• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väldigt OT om iTunes och ny dator

Mangusta

Cartier
Jag vet att det inte har det minsta att göra med klockor men var hittar man så mycket män som kanske kan svara på teknikfrågor som här? ;)

Har en ny dator med Windows 8. Har fört över alla foton, musik och dokument från den gamla datorn till den nya. När jag pluggar in olika iSaker så får jag meddelande om att iSaken bara kan vara kopplad till ett bibliotek (gamla datorn) och kommer att radera allt och ersätta med nya datorns bibliotek. :eek: Blir det här en katastrof? Kommer alla meddelanden, kontakter och all annan info att försvinna om man trycker på fortsätt? Jag kan bara INTE förlora mina gamla sms och diverse annat från iPhonen.

Gjorde förresten en back-up på en gammal iPad och skulle köra över den infon på en ny iPad men det enda som kom med var apparna??? Musik och foton (från den gamla) kom inte med trots att jag gjorde "Restore" som man ska göra om man vill få den nya att se ut som den gamla iSaken. Så nu måste jag synka det manuellt om jag vill ha med det på den nya iPaden. Suck.

Jag verkligen avskyr iTunes ibland. :mad:
 

Marhoi

Friends of KS
Du vill se till att inte synkronisera någon data från iTunes och dess bibliotek till din telefon, du vill göra tvärtom. Se därför till att alla filer, appar, bilder etc per flik är urbockade innan du synkroniserar (avbocka också automatisk synk vid anslutning av en iEnhet så att inga missöden uppstår).

Gällande din restore, gjorde du en full backup? En sådan via iTunes inkluderar alles, inte bara appar.

I övrigt rekommenderas Dropbox och instantsynk av bilder dit samt en säkerhetskopia i molnet (iCloud) för dina nya enheter där bilderna exkluderas (då dessa tar stor plats och iCloud är bara 5GB stort i standardutförande), därav Dropbox. På detta vis kan du avinstallera iTunes och aldrig någonsin ta i det igen. Skit är vad det är!
 

Mangusta

Cartier
Du vill se till att inte synkronisera någon data från iTunes och dess bibliotek till din telefon, du vill göra tvärtom. Se därför till att alla filer, appar, bilder etc per flik är urbockade innan du synkroniserar (avbocka också automatisk synk vid anslutning av en iEnhet så att inga missöden uppstår).

Gällande din restore, gjorde du en full backup? En sådan via iTunes inkluderar alles, inte bara appar.

I övrigt rekommenderas Dropbox och instantsynk av bilder dit samt en säkerhetskopia i molnet (iCloud) för dina nya enheter där bilderna exkluderas (då dessa tar stor plats och iCloud är bara 5GB stort i standardutförande), därav Dropbox. På detta vis kan du avinstallera iTunes och aldrig någonsin ta i det igen. Skit är vad det är!

Hm. Jag fattar inte. Har synkat och gjort back-up på den gamla datorn i alla år utan problem. Synkade en ny iPod för två dagar sen på den gamla datorn och gjorde följande: la in gamla iPoden- back-up- tog ut den. Satte i den nya iPoden- restore från iPod1- allt kom med. Flyttade alla dokument, musk etc idag från gamla datorn till nya. Laddade ner iTunes. Satte i gammal iPad-back-up- tog ut. Satte i nya iPad-restore från gamla iPad och fick bara med apparna trots att jag ville ha med hela gamla iPaden på den nya så att säga.

Då satte jag i nya iPaden igen och fick ett svar om att den bara kan vara synkad till en dator och om jag fortsätter så raderar den hela iPaden och synkar mot nya datorns bibliotek. Men den hade ju redan synkat en gång första gången den sattes i datorn så varför kom inte allt det med då??? Och vad händer om jag gör fortsätt på uppmaningen att den raderar och börjar om? Det är inte hela världen på iSakerna, förutom iPhonen, men vid något tillfälle måste jag ju göra back-up på iPhone på nya datorn och det skrämmer mig. :nailbiting:

Jag vill helst inte använda molntjänster. Har du lust att förklara ditt första stycke igen? Jag tänker och tänker men fattar inte riktigt hur du menar. :angel:
 

Mangusta

Cartier
Kopplade in allt igen och undrar om jag gör fel trots att jag har gjort det här 55 gånger genom åren. :bag: Om jag sätter in den nya iPaden ska jag göra restore back-up som är i andra boxen eller restore iPad som är i första boxen på "första sidan" i iTunes när man har kopplat in iSaken?
 
Topp