Laddar...
Erikson Urhandel

Väntelista Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av JakobG, 29 april 2018.

Taggar:
  1. skyseeker

skyseeker Titan Premium

Dom väljer in. Och nu när lågkonjukturen står inför dörren och allt...
    (Ursäkta min humor)

2. Gasparo

Gasparo Tantal

Edit. :)

Senast ändrad: 22 maj 2019
  3. Gasparo

Gasparo Tantal

Orkar inte klaga:)

skyseeker gillar detta.
  4. DrDre

DrDre Guld

Det är nog ändå så att det faktum att man får stå i en lång kö gör att man upplever att det man väntar som mer värdefullt än om man inte hade behövt köa utan bara kunnat plocka det.

Ju mer ståhej det är om kön som sådan, ju mer värdefullt och åtråvärt tror man att det som väntar i slutet på kön är.

Porsan, NiklasArvid, Qwerty och 3 andra gillar detta.
  5. Zorin

Zorin Tantal

Håller med dig. Även om det är värdefullt och åtråvärt oavsett så förstärks det genom att köa. Så har jag upplevt det iallafall. Sen är det ju samma känsla oavsett om man väntar på ny klocka, ny bil eller liknande där det kan vara långa leveranstider och större pengar inblandade.
    Inte direkt samma känsla att köa på IKEA i väntan på att betala bokhyllan Billy...

6. Abrakadabra

Abrakadabra Titan

Att stå i en fysisk kö är något av det värsta jag vet så för mig spelar det ingen större roll om det är en sub eller Billys bokhylla som kön leder till, däremot så är kön i klockaffären förhoppningsvis kortare än den på IKEA :)

7. Davvan

Davvan Pamela Gidley Premium

Från:
    Fettefleur......
    Som att vänta på en Trabant i Östberlin 1972......satan vad man fick vänta.......

marconimotet, Hugii, Oliver och 15 andra gillar detta.
  8. Zorin

Zorin Tantal

Hahaha! Fantastisk jämförelse

9. Davvan

Davvan Pamela Gidley Premium

Från:
    Fettefleur......
    Nästa steg i Rolex process blir ju en Due diligence på alla spekulanter på"listan" De kollar av din Facebook och Insta så du håller rätt mått och stil, går igenom dina finanser ihop med din bank och pratar med chefer och kollegor. Nja...tyvärr passar din profil inte in på vår förväntade kundgrupps livsstil. Men välkommen att titta på vårt sortiment från Tudor.....

Senast ändrad: 24 maj 2019
    Hugii, Strimlaren, Rossi och 15 andra gillar detta.
  10. Joszef.B

Joszef.B Plast

Haha, verkar vara väntelista på vissa modeller från tudor...

11. Torsten

Torsten Guld

Från:
    Orten
    Lägesrapport i ämnet: https://www.watchpro.com/corders-column-rolex-drought-shows-no-sign-of-easing/

I have searched the cabinets of authorised dealers in Dubai, central London, Edinburgh, Heathrow and Gatwick Airports, Las Vegas, New York, Los Angeles and San Francisco and not one of them had a single steel GMT or Submariner.

Rolex sitter onekligen i en rävsax där ökad produktion riskerar att dränera varumärket samtidigt som tålamodet hos ADs och kunder riskerar att ta slut.

Barricello och Rivalen gillar detta.
  12. Schmitza

Schmitza Silver

jag är runt i europa i jobbet rätt ofta och överallt träffar man på ad's som försöker hålla masken och prata gott om rolex när dom knappt har några klockor...

under senaste året så har jag sett mest sportklockor i prag av alla ställen jag varit i!
    där hittade man både gråa stål ym i 40, expy 1 & 2 , rootbeer x2 annars så är det ju bara guld, gs och platina skit man ser..

var inne hos bjerke i oslo härondagen och där var ovanligt utgallrat ..
    kan också kanske bero på alla asiater som är i noege på sommaren men igår var jag inne hos bjerke i bergen och tjejen där sa att hon skämdes över att behöva säga nej till alla och att listorna var stängda för dom fick ju inget

dock hade dom inne nya dj 36 som var riktigt trevlig dock med diamanttavla...

eller för att citera en kille på bergströms i malmö
    "det är ju jätte bra för vi säljer ju alltid slut på det vi har"

droppen är fan när försäljare säger till en att man ska vara lycklig för att man har en sub-c på armeno_O

Huvudverk, Torsten, aximand och 4 andra gillar detta.
  13. Svante7

Svante7 Titan

Från:
    Vänersborg
    Varför skulle ökad produktion dränera varumärket? Så här står det ju i artikeln:

”An extra 60,000 watches per year is a drop in the ocean that will do nothing to alleviate the shortage, and this means prices on the secondary market will remain well above retail prices at authorised dealers”

14. Torsten

Torsten Guld

Från:
    Orten
    It would be wrong for Rolex to increase supply any more than its current — rumoured — 6% because it must retain its reputation as the world’s most trusted luxury brand.

15. Svante7

Svante7 Titan

Från:
    Vänersborg
    ?

16. Roffe Persson

Roffe Persson Brons

Från:
    Dalarnas djupa skogar
    Om Rolex skulle slänga ut, säg 60k gmt blnr/blro, sub ln/lv/nodate, daytona 2 färger, seadweller, yacht master och Explorer 1 +2, så skulle det landa söder om 5k ex extra av varje modell/färg per år.

Jag har svårt att se att 5000 klockor skulle påverka marknaden speciellt, annat än pengarna i fickorna hos Rolex och en möjlig chans för annat än gråisar att faktiskt kunna köpa sig sin drömklocka inom en någorlunda rimlig tid utan att behöva sälja huset..

Men det kan mycket väl vara fel. Jag har ingen som helst utbildning inom marknadsekonomi.

Mvh Roffe Rufflare

17. HSK

HSK Tantal

Problemet är att det är ett irreversibelt beslut. Rolexhysterin har väl "bara" pågått i ett par år och då kan jag förstå deras beslut i att inte investera i större anläggningar osv men ffa så öppnar man dammluckorna så att säga och har man väl ökat produktionstakten blir det väldigt svårt att strypa den igen utan ramaskri från kunderna.

Det är en tråkig situation vi har hamnat i men det ska bli intressant att se hur Rolex hanterar det. Som någon sa så sitter de lite i en rävsax då de inte gärna vill urholka statusen på varumärket men samtidigt börjar det urarta när potentiella kunder nästan blir utskrattade om de besöker sin AD och ber om att få köpa en klocka.

Torsten gillar detta.
  18. Zed

Zed Swissera KS Approved Dealer

Från:
    Göteborg
    Varför skulle de öka produktionen alls? De tjänar nog mer pengar än någonsin idag när allt säljer. Om de ökar produktionen på något så är det nog inte stålmodellerna. Att kunderna blir utskrattade bidrar bara till mer efterfrågan sjukt nog. Vad ska kunderna göra? Gå över till Omega? Knappast.

flugan och Chuck gillar detta.
  19. Milanoo

Milanoo Titan

I mångas öron låter det helt sjukt att man vill spendera över 100k på en klocka.., sen måste man ringa runt, jaga och stå i kö flera månader kanske år bara för att få lov att köpa en.
    Ändå så gör man det..

20. Rey

Rey Silver

Från:
    Östersund
    Trusted as in trusted
    Det låter nog inte lika sjukt om man berättar att klockan stiger 40k+ i värde om du lyckas få tag på en :) hypen föder ju hypen.

Torsten gillar detta.
  21. ettåttatvåtre

ettåttatvåtre Titan

Från:
    Stockholm
    40'? Det låter lite snålt tycker jag :D:D:D

22. Rey

Rey Silver

Från:
    Östersund
    Därav mitt + ;) har inte koll på hur kursen står just idag :D ändras ju från vecka till vecka!

ettåttatvåtre gillar detta.
  23. NGJ

NGJ Plast

Jag satte up mig på listan i september 2018 på en 116610LN och fick den efter 2 veckor, gick fortare än vad jag förväntade mig

24. HSK

HSK Tantal

Jag vet inte riktigt. Vi börjar närma oss en punkt där det genererar badwill för varumärket och många genuina klockaficionados har redan börjat skifta intresset till andra varumärken känns det som.

Rolex är och kommer troligtvis att fortsätta vara "Svenssonlyxmärket #1" men i och med det är man samtidigt beroende av pöbelns inköp, inköp som troligtvis avtar i takt med att köerna ökar till löjliga nivåer och jag är övertygad om att en rätt betydande andel av försäljningen sker av ren spekulation vilket kan komma tillbaka och bita dem i röven när (ja, när) det vänder.

Att man är så hårt beroende av den breda massan är lite farligt då man är ganska utsatt vad gäller trender och det i kombination med svårigheten att köpa klockor över disk kan mycket väl ge någon konkurrent ett övertag så småningom. Du om någon borde väl tydligt kunna se att många gärna kränger av sina klockor direkt efter eller åtminstone nära inpå att de plockats ut?

Att efterfrågan ser ut som den gör beror med största sannolikhet inte på att önskan att äga en Rolex har ökat markant utan snarare att gemene man har insett att det finns pengar att tjäna på att skriva upp sig på en väntelista och marknaden kommer nog att ändras rätt drastiskt när efterfrågan sjunker och alla dessa spekulationsobjekt översvämmar marknaden.

Vi behöver inte gå särskilt långt tillbaka för att komma till en tid där rabatt på list (för sportstål) och i stort sett obefintliga köer var det normala. Det finns ett uttryck som säger att ju högre upp man kommer, desto hårdare är fallet...

bvb, 0-500, MJ24 och 4 andra gillar detta.
  25. POO

POO Brons

Hade man inte sålt klockor till den breda massan hade man sålt 4 klockor om året. Att vara beroende av den breda massan är förmodligen bättre än att vara beroende av någon annan grupp eftersom den breda massan är just den breda massan.

CapTaiN-MiFFo, Gäspande_Skorpan och HSK gillar detta.
  26. HSK

HSK Tantal

Det är väl jättebra så länge man har vind i seglen men det blir genast rätt kämpigt om massan börjar svika. Jag kan inte påstå att jag är någon expert på Rolex men det räcker väl med att gå tillbaka fem år eller så för att vi ska vara tillbaka i den situation jag beskrev i mitt förra inlägg och jag kan tycka att det borde vara bevis nog för att det är en artificiell efterfrågan som styr, för inte ökar väl intresset för Rolex med 6% årligen (en obekräftade siffra som lades fram tidigare)?

Det har så vitt jag vet aldrig varit några större svårigheter att få tag i klockor hos AD förrän på sistone och det återstår att se hur det påverkar kundflödet men jag är som sagt övertygad om att en betydande andel av försäljningen inte sker till slutkund så att säga och många bör snarare ses som mellanhänder än faktiska kunder.

Torsten gillar detta.
  27. Zingo

Zingo Silver

Vad köper den ”breda massan” nu istället som medför att de inte kommer köpa nån Rolle i framtiden om tillfälle ges? :)

28. Schmitza

Schmitza Silver

breitling:)

bvb, mikael.mj, joakimlundberg och 3 andra gillar detta.
  29. Hans B 1955

Hans B 1955 Tantal

Har haft många Rolex, speciellt Submariners genom åren. Tog ut en 114060 i slutet av förra året hos en svensk AD där jag handlat mycket genom åren. Villkoret för att få köpa den var att jag inte skulle sälja den (på tex Blocket).
    Kände efter ett halvår att jag saknade datumvisning. AD erbjöd sig då att byta in den - för 62000 kr.
    Jag sålde då Subben till min son för ett pris långt under list, han blev glad för det var hans drömklocka.
    Nu blir det inga fler Rolex för mig, tycker inte om den här hanteringen från AD och att Rolexfansen bara pratar om väntelistor och värdeökningar.
    - Finns faktiskt andra märken som är kul och som har hög kvalitet där man kan diskutera annat än hur länge man får vänta på att kunna köpa den och hur mycket den kommer att öka i värde.
    - Så känner jag, får väl förmodligen lite skit här för det :)

Senast ändrad: 13 juni 2019 kl 19:52
    bvb, 0-500, MJ24 och 14 andra gillar detta.
  30. KenKun

KenKun Platina

Vilka märken då, nu när du ändå är igång...

puffen gillar detta.
Mollstedt