Laddar...
Erikson Urhandel

Väntelista Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av JakobG, 29 april 2018.

Taggar:
  1. Notorious Niklas

Notorious Niklas Tantal

Släpp det i stället, finns så otroligt mycket roligare och intressantare klockor att välja bland samt säkerligen mycket trevligare saker att lägga sin tid på än att leta jorden runt efter ett ställe att få ställa sig i kö hos för en tråksub. Fast det kanske bara är jag...

mouqvist, Swizz beat, Bezelman och 10 andra gillar detta.
  2. Rey

Rey Silver

Från:
    Östersund
    Det är inte bara du! ;) Det är dock underhållande att följa denna följetång! :D Okej om vi pratade om någon sjukt sällsynt klocka som tillverkas i få exemplar som man helt förälskat sig i, då kan jag förstå att man skulle palla med köer. Men vi pratar stålsport rolex, man ser dessa på folks handleder ÖVERALLT i Stockholmsområdet åtminstone. Förstår verkligen inte flockbeteendet när det finns så sjukligt många bra klockor i prisklassen. Det kan ju inte förklaras med något annat än löftet om värdeökning/stabilt värde då det känns helt orimligt att så många skulle välja just Rolex om de inte visste att det ligger till just så för tillfället.

Bezelman och fc2 gillar detta.
  3. Bonumm

Bonumm Tantal

Ja, man kanske skulle köpa svenskt i stället. Blev ju lite sugen på en GoS när man läste tråden om de klockorna. Då får man ju något verkligt unikt.

Rey gillar detta.
  4. Rey

Rey Silver

Från:
    Östersund
    Samma tanke slog mig, trodde GoS låg mycket högre i pris med tanke på allt handarbete. Galen value om man gillar designen! :)

5. Qwerty

Qwerty Titan

Befinner mig just nu i Mexico och var inne i en Rolexbutik.
    Prade om nya Pepsin och de sa att väntelistan var på 50 personer och att de hittils fått in 12st i leverans.

Grubbman, DonGiovanni och KenKun gillar detta.
  6. Rey

Rey Silver

Från:
    Östersund
    Blir spännande att se vad årets releaser från Rolex gör för intresset på resten av modellerna. Förmodligen ingen skillnad men man vet aldrig :) Vad skulle kunna toppa folks intresse?

DrDre gillar detta.
  7. DonGiovanni

DonGiovanni Titan

Från:
    Lund
    Förläng semestern! Värt väntan ;)

Grubbman och Qwerty gillar detta.
  8. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Har väl aldrig handlat om att äga roliga/intressanta klockor ;)

llesurk och RikNik gillar detta.
  9. Erik1

Erik1 Guld

Från:
    Stockholm
    Alla i kön hos svenska ADs

10. Alberget4a

Alberget4a Silver

Värdeökningen torde ge rätt låg timlön om man ska jaga runt för att fånga en sportrolle så jag tror mer på flockbeteendet och klockan som statusmarkör. Det är väl den enda "lyxklocka" som folk i gemene man känner igen. Fråga random person på gatan och dom tror att en guldcalatrava är en statstjänstemanna NOR.

CapTaiN-MiFFo och fc2 gillar detta.
  11. Jim Leyland

Jim Leyland Plast

Pratade med AD i Alicante när jag var nere för ett par veckor sedan. Det var dåligt med SS och långa kölistor på de hetaste modellerna precis som på alla andra ställen. Dock lät det inte som att det var några problem att ordna en Sub C, det skulle de kunna få hem på 1-1,5 månad.

DonGiovanni gillar detta.
  12. snoozarn

snoozarn Diamant Premium

Från:
    Stockholm
    Så du köpte?

13. KenKun

KenKun Platina

AD being AD

404A83D3-43CC-4B2A-84DD-51BEA917DB5F.

14. Alberget4a

Alberget4a Silver

Ingen överraskning förutom att någon tycks använda Tapatalk. Är inte det lite som Blueberry?

15. KenKun

KenKun Platina

TRF är för lata

16. KenKun

KenKun Platina

17. mofo

mofo Silver

Från:
    Skåne
    fukked up...hade gått faling down on their ass....

18. Svante7

Svante7 Titan

Från:
    Vänersborg
    Visst väntar vi en lågkonjunktur i Sverige och delar av Europa. Men kommer det påverka trycket och efterfrågan på Rolex avsevärt? Jag tror inte det. Läser man Hans Roslings böcker så påvisar han att världen blir bättre och bättre. Fler och fler människor lyfts från fattigdom och detta sker i en rasande takt. I slutändan leder detta till att marknaden för Rolex expanderas. I en takt som är svår att föreställa sig. I dom gamla sovjetländerna exempelvis finns det idag en megastor ”överklass” som konsumerar Rolex och annan lyx. För 30 år sedan svalt dom ihjäl. Jag förenklar givetvis här men ni förstår min poäng. Det är ju inte på grund av Sverige som Rolex har svårt att leverera. Jag gjorde en snabb googling nu på Polen. https://www.google.se/amp/s/www.cnbc.com/amp/id/47615248
    Ganska intressant läsning. 1989 hade Polen mindre än 12 miljonärer i hela landet. Nu är dom uppskattningsvis 50 000. Antalet personer som tjänar mer än 4450 dollar per månad har tripplats de senaste 10 åren. Idag kan du köpa Ferrari i Polen. Liknande exempel finns givetvis från massa andra länder.

Sverige har ju oxå blivit rikare. När man växte upp va det typ folk från överklassen som köpte Rolex. I alla fall i Vänersborg (Lilla Paris) Idag kan du nästan inte gå på en visning i Stockholm utan att mäklaren har en stålsub eller GMT. Han som byggde om mitt kök hade en två-tons sub och han va sugen på en Daytona. Något har ju hänt?

Dessutom ökar belåningsgraden enormt. Mormor och Morfar cashade sin lägenhet. Och deras bil. Hur är det idag? Alla belånar sig över huvudet. Folk köper klockor på avbetaling och marknanden blir ”dopad”. Allt för en bra bild på Instagram etc. Rätt sjukt.

Hmmmm, Jimpa, Mikaell och 13 andra gillar detta.
  19. SGB

SGB Plast

Spot on. Då slipper man råka ut för att grannen inte vet vad det är

20. Ontrackpiraten

Ontrackpiraten Silver

Från:
    Mölndal
    Hur vanligt tror du det är att folk lånar för att finansiera en klocka?

21. KenKun

KenKun Platina

Vissa tar ju klockan på avbetalning, det är därför ADs erbjuder den möjligheten

22. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Vanligare än vad man tror. Finns dummare saker att finansiera i och för sig.

23. Ontrackpiraten

Ontrackpiraten Silver

Från:
    Mölndal
    Om ni får gissa på en procent, vad tror ni då?

24. KenKun

KenKun Platina

Kanske runt 20%?
    Svårt att veta :)

Jimpa och Ontrackpiraten gillar detta.
  25. Bjornj

Bjornj Tantal

Helt omöjligt å svara på och irrelevant med gissningar från folk som inte har nån aning.

Er det många som gjør det? Helt klart!
    Det måste jo dock inte vara för at man inte har råd till at casha klocka. Om du får 0% ränta i 12/24 månader kan det vara lönsamt att ha kvar pengene i fonder/aksjer och betala lite värje månad i stället för at betala allt direkt.
    Dock er nog en stor del av dom som gör det folk som egentlig inte har råd og kanskje inte borde köpa en lyxklocka.

Senast ändrad: 25 januari 2019
    Träff och M.B. gillar detta.
  26. mofo

mofo Silver

Från:
    Skåne
    Kanske bara jag som är av den gamla skolan men, det ända jag lånat till är mitt hus, resten är cashat... finns det inte pengar till det så har jag inte råd att köpa det.

Hmmmm, Jimpa, Riffraff och 5 andra gillar detta.
  27. Svante7

Svante7 Titan

Från:
    Vänersborg
    Oj. Ingen aning faktiskt. Men jag vet att det händer ofta. AD erbjuder ju räntefri avbetalning. Sen behöver det ju inte va en dålig affär. Får du köpa en Batman till listpris är det ju till och med värde att låna till ränta på grund av den höga efterfrågan. Jag vill dock poängtera att det inte är svenskarnas belåning som driver upp efterfrågan till en onaturlig nivå. Det är att världens fattigdom minskar i en rasande takt. Precis som det står i artikeln om Polen så vill dessa nyrika personer runt om i världen distansiera sig från vanligt folk. Att köpa en Rolex är ju ett bra sätt att göra det. Vi kan snacka hantverk och mekanik hur mycket vi vill. Majoriteten i världen köper ju Rolex för nå status. Det är jag övertygad om. I vissa fall medvetet och andra omedvetet. Sedan är det inte bara att vi belånar oss i Sverige för att köpa fina saker. Vi är beredda att lägga mer av vår bankrulle på lyx än föregående generationer. Det är inte lätt att få majoriteten av 40, 50- och 60-talister att förstå hur vi klocknördar kan spendera dom summorna vi gör. Det är främmande för deras verklighet. Jag pratar alltså om den stora massan. Jag tror att sociala medier driver den utvecklingen undermedvetet framåt. Det är så viktigt att visa upp framgång idag. Alla lever ju det ”perfekta” livet på sociala medier samtidigt som sjukskrivningarna på grund av den psykiska ohälsan skjuter i taket. Något är ju galet.

EmilE, Jimpa, DonGiovanni och 16 andra gillar detta.
  28. Ontrackpiraten

Ontrackpiraten Silver

Från:
    Mölndal
    Tack för bra inlägg.

Svante7 gillar detta.
  29. Notorious Niklas

Notorious Niklas Tantal

Off topic men heter det orelevant på norska eller heter det irrelevant som på svenska? Genuint nyfiken.

30. Bjornj

Bjornj Tantal

Nei, det heter faktisk irrelevant på Norsk også.

Notorious Niklas gillar detta.
Mollstedt