• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väger mellan Rolex OP 39 (114300) och Tudor BB58

Vilken hade du valt?

  • Tudor Black Bay 58

    Röster: 59 47.6%
  • Rolex - OP 39, Blå tavla

    Röster: 65 52.4%

  • Totala väljare
    124

eklundz

Breitling
Hej, helt ny på forumet och efter några veckors research och grävande så närmar jag mig mitt första ordentliga klockköp!

Jag har möjlighet att köpa en ny Tudor BB58 och/eller en Rolex OP 39 med blå tavla (ref114300).

Jag är lite kluven i vilken som är det bästa köpet. Jag är helt med på att de är väldigt olika i stilen, men jag gillar båda.
Är det någon som har erfarenhet nog att uttala sig om förväntat andrahandsvärde på dessa modeller? Vet att BB58an är typ omöjlig att få tag på, vilket gör den eftertraktad, men sånt kan ju ändras om Tudor sätter fart på produktionen.

Rolexen är en instegsmodell, vilket, jag antar, gör att den inte lär öka mycket i värde?

Som sagt, detta skulle vara min första ordentliga klocka, och har precis kommit igång med all research kring modellerna, urverken osv. Så skulle uppskatta alla tips, förslag och åsikter, både objektiva och subjektiva. Har någon här testat båda? Är det någon som äger någon av klockorna har något att säga om dem som kan underlätta i mitt val?

Tack på förhand!
 

eklundz

Breitling
Lite mycket fokus på värdeökning,andrahandsvärde samt hur eftertraktade klockorna är... inget nytt den senaste tiden iofs..

Mitt tips:Köp den du gillar och skit i resten :)
Förstår vad du säger. Jag vill bara göra ett sunt köp ;). Så det känns rimligt att inte bara tänka på vad man gillar så att säga
 

Eqn

Panerai
Ingen av de kommer vara en speciellt dålig affär om du köper ny från ad, köp den du tycker verkar mest nice
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Tudor BB58 alla dagar i veckan. Väldigt fin klocka till ett vettigt pris. Ångrar redan att jag sålde min..

OP är en trevlig klocka om man väljer 36mm men det är vad jag tycker. Tycker 39an känns oproportionerlig på något vis. I slutändan håller jag med tidigare inlägg: köp det du gillar mest!
 

David71

Rolex
2-Faktor
Skulle välja OP. För egen del skulle jag nog ganska snabbt tröttna på BB58ans nitade länk och fejkpatinerade lysmassa.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Håller Tudor högt, men Rolex högre. Så definitivt OP. Har inte en susning om möjligt andrahandsvärde på någon av dem.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Svaret kanske borde vara en vit OP 36mm :)
Finns ju blå med 3,6,9 också men den vita med stick är fin. 39mm blir lätt lite stor och kanske inte riktigt lika bra proportioner som 36mm. BB58a är ju en juste men rätt tråkig klocka.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Enligt mig är BB58 en otroligt lyckad klocka. Kölistorna visar väl det också. Sen är den otroligt prisvärd tycker jag - Inhouseverk och allt. Man får väl dessutom i princip tillbaka vad man betalade om man väljer att sälja? Sen är ju OP ooooootroligt tråkig men nu blir det ju subjektivt. Så - BB58.
 

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag her testat båda men inte ägt någondera. BB58 är riktigt bra tycker jag, men OP 39 med blå tavla är inte tokig den heller. Personligen föredrar jag dock likt @Bezelman 36mm och likt @DrDre svart eller vit. Detta är mina subjektiva synpunkter, men för att kunna svara på frågan vilken klocka du borde köpa behövs mera information om dig...har du andra klockor eller vill du att denna skall fungera i alla tänkbara sammanhang (isåfall röstar jag på OP), vad jobbar du med och hur klär du dig i allmänhet (med kostym/kavaj passar OP bättre men med mera ledig klädsel BB58 tycker jag), vad har du för hobbies (om du tex dyker är ju BB58 lämplig) osv. Dessutom, hur stor är du och vad är handledens omkrets? Jag skulle säga att ifall handleden inte är en rejäl bit över 17cm så skulle jag allvarligt överväga 36mm istället för 39mm på OP. Slutligen, ifall du inte redan gjort det, ta dig till en butik för att klämma och prova klockorna innan du bestämmer dig.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Har ägt en blå OP39 tidigare och var väl inte helt nöjd. Tavlan gör sig bättre på bild än i verkligheten så ska du ha en OP så förespråkar jag starkt svart eller vit precis som en del andra i den här tråden. 39 eller 36 beror helt på din handled. Är det specifikt den blåa du tänker så hade jag valt BB58 istället
 

eklundz

Breitling
Har ägt en blå OP39 tidigare och var väl inte helt nöjd. Tavlan gör sig bättre på bild än i verkligheten så ska du ha en OP så förespråkar jag starkt svart eller vit precis som en del andra i den här tråden. 39 eller 36 beror helt på din handled. Är det specifikt den blåa du tänker så hade jag valt BB58 istället
Vad var det med tavlan som du inte kände dig nöjd med?
 

chrs

Cartier
Vad är poängen med att köpa klockan då?
Håller med. Klockor ska inte betraktas som en aktie eller annan form av investering (i mitt tycke). Det är en bruksvara. Köp den DU vill ha och som du kommer använda, ska du "bara" ha en klocka kanske du ska köra på en med datum? :)

Sen är det mestadels sportrolex (GMT, Sub, SD) i stål som ökar så fånigt mycket, om du inte verkligen vill punga ut och gå på typ AP, PP osv.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Vad var det med tavlan som du inte kände dig nöjd med?
I allt annat än direkt ljus är tavlan väldigt mörk och detaljfattig. Endast de lumade indexmarkeringarna ( vid 3,6,9) syns medans resten blir som ett mörkblått hav av ingenting. Nu syftar jag inte till lumen i sig i mörker, det faktum att tavlan blir så mörk och att gulddetaljerna smälter in i det gör att de vita markeringarna sticker ut väldigt mycket. Vet inte hur jag kan beskriva det bättre än så, hoppas du fattar :D Googla på klockan så ser du snabbt skillnaden i väldigt bra ljus kontra bara "ok" ljus
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Snodde två bilder från www lite snabbt som jag hoppas förklarar lite bättre :)
Förväntningar:
1.jpg

Verklighet:
2.jpg
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Tack! Väldigt tydligt :sorry:. Det såg mindre kul ut. Någon som vet om Datejust med blå tavla är likadan?
Skulle säga att den största skillnaden är just indexmarkeringarna. OP 36, OP 39 (vit, svart), DJ har lumade markeringar hela vägen runt vilket i min mening gör dem mycket snyggare.

Edit: snodde en bild till dig som referens om hur en blå DJ ser ut i verkligheten :)
1.jpg
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Håller med. Klockor ska inte betraktas som en aktie eller annan form av investering (i mitt tycke). Det är en bruksvara. Köp den DU vill ha och som du kommer använda, ska du "bara" ha en klocka kanske du ska köra på en med datum? :)

Sen är det mestadels sportrolex (GMT, Sub, SD) i stål som ökar så fånigt mycket, om du inte verkligen vill punga ut och gå på typ AP, PP osv.
Känns som att många nya användare måste lära sig googla bättre. Söker man på säker investering så får jag upp placera.nu som förslag
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Släpp tankarna om andrahandsvärde. Du kollar på helt fel klockor i fel segment för detta.
Jag säger inte att det är mindre idioti att tänka i de banorna gällande mycket dyrare/populärare modeller men där kan man ju i alla fall se en trend senaste åren.

Gå efter vilken klocka du tycker är snyggast bara. Jag röstar för BB58 i detta fall.
 
Senast ändrad:

Timer

Panerai
Hej, helt ny på forumet och efter några veckors research och grävande så närmar jag mig mitt första ordentliga klockköp!

Jag har möjlighet att köpa en ny Tudor BB58 och/eller en Rolex OP 39 med blå tavla (ref114300).

Jag är lite kluven i vilken som är det bästa köpet. Jag är helt med på att de är väldigt olika i stilen, men jag gillar båda.
Är det någon som har erfarenhet nog att uttala sig om förväntat andrahandsvärde på dessa modeller? Vet att BB58an är typ omöjlig att få tag på, vilket gör den eftertraktad, men sånt kan ju ändras om Tudor sätter fart på produktionen.

Rolexen är en instegsmodell, vilket, jag antar, gör att den inte lär öka mycket i värde?

Som sagt, detta skulle vara min första ordentliga klocka, och har precis kommit igång med all research kring modellerna, urverken osv. Så skulle uppskatta alla tips, förslag och åsikter, både objektiva och subjektiva. Har någon här testat båda? Är det någon som äger någon av klockorna har något att säga om dem som kan underlätta i mitt val?

Tack på förhand!
Bra valmöjligheter!

Råder dig dock att titta på denna på köp och sälj:
https://klocksnack.se/threads/rolex-oyster-perpetual-116000-vit-tavla-sista-prisbump.121659/

Tillfälle till en löjligt bra deal, borde lätt gå för några tusen upp från detta men tydligen ingen i köpfas just nu. @Streptokocker verkar ha drabbats av ett akut fall av flipparsjukan, behöver ev träffa en läkare? ;)
 

Bofors

Cartier
2-Faktor
Personligen hade jag valt BB58 då den sitter som en smäck på armen
Bra valmöjligheter!

Råder dig dock att titta på denna på köp och sälj:
https://klocksnack.se/threads/rolex-oyster-perpetual-116000-vit-tavla-sista-prisbump.121659/

Tillfälle till en löjligt bra deal, borde lätt gå för några tusen upp från detta men tydligen ingen i köpfas just nu. @Streptokocker verkar ha drabbats av ett akut fall av flipparsjukan, behöver ev träffa en läkare? ;)

HAHA! Jag tror dock inte det går att bota den sjukdomen ;)
 
Topp