• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väldigt gamla klockor på Ebay, äkta?

Schlop

Breitling
Hejsan!

Ibland när jag tittar runt på Ebay så dyker det upp klockor runt 100 år gamla. Ibland mer och sägs fungerar utan problem. Exempel är denna säljaren: http://www.ebay.com/sch/gregorytr10/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Kostar en 100 år gammal klocka i fungerande skick, inga större skador eller mögel under 5000 kr? För mig är det konstigt att det inte finns samlare som driver upp priset på en så gammal klocka. Är det kopior? Ombyggda och för mycket reservdelar? Helt värdelösa? Ofantliga kvantiteter?

Med vänliga och fundersamma hälsningar!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det finns nog en del skumma klockor, men generellt är det nog så att intresset inte är så stort för äldre klockor av "dussinmärken". Delvis beroende att de oftast är så små. Det är på samma sätt med bilar. Hur många är intresserade av T-Fordar idag? Sportbilar från 50-60 tal är klart hetast.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Hejsan!

Ibland när jag tittar runt på Ebay så dyker det upp klockor runt 100 år gamla. Ibland mer och sägs fungerar utan problem. Exempel är denna säljaren: http://www.ebay.com/sch/gregorytr10/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Kostar en 100 år gammal klocka i fungerande skick, inga större skador eller mögel under 5000 kr? För mig är det konstigt att det inte finns samlare som driver upp priset på en så gammal klocka. Är det kopior? Ombyggda och för mycket reservdelar? Helt värdelösa? Ofantliga kvantiteter?

Med vänliga och fundersamma hälsningar!

hopkok, halvfejk, nymålade tavlor, gamla fickursverk i nya boetter, dvs hittepå... ...är min bild, men jag är långt ifrån nån expert på dessa, men vad jag förstår finns det montering i östeuropa ...dessa exempel var ju rätt beskedliga, det kan bli ännu värre när de försöker insinuera militär bakgrund eller historiskt värde från kända tillverkare, Omega, Vacheron etc...
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Det finns nog en del skumma klockor, men generellt är det nog så att intresset inte är så stort för äldre klockor av "dussinmärken". Delvis beroende att de oftast är så små. .

...det vanliga är att hopkoken är fashionabelt stora, pga fickursverken... +42mm

däremot kan man hitta fina äldre klockor 33-34mm från både omega och longines från 40-talet för under 5000:- också, men det var inte sådana OP länkade till
 
C

China

Guest
hopkok, halvfejk, nymålade tavlor, gamla fickursverk i nya boetter, dvs hittepå... ...är min bild, men jag är långt ifrån nån expert på dessa, men vad jag förstår finns det montering i östeuropa ...dessa exempel var ju rätt beskedliga, det kan bli ännu värre när de försöker insinuera militär bakgrund eller historiskt värde från kända tillverkare, Omega, Vacheron etc...

Det finns ett ökänt om än anonymt urmakeri i Kiev som periodvis översvämmar Ebay med sällsynta klockor, min gissning är att mycket av alla fina "fynd" från Östeuropeiska säljare har det ursprunget. Trist att de här gossarna fokuserar på fejk och fusk, mycket är riktigt skickligt gjort, och de skulle förmodligen kunna tjäna en ärlig slant på renoveringar. Jag gick själv på en tvärnit för några år sedan då jag köpte en "trench watch" som vid en noggrannare inspektion visade sig vara nytillverkad. Man lär så länge man lever...
 

POO

Panerai
Postades an artikel på gamla TTT i frågan. Och då var det just östsatare som satte ihop klockor av gamla fickur, de var väl dock helt öppna med vad de höll på med.
Personligen kan jag väl tycka att det är ganska kul att gamla klockor får nytt liv. Och är verk och tavla tex omega i en ny boett så är det ju i någon mån en "äkta" klocka. Dock ska de ju inte marknadsföras som något annat än vad de är.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En rätt bra tumregel är att först kolla var säljaren är ifrån, undvik öststaterna, samt kolla storleken. Vad jag har förstått finns det knappt några stora, med dagens mått mätt, ur från början av 1900-talet.
 

Zingbats

Breitling
Säljaren i annonsen skriver ju faktiskt att det är nytillverkade boetter med gamla sekelskiftesverk. Verken kommer från fickur då armbandsuren inte kom förrän under första världskriget. Vanligt folk hade inte armbandsur förrän på 20-30-talet, eller till och med 40-talet och då mycket mindre, ca 25-35 mm i diameter.


Hejsan!

Ibland när jag tittar runt på Ebay så dyker det upp klockor runt 100 år gamla. Ibland mer och sägs fungerar utan problem. Exempel är denna säljaren: http://www.ebay.com/sch/gregorytr10/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Kostar en 100 år gammal klocka i fungerande skick, inga större skador eller mögel under 5000 kr? För mig är det konstigt att det inte finns samlare som driver upp priset på en så gammal klocka. Är det kopior? Ombyggda och för mycket reservdelar? Helt värdelösa? Ofantliga kvantiteter?

Med vänliga och fundersamma hälsningar!
 
Topp