• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Välkommen in i min Bubbleback!

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Inget märkvärdigt men blev lite fundersam om fjädern i BBn var bruten? Var tvungen att titta efter:

WlrB0j9.jpg


Det pratas ofta om modulverk eller sk. piggyback när det kommer till kronografer. Här ser man att det även relaterar till automatiska ur. Detta är för att förtydliga Rolex första automatiska urverk och världens första automatiska fullrotorverk.

PQ7Ay4e.jpg


Frikopplingsmekanismen är imponerande, enkel men intressant.
m95uXvV.jpg


Gäller att vara tydlig med sina patent, här på fjäderhuset:

sr7V2pp.jpg


Intressant detalj som avslöjar pedantiska klåpare till urmakare är när det sitter två låsskruvar i den stora skruven som spänner fast rotorn. Det är nämligen designad för att ha en skruv, den andra skulle inte fylla någon funktion.

YLrU36S.jpg


Hur stod det då till med fjädern? Jo den var hel, Aurum mycket nöjd!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack för titten" Är det det inre boett/skyddslocket som ligger till höger på översta bilden? Ser rejält ut....
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jo det måste ju vara det "vanliga" manuella 10o1/2 lignes-verket som tex sitter i min Calcutta (på ebay dessvärre, annat rolex på väg in) med en rotormodul.

Mycket intressant post! Thx!


F8AC6365-31B2-492A-95FE-EEBF5DB859F8-1475-000002149F984FFD_zps05ee46a3.jpg
 

t0mt3far

Omega
Fan, det är sånt här som kan få inbiten modernare som mig själv, som knappt ens vågar köpa nått från 90-talet, att trilla långt ner i vintage-träsket..
 
Topp