• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Välja uppdragsfjäder från CousinsUK?

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej, jag har lite funderingar kring de värden som står på Ranfft under "mainspring" (innanför röd cirkel)
Någon som vet i vilken ordning värdena presenteras och står för, så man enkelt kan överföra dem till cousins sida för fjädrar?

Jag vet att jag borde mäta den fjäder som sitter i isället, men jag tänkte dra en chansning och lita på Ranfft då jag inte har något bra mätverktyg för tillfället.

Ibland visas 3 och ibland 4 värden, vad står det 4:e värdet för? Fjäderhusets diameter?

Ett screenshot från Ranfft
N8ND6qt.png


Och ett från Cousinuk
t7lNZ99.png



Tack för hjälpen! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo, första är nog ganska säkert höjden på fjädern och sista fjäderns längd. men 10.5 och 0.12 blir jag lite osäker på. vilket är bredden på huset/tjockleken på fjädern?

Hur viktigt är det förresten att fjädern håller exakt längd? Ifall man ej kan hitta en som är exakt 320mm borde det då fungera med t.ex. 300 eller 340mm? Förstår att gångreserven påverkas, men skulle det fungera med tidshålning etc?

Varför behöver man veta fjäderhusets diameter om man har de andra värdena?
 

Minuteman

Rolex
Som jag tolkar det är alla mått i mm, och då är det ganska självklart att t.ex 10,5 är fjädertrummans diameter.

Anledningen att ange diametern är nog att fjädern levereras "färdigrullad" och skall passa trumman, och att "böjningen" av fjädern dessutom blir olika, med olika diameter, dvs hur hårt rullad den är.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Så, det närmaste jag kan komma på Cousin är en som har längden 340mm istället för 320mm. Borde det fungera fast fjädern är 2cm längre eller blir det strul?

tissot cousinuk search.jpg


Trumman och de övriga måtten är ju rätt, så fjädern borde ju iaf få plats?! Kommer den bli för stark/svag?
 
Topp