  • IMG_0872.JPG
    IMG_0872.JPG
    337.2 KB · Visningar: 80

Molgan

Cartier
Behjärtansvärt iniativ, jag känner oerhörda sympatier för alla dem som flyr för sina liv, tro inget annat.
Men jag har svårt att se hur vi kan få bota cancern med plåster?
De omänskligt blodtörstiga "människorna" bakom IS, boko haram mfl måste förgöras innan människorna som lever där kan se ljuset igen..ingen skall tro att IS krigarna självmant kommer att lägga ned sina vapen.
.
Vi behöver en kraftfull insats från väst med Nato i spetsen, det går inte blunda längre, som det är idag lever människorna i hjälp-organisationerna på plats ett väldigt farligt liv då de har mycket begränsat militärt skydd för sitt arbete.

Går det inte dra igång en sådan kampanj, likt den media kör nu med flykting-krisen? Om lika stort massmedialt utrymme skulle spenderas på att försöka få väst att gå in och aktivt hjälpa människorna att slå tillbaka det onda?

Givetvis utesluter inte det ena det andra, men värt att tänka på.
 
Behjärtansvärt iniativ, jag känner oerhörda sympatier för alla dem som flyr för sina liv, tro inget annat.
Men jag har svårt att se hur vi kan få bota cancern med plåster?
De omänskligt blodtörstiga "människorna" bakom IS, boko haram mfl måste förgöras innan människorna som lever där kan se ljuset igen..ingen skall tro att IS krigarna självmant kommer att lägga ned sina vapen.
.
Vi behöver en kraftfull insats från väst med Nato i spetsen, det går inte blunda längre, som det är idag lever människorna i hjälp-organisationerna på plats ett väldigt farligt liv då de har mycket begränsat militärt skydd för sitt arbete.

Går det inte dra igång en sådan kampanj, likt den media kör nu med flykting-krisen? Om lika stort massmedialt utrymme skulle spenderas på att försöka få väst att gå in och aktivt hjälpa människorna att slå tillbaka det onda?

Givetvis utesluter inte det ena det andra, men värt att tänka på.
Herregud
Det är västvärlden som ligger bakom allt detta!
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Behjärtansvärt iniativ, jag känner oerhörda sympatier för alla dem som flyr för sina liv, tro inget annat.
Men jag har svårt att se hur vi kan få bota cancern med plåster?
De omänskligt blodtörstiga "människorna" bakom IS, boko haram mfl måste förgöras innan människorna som lever där kan se ljuset igen..ingen skall tro att IS krigarna självmant kommer att lägga ned sina vapen.
.
Vi behöver en kraftfull insats från väst med Nato i spetsen, det går inte blunda längre, som det är idag lever människorna i hjälp-organisationerna på plats ett väldigt farligt liv då de har mycket begränsat militärt skydd för sitt arbete.

Går det inte dra igång en sådan kampanj, likt den media kör nu med flykting-krisen? Om lika stort massmedialt utrymme skulle spenderas på att försöka få väst att gå in och aktivt hjälpa människorna att slå tillbaka det onda?

Givetvis utesluter inte det ena det andra, men värt att tänka på.
Hur exakt ska en kraftfull Natoledd insats hjälpa? Irak och Afghanistan är praktexempel på att asymmetrisk krigsföring som dessa as använder inte går att besegra med konventionella krigsformer. Jag tror så mycket mer på att systematisk nöta ner dem med drönare och psykologisk krigsföring som USA gör just nu.

Ett till stort krig i Mellanöstern där dessutom Ryssland är intressenter skulle vara en total katastrof, och skulle mycket väl kunna vara gnistan som till slut startar ett nytt kallt krig.
 

Molgan

Cartier
Hur exakt ska en kraftfull Natoledd insats hjälpa? Irak och Afghanistan är praktexempel på att asymmetrisk krigsföring som dessa as använder inte går att besegra med konventionella krigsformer. Jag tror så mycket mer på att systematisk nöta ner dem med drönare och psykologisk krigsföring som USA gör just nu.

Ett till stort krig i Mellanöstern där dessutom Ryssland är intressenter skulle vara en total katastrof, och skulle mycket väl kunna vara gnistan som till slut startar ett nytt kallt krig.

Det är mycket effektivt, jag håller med, men jag är rädd att det tar för lång tid, men frågan är om västvärlden är redo för ett krig som kan komma att kräva 100 000 tals soldaters liv? Tveksamt, men folket i syrien, irak, afghanistan , nord- afrika klara det inte själva, så mycket är då säkert.
Jag önska det fanns en lösning.
 

frere

Audemars
2-Faktor
@Molgan, här får jag nog hålla med uragenten om att det är bäst att hålla detta till en auktionstråd och ta politiken på annan plats. Ämnet engagerar, folk tycker olika, jag tror på bistånd till civilbefolkningen och jag är väldigt tacksam för de inkomna buden.
 
@frere Fantastiskt initiativ, läkare utan gränser gör en fantastisk insats vart det än måtte vara med egna liv som insats så hjälper de till för att lindra för de som blir mest utsatta för elände vare sig denna är människo eller naturskapad.
@_uragenten_ Bra bjudet och stort grattis till ny klocka! Varje gång du ser efter tiden vet du vilken god sak du har gett ditt stöd till.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Stort tack till _uragenten_ för otroligt generös budning, och tack även till alla andra som varit med!

Varje gång du ser efter tiden vet du vilken god sak du har gett ditt stöd till.

Passar bra med vridring och visare i läkare utan gränsers röda färg, som en liten påminnelse. Lite som deras egen specialare med nomos, men med mer pengar till välgörenhet:)
 
Topp