• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Välja 25-års present! (Vad annat än gant)

Areschoug

Breitling
Hejsan! Har under ett tag följt er kunniga här på klocksnack och fick idag en eminent anledning att registrera mig. Jag behöver nämligen hjälp.

Jag fyller 25 jordsnurr just idag och imorse var min underbara mor förbi med kaffe, tårta och en inslagen klocka. Jag gillar klockans utseende, bifogar länk nedan, men är lite fundersam över kvalitén hos märket Gant.
Jag känner då klockan markerar ett litet speciellt tillfälle i livet skulle det vara roligt om den ville vara kvar i matchen ett tag iallafall.

http://www.klockmaster.se/prod/Gant-Hudson_50985/Hudson_3614/SWE/SEK
(Hoppas detta är okej, menar inte att göra någon form av reklam. Klockan heter Gant Hudson)

Då salig mor har valt utseendet önskar jag en klocka som ser liknande ut, jag tänkte om ni kunde tipsa om liknande klockor av tillverkare som kan tänkas hålla bättre. Day- komplikationen är inte viktig. Jag kan tänka mig att för rätt klocka lägga upp till 5000kr.

Tänker jag fel med att inte behålla Ganten?
Evigt tacksam för den hjälp och råd jag kan tänkas få!

Med vänlig hälsning
Areschoug

(P.S Att klocklådan nu är osymmetrisk gav mig den studiemotivation jag behöver, examenspresent till mig själv blir en Omega SMP, ingen OCD här inte.)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att citera informationen i din länk: "Typ av ur: Smyckesklocka"
Det säger väl allt egentligen. Ett basurverk och fakeguld från ett klädmärke. Den är en acessoar helt enkelt. Vill du hellre ha en klocka från ett klockmärke så kan jag självklart förstå det då jag själv aldrig skulle köpa en GANT-klocka. Jag skulle även välja bort fakeguld, då jag tycker det känns fel.

Nu har du ju däremot fått klockan av din mor, så då blir det lite svårare.
Valfri modell från SEIKO SARB-linjen gör dig garanterat nöjd. Vill du ha något mer dressigt, så kolla upp Orient Bambino.
Orient gör bra och billiga klockor. seriouswatches.com säljer dem till bra priser och de är officiella försäljare med bas i EU.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Certinas Day-Date på läder kostar runt 5 tusen.

certina-ds-1-automatic-day-date-watch-c006-430-16-081-00.jpg
 

Areschoug

Breitling
Tack så jättemycket allesammans för all input! Jag är överlag emot att byta presenter, utan försöker se tanken bakom istället för att se till föremålet ifråga. Anledningen till att jag överväger att byta den är att mor själv föreslog det, samt att det hade varit trevligt om den ville vara med så länge som möjligt. Skall kolla upp både Certina och Tissot, är väldigt nöjd med det Tissot ur jag har idag.

Men jag tänker rätt att livslängden på en Tissot/Certina bör vara längre än på Gant?
Återigen, tack för denna supersnabba input såhär en onsdags morgon! Hoppas att jag själv en dag har insupit tillräckligt med information och kunskap för att kunna hjälpa någon annan!

Med vänlig hälsning
Areschoug
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När jag köper present till någon ser jag hellre att de byter den om de inte gillar den istället för att den knappt används som ofta blir fallet istället. Säg till mamsen att du uppskattar presenten men att du sett en klocka du tycker är ännu snyggare. Jag är totalt övertygad att hon inte kommer bli det minsta besviken av det. Många bra tips här ovan på klockor som är lite mer beständiga och av högre kvalitet än Gant. Lycka till!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Behöver du verkligen fråga här om vi tycker en klocka från ett klassiskt klockmärke står sig bättre med tiden än en GANT-klocka? Detta är klocksnack.se , inte klädsnack.se :)
 

Areschoug

Breitling
Behöver du verkligen fråga här om vi tycker en klocka från ett klassiskt klockmärke står sig bättre med tiden än en GANT-klocka? Detta är klocksnack.se , inte klädsnack.se :)


Jag hade mina aningar att det var så. Hellre frågar jag en gång för mycket dock!
(Hittade dock en mycket intressant skotråd i OT-forumet!)

Återigen tack för hjälpen alla! Skall kika igenom sortimentet hos butiken samt de klockor jag blivit tipsad om!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ska jag ge ett lite seriösare svar så använder gant vad jag vet miyotaurverk i sina kvartsklockor, alltså urverk tillverkade av Citizen. Det är basurverk som bör hålla länge, men det är såklart inga avancerade grejer. Det finns alltså inget som säger att urverket i en Gantklocka bör gå sönder före en klocka från Citizen.

Det jag ställer mig tveksam till är hur man kan vilja köpa en klocka "tillverkad" av ett klädföretag framför ett klockföretag. Men som sagt, detta är klocksnack. :)

Hoppas du blir nöjd oavsett vad du väljer.
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Tycker det var jätte fint att få en klocka så där i present, oavsett märke!

Ditt intresse gör att du ser klockor på annat sett än vad andra gör. Du fick en klocka som var jätte snygg.

Sen är det upp till dig, vill du använda klockan som "öronmärkta klockpengar" så har du ju en budget att köpa något för, eller så behåller du den. Beror på vad ni har för relation :)

Jag får fan aldrig presenter, har råkat skapa mig ett rykte av att vara för kräsen... Vill jag ha blå pinne så ska jag ha det, och inte en lila(grym liknelse)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack så jättemycket allesammans för all input! Jag är överlag emot att byta presenter, utan försöker se tanken bakom istället för att se till föremålet ifråga. Anledningen till att jag överväger att byta den är att mor själv föreslog det, samt att det hade varit trevligt om den ville vara med så länge som möjligt. Skall kolla upp både Certina och Tissot, är väldigt nöjd med det Tissot ur jag har idag.

Men jag tänker rätt att livslängden på en Tissot/Certina bör vara längre än på Gant?
Återigen, tack för denna supersnabba input såhär en onsdags morgon! Hoppas att jag själv en dag har insupit tillräckligt med information och kunskap för att kunna hjälpa någon annan!

Med vänlig hälsning
Areschoug

Självklart, ska du inte behålla klockan, om din mor nu föreslog att du kunde byta. Mycket roligare för henne att veta att du är riktigt nöjd med presenten. Skulle lätt köra på en mekanisk (manuell eller automatisk) klocka av god kvalitet, då det ändå är en 25-års present, som då kan följa dig väldigt länge. Stort grattis på födelsedagen!
 

Snilsson

Cartier
Jag har en liknande GANT-klocka som jag köpte hösten 2013.
Glaset har fått flera synliga repor, jag vet inte ens vart de kommer ifrån. Jag jobbar på kontor och har alltid tagit av den när jag sovit, tränat etc. Är väldigt försiktigt som person.
Läderarmbandet är slitet samt att det rasslar lite märkligt om man rör på klockan för mycket. Dock tickar den på, så det är ju typ bra.. :rolleyes:

Byt är mitt råd! Jag har själv siktet inställt på en Longines Conquest men Certina, Seiko och Tissot har ju fina ur till bra priser.
 

CarlV

Cartier
Hejsan! Har under ett tag följt er kunniga här på klocksnack och fick idag en eminent anledning att registrera mig. Jag behöver nämligen hjälp.

Jag fyller 25 jordsnurr just idag och imorse var min underbara mor förbi med kaffe, tårta och en inslagen klocka. Jag gillar klockans utseende, bifogar länk nedan, men är lite fundersam över kvalitén hos märket Gant.
Jag känner då klockan markerar ett litet speciellt tillfälle i livet skulle det vara roligt om den ville vara kvar i matchen ett tag iallafall.

http://www.klockmaster.se/prod/Gant-Hudson_50985/Hudson_3614/SWE/SEK
(Hoppas detta är okej, menar inte att göra någon form av reklam. Klockan heter Gant Hudson)

Då salig mor har valt utseendet önskar jag en klocka som ser liknande ut, jag tänkte om ni kunde tipsa om liknande klockor av tillverkare som kan tänkas hålla bättre. Day- komplikationen är inte viktig. Jag kan tänka mig att för rätt klocka lägga upp till 5000kr.

Tänker jag fel med att inte behålla Ganten?
Evigt tacksam för den hjälp och råd jag kan tänkas få!

Med vänlig hälsning
Areschoug

(P.S Att klocklådan nu är osymmetrisk gav mig den studiemotivation jag behöver, examenspresent till mig själv blir en Omega SMP, ingen OCD här inte.)
Om du fyller 25 jordsnurr så är du bara 25dagar :happyhappy:
 
Topp