Laddar...
Erikson Urhandel

Väntelista Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av JakobG, 29 april 2018.

Taggar:
  1. RobVintage

RobVintage Brons

Skit i stål och köp guld! I dagsläget är det ”billigt” med guld :)

Richie, Sexlaxar, bbits och 5 andra gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Platina

Besvarar en fråga med en fråga? Ok.

Jag säger inte att det är bra / värt med en klocka som går för över list.
    Jag vill bara få fram att en klocka som listar dyrare från ett annat märke behöver inte alls vara bättre om man går efter de kraven jag precis listade

3. Pete11

Pete11 Silver

Från:
    Stockholm
    Jag syftade huvudsakligen på resonemanget om prisvärdhet, som är knepigt i denna hobby.

4. Zed

Zed Swissera KS Approved Dealer

Från:
    Göteborg
    Det är inte självklart att alla suktar efter guld. För min del hade jag inte bytt min 116500 mot någon guldmodell. Någon nämnde x-factor. Det är precis det det handlar om.

Fixxxer, Mr.Carrera, Torsten och 4 andra gillar detta.
  5. Palenkovich

Palenkovich Platina Premium

Berätta hur en beggad Daytona i stål med keramisk ring för säg 210k spöar en beggad AP RO Chrono för 170k (med risk för att jag tappat kollen på prisbilden, orkar inte söka) i egentligen något objektivt hänseende? Detta inkluderar hänsyn tagen till kraven du listade. Jupp, servicen är dyrare och intervallen på papperet tätare på RO:n, men det är långt ifrån att kompensera för den väsentliga prisskillnaden. Då ska vi inte ens nämna alla de aspekter som gör AP:n till en vedertaget bättre klocka (x-factor och andra subjektiva faktorer undantagna)..

bbits gillar detta.
  6. Clark Kent

Clark Kent Diamant Premium

Jag håller med om många av dina resonemang gällande prisvärdhet, men i det här fallet så har jag svårt att se varför x-faktor ska lämnas utanför ekvationen då den är synnerligen relevant.

EDIT: Läste ditt inlägg en gång till och kanske missförstod att du ville lyfta bort det från resonemanget. För mig personligen som inte är mer än ytligt påläst om vare sig Rolex eller AP vinner Rolex dels på servicekostnader, tid det tar att få tillbaka klockan och att AP:s verk är känsligare, återigen utan djupkunskap utan baserat på det som jag har läst på forumet.

Bezelman gillar detta.
  7. KenKun

KenKun Platina

Robust?
    Bättre klocka? AP är ju kända för sina känsliga urverk... Kan liknas som tickande bomber ;)
    En av de största anledningarna till att jag håller mig borta från AP. Det känns dessutom inte så värst toolig med open caseback

Senast ändrad: 10 maj 2019
    Fixxxer och Bezelman gillar detta.
  8. Palenkovich

Zzzzz... Allmänt kända? Hur många på KS har sådana skräckhistorier? Räcker en på 300 för att utgöra "kända"?

Gör som jag skrev i stället; berätta varför tex Daytonan för 220k är en objektivt bättre klocka än de typ 10000 träffar som inte är Rolex och som du får upp på C24 i prisspannet 150-220k på C24... Glöm nu heller inte Daytonans listpris..

MJ24 gillar detta.
  9. Sexlaxar

Sexlaxar Titan

Håller helt med dig!!!

10. KenKun

KenKun Platina

Du menar att AP's verk är lika tåliga, eller bättre?

In house
    Bra QC
    Bra kundservice
    Robusta verk
    Långa serviceintervall
    Låga servicekostnader

Och som sagt... Jag har inte sagt att 116500 är värd 200k+. Jag bad dig lista klockor som var bättre i den prisklassen

Jag gillar att sökresultatens första sida bara består av en massa Rolex YM II ;)

11. Palenkovich

Återigen, bevisbördan är inte min utan din. Varför är en klocka som listar 110k (eller vad det nu må ha skett någon höjning jag missat) objektivt bättre än alla prismässigtjämförbara klockor out there (110-220k)?

Du gör noll jämförelse med andra utan lägger bara fram vad du tycker är Rolex strongpoints. Du tycker det kryllar av andra parters urverk hos konkurrenterna? Eller om det nu gör det; är Daytonans verk bättre än det Frederic Piguet som gett liv åt VC och AP:s kronografer i många år? För övrigt inhouse numera.... Bara ett exempel..

Noll argumentation..

Ser mest dansande runt att det av oklara anledningar helst ska stå Rolex på urtavlan.. (All respekt åt de som helt enkelt gör det av upplevda "x-factor-anledningar")

12. hejsam

hejsam Silver

Hehe jo men det är väl också en typ av kronograf. Finns dock några roliga alternativ, typ Zenith El Primero, Speedy etc.
    Struntar man dock i keramisk bezel finns det ännu mer roligt :)
    VC 49150, Breguet Flyback, GP Laureato, Piaget Polo. Betydligt lyxigare märken enligt mig och allihopa till typ halva priset.
    Men QC och robustheten kan jag inte svara på, tror inte det ska vara några problem på en ny klocka under garanti dock!

13. KenKun

KenKun Platina

Du verkar upprörd :)
    Om du lugnar ned dig lite och läser om mina svar så kan man komma fram till följande:

1. Inte påstått att 116500 är värd 200k+
    2. Frågat vad man borde borde köpa istället
    3. Försökt objektivt lista anledningarna till varför Rolex har schyssta klockor

14. KenKun

KenKun Platina

Och för många så är det enda sättet att få tag på en?

15. KenKun

KenKun Platina

Känns dock tråkigt att köpa en ny klocka, som måste vara borta i två tre månader, fastän det går på garantin

16. VintageCollector

VintageCollector Tantal

Känns som om tråden börjar spåra?

Edit: ”börjar”?

Minuten gillar detta.
  17. Minuten

Minuten Titan

Förut spårade alla trådar pga detta tjat, nu är det mer koncentrerat till denna tråd, låt det förbli så!

VintageCollector och Ontrackpiraten gillar detta.
  18. Palenkovich

Upprörd? Neee, krävs väsentligt mer än Rolex för det :hilarious:

Edit: Mvh, tidigare Rolexägare som tycker de är trevliga klockor till listpris men i jämförelse långt ifrån så många andra vid extrema premiumpriser

Margarinkungen gillar detta.
  19. puffen

puffen Tantal

Min chef fick lämna in sin AP 3 gånger för den felade... totalt var den borta ca 6 månader och den fjärde gången krävde han en ny klocka.

20. Torsten

Torsten Guld

Från:
    Orten
    Tvärtom! Äntligen en diskussion som är intressant! :)

bbits, Wags, Spirited och 3 andra gillar detta.
  21. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Det räcker med 14790 som behövde byta verk på vintagedelen, servicekostnader på 20-30k och att AP inte kan serva 56023 från mitten till sent 80-tal

DrDre och zippan gillar detta.
  22. lladron

lladron Tantal

Förstår inte frågan?

23. Davvan

Davvan Pamela Gidley Premium

Från:
    Fettefleur......
    0C34B212-E789-465A-B87D-4681F9DE0642. A2EC1B66-5F34-4C8E-96BE-A4876CEE51CF. E08FF4EB-6483-4802-BA64-ED40666CBBFC. D19B6F69-F508-4B62-A893-40537298E65F. 34B217BE-91D7-48BA-95A5-735C54993543. 58D5AFE5-8E5D-4E7D-AC80-19A998F8B1E9. 8F186DFE-18CA-43D3-AEC3-D69764883A78. Nu eldar vi på lite här.....marknadspris när man kan sälja på dagen......inte om 2-4 år....

Margarinkungen och Wags gillar detta.
  24. KenKun

KenKun Platina

Att det inte bara handlar om pengar och status

25. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    Och betydligt roligare dessutom...

Richie och RobVintage gillar detta.
  26. RobVintage

RobVintage Brons

Vilken tur för dig att du har en daytona i stål då;)

27. lladron

lladron Tantal

Nej det är klart, du tog mitt svar ur kontext eftersom jag svarade på en annans påstående från en synvinkel bara.

28. Johan66

Johan66 Plast

Livet är liksom klart. Känns tryggt och fint.

29. Compiss

Compiss Diamant

Från:
    Kina
    Vem skulle vilja ha det...

Torsten, Fixxxer och Margarinkungen gillar detta.
  30. RobVintage

RobVintage Brons

Varför skulle man inte vilja ha det menar du?

Mollstedt