• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väntetid Panerai?

Asplund

Patek
2-Faktor
Slöläste klockannonser på blocket (som vanligt) och hittade en PAM111, ägaren påstår i annonsen att väntetiden på en 111a är på mellan 1-2 år?

Stämmer det verkligen, görs det så få? Och i så fall varför? :p

/Asplund
 

David

Bödeln
Bara om man envisas med att vänta leverans till en specifik butik, och då endast om butiken inte har särskilt stor omsättning.
 
Nu har inte uret med min frågeställning att göra, det som låter konstigt i mina ögon är att Panerai endast levererar en av deras bäst säljande modeller till Sveriges enda AD bara på beställning och att det då kan ta två(!!!) år..

Av PAM111 tillverkas det väl ca 2500st/år och det ska väl finnas ca 500 AD dvs 5st per AD/år och om man då tänker att Sverige nog är en försvinnande liten marknad för Panerai, Asien och USA är väl störst och bör väl då få flest klockor, skulle nog tro att Nymans inte får fler än ett par PAM111 per år och om folk bokar upp sig så är det inget konstigt med 1-2år väntetid...
 

SimonML

Omega
Låter konstigt i mina öron.. Varför inte lagerhålla några isf? Känns ju inte som att det är den mest svårsålda klockan i världen direkt.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jo du har säkert rätt masterkiller men jag menar att de borde väl satsa på att öka kvantiteten på de modeller som säljer bäst för att helt enkelt tjäna mer pengar, vilket alla företag strävar efter oavsett marknad.
 
Låter konstigt i mina öron.. Varför inte lagerhålla några isf? Känns ju inte som att det är den mest svårsålda klockan i världen direkt.

Tror nog Nymans som företag (och dom flesta andra) vill sälja sina klockor så fort som möjligt och har dom chans att sälja dom innan dom har kommit så gör nog dom det...

Jo du har säkert rätt masterkiller men jag menar att de borde väl satsa på att öka kvantiteten på de modeller som säljer bäst för att helt enkelt tjäna mer pengar, vilket alla företag strävar efter oavsett marknad.

Man kan tycka det...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Nu har inte uret med min frågeställning att göra, det som låter konstigt i mina ögon är att Panerai endast levererar en av deras bäst säljande modeller till Sveriges enda AD bara på beställning och att det då kan ta två(!!!) år..
Jag förstår det. Men tyckte att uret kunde vara en parentes, då blocketmånglarna använder väntetiden som argument för att köpa beg. Och då slippa väntetid. Ville bara visa att det fanns alternativ. Håller med dig fullt ut att det känns konstigt. Men väntetiden skapar ju lite av hypen. Hur lång väntetid var det inte på ss daytonan förr?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Om Panerai hade gjort fler kanske de inte hade varit lika lättsålda......

När jag var i Paneraibutiken i Florens 2011 sa de att de har alla modeller tillgängliga där. Tror inte riktigt på det iofs.

Flyg dit! Grym stad :)
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
låter mer som en marknadstrategi som de kör med. ha kontroll över produktionsflödet och exklusiviteten. med tanke på att det finns en hel del olika modeller ute så kanske de vill att man ska blicka över dem som alternativ.

köp beggat när tillfället finns så sparar man en slant och tid. annars är det som sagt att åka utomlands ger större chans.
 

Isodor

Audemars
Frågade efter en PAM 351 en gång och fick svaret 3-4 månader av Nymans. 111an är väl dock populärare då den är billigare..
 

cab

Audemars
2-Faktor
Det är väl bara ett dåligt försök att kunna motivera sin prissättning, 50k för en ny/beggad 111:a...
 

cab

Audemars
2-Faktor
Ja men då är det i en AD Butik och inte från en privatperson via Blocket. Står valet mellan 53k på Nymans och 50k av okänd säljare så är inte valet så svårt för mig iaf.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Ja, självklart.

Edit: Om den dock var uttagen hos nymans igår och det är en väntetid på nymans i två år så kanske inte prissättningen är konstig?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Nej precis, jag hade dock köpt en på Uret för 44 ist :)

Var inne hos Nymans för ett tag sen och kollade på några pannor och de kunde inte säga vad det var för lev tid 111 & 112 allt från 1 månad till 1år typ.
 
Topp