• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väggklocka urverk

Anneli

Breitling
Är verkligen ingen som kan något om klockor och min fråga är nog ute i periferin när det gäller det ni håller på med här men har inte hittat någon info på nätet. Jag håller på lite med betonggjutning och har nu fått för mig att göra en väggklocka i betong med ett helt vanligt billigt urverk, problemet är att de jag hittar har så kort axel och den urtavla jag gjutit är ca 38 mm ( kan justera det lite). Så snälla någon hjälp mig - finns det förlängningar att sätta visarna på eller var får jag tag i urverk med längre axel?

Blir innerligt tacksam för svar och är ledsen om jag upptar er tid.

MVH
Anneli
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är verkligen ingen som kan något om klockor och min fråga är nog ute i periferin när det gäller det ni håller på med här men har inte hittat någon info på nätet. Jag håller på lite med betonggjutning och har nu fått för mig att göra en väggklocka i betong med ett helt vanligt billigt urverk, problemet är att de jag hittar har så kort axel och den urtavla jag gjutit är ca 38 mm ( kan justera det lite). Så snälla någon hjälp mig - finns det förlängningar att sätta visarna på eller var får jag tag i urverk med längre axel?

Blir innerligt tacksam för svar och är ledsen om jag upptar er tid.

MVH
Anneli


Hej Anneli och välkommen till forumet, jag tror det kan bli svårt att hitta en sådan "axel" som du söker då det egentligen är 3 st olika rör som visarna placeras på.(annars skulle ju alla visarna snurra runt likadant) . :) Jag ska dock inte säga att jag är 100% säker på att det inte finns, någon annan får gärna rätta mig...

Jag skulle nog kolla runt om du inte kan hitta något annat urverk som är mer lämpligt för ditt ändamål.
 

Anneli

Breitling
Tack snälla för ditt svar! Vad för urverk menar du då, har du något förslag jag kan tänka mig vilket urverk som helst bara det passar :)

Anneli
 

Anneli

Breitling
Förstår att det är urverk, byggen m.m på en annan nivå än färdiga verk som ni håller på med här, men vet helt enkelt inte vart jag ska vända mig. Har sökt som en galning på nätet för att hitta något som skulle passa till mitt lilla projekt.

Här är en bild på det jag nu gjutit, det är en navkapsel från en äldre Mercedes som jag tänkte göra till en klocka.. men som sagt var svårare än jag trott att hitta ett urverk som passar då tjockleken i mitten är ca 4 cm :/


 

Anneli

Breitling
navkapsel.jpg
 

Minuteman

Rolex
Förstår att det är urverk, byggen m.m på en annan nivå än färdiga verk som ni håller på med här, men vet helt enkelt inte vart jag ska vända mig. Har sökt som en galning på nätet för att hitta något som skulle passa till mitt lilla projekt.

Här är en bild på det jag nu gjutit, det är en navkapsel från en äldre Mercedes som jag tänkte göra till en klocka.. men som sagt var svårare än jag trott att hitta ett urverk som passar då tjockleken i mitten är ca 4 cm :/


Antar att tricket är att minska tjockleken genom att ha en lagom djup "urgröpning" på baksidan för urverket.
Jag har sett urverk som skall passa för 28mm godstjocklek på Conrad.se

Nu har du ju redan gjutit, så då är det ju tyvärr svårt att fixa...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tittade runt lite på ebay och liknande, men precis som Fixoflex hittade jag bara de som benämndes som "extra long stem" gjord för 25-28mm godsstorlek. Finns det ingen möjlighet att gröpa ur ytterligare på baksidan?
 

Anneli

Breitling
Ja, det är tydligen det alternativet jag har.. får göra en ny provgjutning med en urgröpning på baksidan .. är ju så mycket smidigare med slät baksida ;) Jag får återkomma till er och visa hur det blev om ni är intresserade.
Ett stort tack till er som engagerat er i min frågeställning!
:happyhappy: Anneli
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, det är tydligen det alternativet jag har.. får göra en ny provgjutning med en urgröpning på baksidan .. är ju så mycket smidigare med slät baksida ;) Jag får återkomma till er och visa hur det blev om ni är intresserade.
Ett stort tack till er som engagerat er i min frågeställning!
:happyhappy: Anneli

Absolut, visa gärna upp resultatet! :) studerar du konst eller liknande?
 

Minuteman

Rolex
Ja, det är tydligen det alternativet jag har.. får göra en ny provgjutning med en urgröpning på baksidan .. är ju så mycket smidigare med slät baksida ;) Jag får återkomma till er och visa hur det blev om ni är intresserade.
Ett stort tack till er som engagerat er i min frågeställning!
:happyhappy: Anneli
Tror att helheten blir bättre med urholkning också.
Annars sticker ju urverket ut på baksidan, så då kommer ju hela klockan att sticka ut från väggen.

Lycka till. Skall bli kul att se resultatet. :)
 
Topp