• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Värdeökning/tapp på klockor

Sgt Poppa

Guld
2-Faktor
Hejsan fellow snackers
Man är ju lite nyfiken! Vet att många här inne har eller har haft väldigt dyra klockor! Och undrar man funderar ju lire på vad värdetappet/ökningen blir om man gör en sån investering på några hundra tusen?
Om man lägger så mycket pengar på en ny klocka i butik måste man då räkna med ett värdetapp på nästan hälften om man ska sälja den efter ett par år
Samma gäller väll om man istället köper en begagnad vad gäller ifall man vill göra en sund investering och ha dom ett gäng år och sen sälja med vinst?
Finns det några riktlinjer att förhålla sig till?
Ursäktar flummigt inlägg, men jag är relativ ny i klockvärlden och lite nyfiken/intresserad av klockor som investering! :)
Fyll gärna på med tankar, och gärma ni som köpt och sålt ett gäng:)

Det går inte att svara på generellt då det beror på märke, modell, tillgänglighet och en hel del annat.

Men du kan göra din hemläxa på köp&sälj. Bara att sluka annonser så får du snart en ungefärlig bild över prisläget på de mer vanliga modellerna.

Såg nån intervju med Steffo där han sa att "bara man kollar på mekaniska schweiziska ur och modeller som spelat roll för tillverkaren så är man safe och kan räkna med en ökning" tror det var i Chevaleresk

Nånting i alla fall jag känner när jag kikar runt efter klockor i lite högre prisklass så känner man direkt en osäkerhet i om man skulle betala alldeles för mycket, alltså göra en dålig affär! Känner så även om man kollar och jämför priser!

Hejsan fellow snackers
Man är ju lite nyfiken! Vet att många här inne har eller har haft väldigt dyra klockor! Och undrar man funderar ju lire på vad värdetappet/ökningen blir om man gör en sån investering på några hundra tusen?
Om man lägger så mycket pengar på en ny klocka i butik måste man då räkna med ett värdetapp på nästan hälften om man ska sälja den efter ett par år
Samma gäller väll om man istället köper en begagnad vad gäller ifall man vill göra en sund investering och ha dom ett gäng år och sen sälja med vinst?
Finns det några riktlinjer att förhålla sig till?
Ursäktar flummigt inlägg, men jag är relativ ny i klockvärlden och lite nyfiken/intresserad av klockor som investering! :)
Fyll gärna på med tankar, och gärma ni som köpt och sålt ett gäng:)
1) Säljer du en ny klocka efter ett par år kommer du garanterat att tappa, om den inte var limiterad och väldigt eftertraktad.
2) Större chans att göra en bra affär på begagnad eftersom den första ägaren stått för den första värdeminskningen, och under förutsättning att du behåller den och säljer i rätt tid.
3) Köp det DU gillar. Att investera i klockor är inte optimalt om du vill få dina pengar att växa, säger jag. Det finns någon tråd om "att få pengar att växa" om du söker på forumet, jag tror inte det är många som rekommenderar just klockor som bästa investering.
Lycka till, och hoppas du kan skaffa ett intresse för klockor av något mer romantiskt skäl och få dina pengar att växa på något riktigt bra sätt :)

Jag känner igen mig i frågan TS! Själv har jag inget svar. Min första riktiga klocka (Omega AT) köptes begagnad. Garanterat inte en klocka som på något vis kan öka i värde, men den var ju relativt billig ändå.
Men lite lika tänker vi. Jag gillar bilar, och istället för att köpa en nyare sportbil som fullkomligt dundrar ner i värde som en sten i vatten så köpte jag en från 1970.

1) Säljer du en ny klocka efter ett par år kommer du garanterat att tappa, om den inte var limiterad och väldigt eftertraktad.
2) Större chans att göra en bra affär på begagnad eftersom den första ägaren stått för den första värdeminskningen, och under förutsättning att du behåller den och säljer i rätt tid.
3) Köp det DU gillar. Att investera i klockor är inte optimalt om du vill få dina pengar att växa, säger jag. Det finns någon tråd om "att få pengar att växa" om du söker på forumet, jag tror inte det är många som rekommenderar just klockor som bästa investering.
Lycka till, och hoppas du kan skaffa ett intresse för klockor av något mer romantiskt skäl och få dina pengar att växa på något riktigt bra sätt :)
Bra svar! Detta var endast en fundering gällande värdeökning och värdetapp från min sida! Mitt intresse är legit och dom klockorna jag har har jag ju köpt för att jag fastnade för just dom och inte för att "tjäna" pengar, samtidigt som en del av mig är fortfarande ganska mån om att inte göra en katastrofaffär! Antar att man lär sig allt eftersom!

Såg nån intervju med Steffo där han sa att "bara man kollar på mekaniska schweiziska ur och modeller som spelat roll för tillverkaren så är man safe och kan räkna med en ökning" tror det var i Chevaleresk
Det har varit så de senaste åren, men det är ju inte säkert att det är bestående. Vissa modeller har haft en väldig värdeökning. Men det kan ju lika gärna tillskrivas att det finns gott om ”gratis” pengar i systemet. Kan säkert komma att se annorlunda ut när räntan går upp och börsen dyker.

Senast ändrad:
Bra svar! Detta var endast en fundering gällande värdeökning och värdetapp från min sida! Mitt intresse är legit och dom klockorna jag har har jag ju köpt för att jag fastnade för just dom och inte för att "tjäna" pengar, samtidigt som en del av mig är fortfarande ganska mån om att inte göra en katastrofaffär! Antar att man lär sig allt eftersom!
Som någon skrev längre upp i tråden, dammsug köp- och sälj. Ger bra vägledning om klockors prisläge och därmed hur du undviker katastrofaffärer.

Generellt gäller väl även att de absolut bästa investeringarna i klockväg dessvärre också ligger på rätt höga summor. Extremt eftertraktade/limiterade nysläpp samt klockor där tilldelningen till svenska marknaden är extremt liten och modellen i sig dras med "ikonstatus" är väl de säkraste korten. Men då får man ju ligga ute med en del pengar så att säga... Annars är nog klockintresset en hobby förknippad med en kostnad hur man än gör.
Edit: Naturligvis gäller detta då även finare vintage, dvs där prisökningen redan pågår.

Steffo tror att han vet mer om klockor än vad steffo gör. Så, nej lyssna inte för mycket på honom.

Skulle vara intressnt att se statistik över pristapp/ökning över de mest vanliga modeller och märken för att få en bild av stabilitet, eller avsaknad av sådan, på olika segment inom klockmarknaden.. Om någon sådan information finns någonstans, hojta till :)

Skulle vara intressnt att se statistik över pristapp/ökning över de mest vanliga modeller och märken för att få en bild av stabilitet, eller avsaknad av sådan, på olika segment inom klockmarknaden.. Om någon sådan information finns någonstans, hojta till :)
Det enklaste är nog att söka på sålda objekt. Men återigen, historiken säger ingenting om framtiden. Köp det du gillar.

Rätta mig om jag har fel, men min känsla är att det är svårt att helt på förhand avgöra vad som ska bli en riktigt bra investering i framtiden. Att det inte är "..klockan är limiterad till XX antal" utan snarare "..den här klockan har x egenskap/avvikelse (röd text)(åkte senare till månen)(udda visare)(tillverkades i begränsad upplaga)(första upplagan av en senare klassiker i perfekt skick)(ägdes av X)". Om möjligt bör kanske box och cert + övrig proveniens finnas. Hög kvalitet från start bör kanske vara en förutsättning och kännetecknar nog generellt de som tingar en god värdeutveckling (även andra investeringar).

Det enklaste är nog att söka på sålda objekt. Men återigen, historiken säger ingenting om framtiden. Köp det du gillar.

Är med dig till 100% :) Klockor är en dålig investering, förutom i undtagsfall och självklart köper man det man gillar snarare än det som lönar sig ekonomiskt. Tänkte mer att det hade varit intressant med lite nördig statistik ;)

Har bara köpt begagnade och vintageklockor. Alla mina klockor har stigit i värde. Så kommer det inte alltid se ut, men det har varit en tydlig trend under senare år. Jag kan bara ångra att jag inte har köpt fler klockor och de försäljningar jag har gjort.

Tillbaka
Topp